Színházak
Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1984/1985
AiszkhüloszAgamemnon
- AgamemnónBarabás Árpád
- KlütaimésztraÉder Enikő
- AigiszthoszKolozsi Kilián
- KasszandraPolgár Emília
- ŐrSzabó Tibor
- HírnökCiugulitu Csaba
- KarvezetőSzabó Tibor
- KarCiugulitu CsabaTamás BoglárBajkó LászlóMolnár Cs. Attila
- rendezőBéres László
- díszlettervezőBocskay Anna
- jelmeztervezőBocskay Anna
- dramaturgSebestyén Rita
- fordítóDevecseri Gábor
- zeneKönczei Árpád m.v.
Aiszkhülosz a Kr.e. V. századi Athén virágzó városállamában darabjainak szerzője és rendezője volt egy személyben. Minimális külső eszközökkel a legmegrázóbb, legkifinomultabb, ma is elevenünkbe vágó tragédiákat írt – csak éppen meg kell fejtenünk azt, hogy a két és fél ezer éves dráma szereplői, témája mit jelenthetnek ma számunkra.
Az Agamemnón cselekménye az Argoszban uralkodó Átreidák történetének egy apró részletét dolgozza fel. A múlt iszonyú és banális egyidőben: Trója és Argosz közt háború dúl egy hűtlen asszony, a híres „férfifaló” Heléna miatt. A veszteségek mindkét oldalon egyre nőnek, olyannyira, hogy Argosz királya, Agamemnón saját lányát, Iphigeneiát áldozza fel a győzelemért. Amikor a darab cselekménye kezdődik, az argosziak épp a győzelem hírét várják tízévnyi háborúskodás után.
De mit jelent a győzelem egy ilyen háborúban? Egyáltalán, lehet-e bárki is egy háború győztese? És mire való az áldozat: az, ha választanunk kell két érték között, amelyből az egyiket a másik javára elveszítjük? Mikor nyer értelmet az áldozathozatal? Bosszúra bosszú, háborúra háború méltó válasz-e?
Az előadás, csakúgy mint a darab, nem billenti ki a mérleget sem az egyik, sem a másik fél felé. Megtorlás és megbocsátás kérdéseivel, lehetőségeivel kezdődik a darab, és azzal is zárul. Csakhogy időközben tanúi voltunk egy véres győzelemnek és egy véres bosszúnak. Aiszkhülosz, a pragmatikus bölcs most sem döntésre szólít fel – hanem gondolkodásra.
Sebestyén Rita Júlia
2003. 05. 22.