Színházak
Aradi Kamaraszínház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
Matei VişniecLovak az ablakban
- AnyaBacskó Tünde
- LányBacskó Tünde
- AsszonyBacskó Tünde
- ApaHarsányi Attila
- FiúHarsányi Attila
- FérjHarsányi Attila
- HírnökTapasztó Ernő
- rendezőRadu Dinulescu
- díszlettervezőDoru Pacurar
- jelmeztervezőRadu Dinulescu
- fordítóGulyás FerencTapasztó Ernő
- fényIoan Horga
- hangGheorghe Mureşan
- ügyelőGheorghe Mureşan
A Párizsban élő román szerző magyar nyelven eddig még soha nem játszott darabjának érdekessége, hogy a darabot két magyarországi, illetve egy romániai magyar színész játssza, az előadást pedig egy román rendező jegyzi.
Az 1956-ban született Matei Visniec Lovak az ablakban című drámáját 1987-ben a bukaresti ősbemutató előtt egy nappal betiltották, és csak 1989 után kerülhetett Romániában színpadra. Visniec darabjait többek között Franciaországban, Lengyelországban, Oroszországban, Hollandiában, Svájcban, Németországban, Kanadában, Belgiumban, Olaszországban, az Egyesült Államokban, Ausztriában, Finnországban, és a Moldovai Köztársaságban is játszották.
A Lovak az ablakban a Ionescói abszurdból kiinduló, de az abszurd drámát parodizáló, a görög színházi hagyományokhoz is visszanyúló, a történelmet a bagatell szintjére emelő, de a babona világát sem mellőző iróniával teletűzdelt parabola a háborúról, a háborút megelőző borzalmakról, az emberi viszonyok párhuzamos világokban futó ellehetetlenüléséről.
„Ritkán ír le ilyet az ember, de néha mégis: a pécsi Vişniec-bemutató semmiféle hiányérzetet nem hagyott maga után. Kitűnő darab, érzékeny rendezés, remek színészi munka – mindez pedig néhány tucatnyi néző előtt a Pécsi Harmadik Színház Stúdiószínházában. (...)
Radu Dinulescu rendezése biztos kézzel, okosan tárja föl a darabban rejlő rétegeket: az előadás (akár maga a háború jelensége) a groteszk humor és a pusztulás realitása között libikókázik. Harsányi Attila és Tapasztó Ernő kiváló szerepformálásai (Tapasztó Hírnöke minden jelenetében más-más karakter) egyaránt erős karikírozó gesztusokra épülnek, ezek a férfifigurák határozzák meg a jelenetek dinamikáját. Bacskó Tündének voltaképpen nehezebb a dolga: mindvégig jelen van a színen, és rezonálnia kell, föl kell vennie a tempót a háborúba ájult férfiakkal. Bacskó alakításában a három női karakter
nem válik el élesen egymástól, mert közös, alárendelt és kiszolgáltatott helyzetük válik fontossá, amely túlmutat az abszurd keretein: a tragédia elszenvedője sosem a háborúban odavesző férfi, hanem az otthon maradó nő.”
revizoronline.hu
A darabban megjelenő három női figurát (lány, anya, asszony) ugyanaz a színésznő, a három férfit (fiú, apa, férj) ugyanaz a színész játssza.
Díjak, elismerések:
2010
– A Fundatia “Liga pentru Teatru” különdíja – Harsányi Attila
XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál
– Legjobb női főszereplő – jelölés – Bacskó Tünde
XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál
– Legjobb férfi főszereplő – jelölés – Harsányi Attila
XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál
– Legjobb rendezés – jelölés – Radu Dinulescu
XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál
Fesztiválok, turnék:
2010
– Pécs2010 – Európa Kulturális Fővárosa, a Határtalan Város-Határtalan Színház program keretében
– XVIII. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya
– XX. Nemzetközi THEALTER Színházi Fesztivál, Szeged- a Budapesti Román Kulturális Intézet támogatásával
– Magyar Színházak XXII. Fesztiválja, Kisvárda
– Zsámbéki Színházi Bázis – a Budapesti Román Kulturális Intézet támogatásával
2009
Pécs2010 – Európa Kulturális Fővárosa, a Határtalan Város-Határtalan Színház program keretében
II. DráMa Fesztivál, Székelyudvarhely
Egyéb helyszínek: Békéscsaba
2009. 08. 18. Arad