Színházak
Egri Gárdonyi Géza Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
MolièreTudós nők
- Chrysalemódos polgárAnger Zsolt
- Philamintea feleségeDimanopulu Afrodité
- HenriettelányaKovács Patrícia
- ArmandalányaKalmár Zsuzsa
- AristeChrysale öccseVenczel Valentin
- BelízaChrysale lánytestvéreBozó Andrea
- KlitanderHenriette udvarlójaRácz János
- TrissotinköltőKaszás Gergő
- VadiustudósNagy András
- MariszakácsnéFekete Györgyi
- TüskeinasSata Árpád
- KözjegyzőSata Árpád
- rendezőRadoslav Milenković
- díszlettervezőJuraj Fabry
- jelmeztervezőSzűcs Edit
- dramaturgSirokay Bori
A „Tudós nők”, mint megannyi Molière darab, egy polgári családról szól. Papa, mama, gyerekek, nagynéni, nagybácsi és az ügyeletes „jóbarát”…
A férj perifériára szorulva saját családjában – retteg a feleségétől, ám nyugalmát mindennél és mindenkinél – saját gyermekei boldogságánál is - fontosabbnak tartja… A sznob feleség megveti férjét – és általában mindenkit rangján alulinak érez környezetében -, csak a családi barátnak és a felolvasó szeánszoknak él…
A savanyú és önálló életre képtelen nagynéni kétségbeesetten bizonygatja saját nélkülözhetetlenségét bátyja családjának…
A nagybácsi magányában irányítani próbálja az eseményeket…
Az erősen közepes kvalitású, sehol sem jegyzett költő, a „finomkodó rímkovács” – a családi barát a művészetre kiéhezett nők épp aktuális sztárja…
Az idősebbik leánytestvér mindenben anyjának igyekszik megfelelni, így elszalasztja élete szerelmét, aki immár a húgának udvarol…
De még a szerelmespárt – a kisebbik leányt és udvarlóját - is a közös gyűlölet tartja össze leginkább, fogcsikorgatva próbálnak boldogok lenni egymással…
A színpadon történteken mosolyogva sírhatunk. Hiszen hányszor kell elviselnünk a hozzá nem értő perc-emberkék erőszakos tetszeni vágyását? Megszámlálhatatlanszor. De szerencsénkre egy Jean Baptist Poquelin nevű rizsparókás figura, – aki később Molière néven vált híressé - tükröt tart nekünk: hadd lássuk végre őszintén, kik vagyunk valójában.
A férj perifériára szorulva saját családjában – retteg a feleségétől, ám nyugalmát mindennél és mindenkinél – saját gyermekei boldogságánál is - fontosabbnak tartja… A sznob feleség megveti férjét – és általában mindenkit rangján alulinak érez környezetében -, csak a családi barátnak és a felolvasó szeánszoknak él…
A savanyú és önálló életre képtelen nagynéni kétségbeesetten bizonygatja saját nélkülözhetetlenségét bátyja családjának…
A nagybácsi magányában irányítani próbálja az eseményeket…
Az erősen közepes kvalitású, sehol sem jegyzett költő, a „finomkodó rímkovács” – a családi barát a művészetre kiéhezett nők épp aktuális sztárja…
Az idősebbik leánytestvér mindenben anyjának igyekszik megfelelni, így elszalasztja élete szerelmét, aki immár a húgának udvarol…
De még a szerelmespárt – a kisebbik leányt és udvarlóját - is a közös gyűlölet tartja össze leginkább, fogcsikorgatva próbálnak boldogok lenni egymással…
A színpadon történteken mosolyogva sírhatunk. Hiszen hányszor kell elviselnünk a hozzá nem értő perc-emberkék erőszakos tetszeni vágyását? Megszámlálhatatlanszor. De szerencsénkre egy Jean Baptist Poquelin nevű rizsparókás figura, – aki később Molière néven vált híressé - tükröt tart nekünk: hadd lássuk végre őszintén, kik vagyunk valójában.
(Sirokay Bori)
2004. 12. 10.