Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Budaörsi Latinovits Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2019. október
  • 2019. szeptember
  • 2019. június
  • 2019. május
  • 2019. április
  • 2019. március
  • 2019. február
  • 2019. január
  • 2018. december
  • 2018. november
  • 2018. október
  • 2018. szeptember
  • 2018. augusztus
  • 2018. július
  • 2018. június
  • 2018. május
  • 2018. április
  • 2018. március
  • 2018. február
  • 2018. január
  • 2017. december
  • 2017. november
  • 2017. október
  • 2017. szeptember
  • 2017. augusztus
  • 2017. július
  • 2017. június
  • 2017. május
  • 2017. április
  • 2017. március
  • 2017. február
  • 2017. január
  • 2016. december
  • 2016. november
  • 2016. október
  • 2016. szeptember
  • 2016. augusztus
  • 2016. július
  • 2016. június
  • 2016. május
  • 2016. április
  • 2016. március
  • 2016. február
  • 2016. január
  • 2015. december
  • 2015. november
  • 2015. október
  • 2015. szeptember
  • 2015. június
  • 2015. május
  • 2015. április
  • 2015. március
  • 2015. február
  • 2015. január
  • 2014. december
  • 2014. november
  • 2014. október
  • 2014. szeptember
  • 2014. augusztus
  • 2014. július
  • 2014. június
  • 2014. május
  • 2014. április
  • 2014. március
  • 2014. február
  • 2014. január
  • 2013. december

Operabeavató - Porgy és Bess keresztmetszet

2015. február 18., szerda 18:00 – Adler Kávéház
Dénes István karnagy úr kalauzolja a közönséget ebben az izgalmas operában, a tőle már Budaörsön is megszokott igényes és érdekfeszítő kitekintésekkel fűszerezve.

A hosszú ideje az Erkel Színház repertoárján lévő, és szerte a világon is nagy sikerrel játszott Porgy and Bess 1983 februárjában, hirtelen, egyik napról a másikra lekerült a műsorról. A Gershwin-örökösök - meg sem várva a színházi szezon végét - váratlanul megvonták az előadási jogot (nem csak Magyarországon) azzal a hallgatólagosan elterjedt indoklással, hogy a teljes művet "csak feketék"(?) játszhatják.

Nem valószínű, hogy a 39 évesen, agydaganatban elhunyt Gershwin (1898-1937) egyetértett volna ezzel a kirekesztő lépéssel, hiszen a családi emléknyomok által is táplálva, valószínűleg átélhette a megkülönböztetést, amely igen csak ellenkezik törekvéseivel.

A cselekmény kontrasztokban gazdag (öröm - bánat, születés - halál, bölcsődal – sirató, gyilkosság - bűnbánat, szex – szerelem) változatossága és a természeti erők babonás rettegése emeli a művet hatalmas méretű és horderejű alkotássá. A sokszínű, szerteágazó cselekmény ellenére a darab főszereplője mégis a "mennyország", az "ígéret földjének" áhítva, várva-várt eljövetelébe vetett töretlen hit. Az "Ígéret földjébe" vetett extatikus hit ereje hatja át a mű minden sorát, megtámogatva az őserejű spirituálé és jazz-ihletésű dallam-ritmusvilág lehengerlő vitalitásával.

Dénes István karnagy úr kalauzolja a közönséget ebben az izgalmas operában, a tőle már Budaörsön is megszokott igényes és érdekfeszítő kitekintésekkel fűszerezve. A mostani előadáson óriási súly nehezül az énekesekre, hiszen többfajta szerepbe kell "ki és be" ugraniuk. Különösen a női szakasz: Clara - Serena - Maria - Bess egymás utáni betöltése (Borsos Edith), de a bass-bariton: Jake - Crown - Porgy hármasa (Jekl László) is komoly feladat elé állítja a szólistákat. Kicsit könnyebb dolga van Sporting Life- nak (Gerdesits Ferenc): neki csak az utolsó tercett-ben - amely valójában Porgy monológ-szerű vágyakozása az elment Bess után - kell a hiányzó Maria szólamát "beénekelni".
 

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Budaörsi Játékszín
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu