Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Hírek

Vadászidény – Először fogadott londoni társulatot a MITEM

Ungvári Judit
2023. május 18.
Az idén negyvenéves londoni Complicité hozta el új produkcióját, a Nobel-díjas lengyel írónő Olga Tokarczuk művéből készült, Hajtsad ekédet a holtak csontjain át című előadást. A nemzetközi koprodukciós alkotás zajos sikerrel szerepelt a Nemzeti Színházban.

Egészen speciális, nem könnyen kategorizálható mű színpadi adaptációját láthatta a londoni társulat előadásában közönség. Ökoregény, metafizikai krimi, vagy, ahogy a The Guardian nevezi: „egzisztenciális thriller”? Nehéz eldönteni hová sorolható a Nobel-díjas lengyel írónő, Olga Tokarczuk műve. Természetfilozófiai és morális kérdések keverednek benne a költészet szókimondó szépségével és egy csipetnyi misztikummal fűszerezve, miközben egy sajátos nyomozás tanúi lehetünk. A bűnügyi történetbe ágyazott filozofikus regényt Simon McBurney színpadi változatában láthattuk, aki különleges látványvilágú produkciót hozott létre. Az egészen friss, decemberben bemutatott produkcióról máris szuperlatívuszokban írnak a nemzetközi sajtóban, dicsérik az innovatív adaptációt, a mesteri technikai kivitelezést, a fizikai színházi megoldásokat, és azt is, hogy a rendkívül komoly társadalompolitikai üzenetet humorral tálalják az alkotók.  Nagy vonalakban egyet is lehet érteni velük, bár az adaptáció szerintem túlzottan szövegcentrikus, és háromórányi, ilyen tömény textúrát nehezen visel a néző. Az a megoldás, hogy szinte végig a főszereplő narrációját látjuk-halljuk, a játéknak egyáltalán nem kedvez, így minden más szinte csak illusztratív elemként jelenik meg, kicsit olyan képeskönyv-érzete van az embernek. Persze, nagyon nehéz egy regényt színpadra tenni, s különösen igaz ez egy olyan regényre, mint ez is, amelyben nemcsak a történet számít, hanem a nyelvezet poétikussága, vagy az a misztikus atmoszféra, amely körüllengi a prózai történéseket.

Az előadás látványvilága azért sok mindenért kárpótolja az embert, a vetítéseket, különböző technikai effektusokat igazán bravúrosan használják az alkotók (díszlet- és jelmeztervező: Rae Smith; világításterv: Paule Constable; hangterv: Christopher Shutt; videóterv: Dick Straker). A történet misztikája leginkább ezekben a képi hatáselemekben elevenedik meg. A misztikus krimihez illő, alapvetően sötét tónusú képi világban rendkívül jól mutatnak a mozgáselemek is (mozgásterv: Toby Sedgwick), vizuálisan összességében igazi remeklést láthatunk, ahogy a zene is jól működik az előadásban, még akár több is lehetett volna belőle (mondjuk a szöveg rovására).

A színészek is nagyon jók, de gyakorlatilag csak a főszereplő van fókuszban. Kathryn Hunter, törékeny testalkata dacára, hatalmas erővel viszi végig az egész előadást. Érdemes róla tudni, hogy 1990-ben kapott Laurence Olivier-díjat, Az öreg hölgy látogatása főszerepéért, több ízben játszott már férfiszerepeket is pályafutása alatt, köztük a Lear királyt, vagy a III. Richárdot, és rendezett is a Royal Shakespeare Companyban. Filmszerepei közül a szélesebb közönség Arabella Fig szerepéből ismerheti a Harry Potter és a Főnix rendjéből, legutóbb pedig 2021-ben egy amerikai Macbeth-feldolgozásban alakította egymaga a három boszorkányt, a Macbeth-et alakító Denzel Washington mellett.

Nemzeti Színház

Válogatás az archívumból

  • A makrancos hölgy avagy a hárpia megzabolázása
    A makrancos hölgy avagy a hárpia megzabolázása
    A makrancos hölgy avagy a hárpia megzabolázása
    A makrancos hölgy avagy a hárpia megzabolázása
    A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata bemutatta Shakespeare: A makrancos hölgy avagy a hárpia megzabolázása című előadást Sorin Militaru rendezésében.
    2012. június 25.
    Marosvásárhelyi szinház
A Theater Online címlapjáról ajánljuk
  • Maszk

    33. THEALTER plusz kisfesztivál!

    A 33. THEALTER plusz kisfesztivált szeptember 28. és október 1. között, azaz csütörtöktől vasárnapig rendezik meg Szegeden a Régi Zsinagógában. A fesztivál táncszínházzal, fizikai színházzal, fizikai bábszínházzal, prózai előadással és egy különleges koncerttel is várja vendégeit
  • Örkény Színház

    Sok zene, gyerekprogramok, portrébeszélgetések a 12. Örkény Kerten

    Tizenkettedik alkalommal szervezi meg az Örkény Színház évadnyitó programját szeptember 9-én, melynek keretében az érdeklődők találkozhatnak a teátrum művészeivel, kedvezményesen válthatnak jegyet az előadásokra, valamint lehetőségük nyílik támogatni az Örkényben őszre szervezett FreeSZFE Fesztivál létrejöttét is.
  • Petőfi x Szendrey: szabadakarat>>>>

    Koncerthangulatú történetet, a hamarosan színpadra kerülő szabadakarat>>>> című előadás. A csak néhány napra tervezett „pop-up produkció” bemutatója október 21-22-én lesz az Erkel Színházban, a főszerepben – mások mellett – Schoblocher Barbarával, Ember Márkkal, AKC Misivel és Filoval.
  • Katona József Színház

    Az ember tragédiája – Embtrag címmel – és a Sorstalanság tantermi előadása is színre kerül idén a Katonában

    A budapesti Katona József Színház augusztus 21-én tartotta az évadnyitó társulati ülését. Dr. Bősz Anett, humán területekért felelős főpolgármester-helyettes jubileumi díjat adott át a társulat kötelékében 40 éve dolgozó munkatársaknak
  • Interjúk

    „Az emberközpontú, emberséges színházban hiszek”

    Bandi András Zsolt. A huncut-mosolyú, kócos szemöldökű, a vérprofi, a maximalista, az igazi nagy tehetségű színész, s az igazán emberséges ember, akinek mindenkihez van pár kedves szava, vagy egy humoros beköpése.
    Szerda Zsófi
  • Művészek írták

    Abszurd királyság

    A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2023. - THEATER Online - theater.hu