Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1984/1985

AiszkhüloszAgamemnon

fordítóDevecseri Gábor
  • AgamemnónBarabás Árpád
  • KlütaimésztraÉder Enikő
  • AigiszthoszKolozsi Kilián
  • KasszandraPolgár Emília
  • ŐrSzabó Tibor
  • HírnökCiugulitu Csaba
  • KarvezetőSzabó Tibor
  • KarCiugulitu CsabaTamás BoglárBajkó LászlóMolnár Cs. Attila
  • rendezőBéres László
  • díszlettervezőBocskay Anna
  • jelmeztervezőBocskay Anna
  • dramaturgSebestyén Rita
  • fordítóDevecseri Gábor
  • zeneKönczei Árpád m.v.

Aiszkhülosz a Kr.e. V. századi Athén virágzó városállamában darabjainak szerzője és rendezője volt egy személyben. Minimális külső eszközökkel a legmegrázóbb, legkifinomultabb, ma is elevenünkbe vágó tragédiákat írt – csak éppen meg kell fejtenünk azt, hogy a két és fél ezer éves dráma szereplői, témája mit jelenthetnek ma számunkra.



Az Agamemnón cselekménye az Argoszban uralkodó Átreidák történetének egy apró részletét dolgozza fel. A múlt iszonyú és banális egyidőben: Trója és Argosz közt háború dúl egy hűtlen asszony, a híres „férfifaló” Heléna miatt. A veszteségek mindkét oldalon egyre nőnek, olyannyira, hogy Argosz királya, Agamemnón saját lányát, Iphigeneiát áldozza fel a győzelemért. Amikor a darab cselekménye kezdődik, az argosziak épp a győzelem hírét várják tízévnyi háborúskodás után.



De mit jelent a győzelem egy ilyen háborúban? Egyáltalán, lehet-e bárki is egy háború győztese? És mire való az áldozat: az, ha választanunk kell két érték között, amelyből az egyiket a másik javára elveszítjük? Mikor nyer értelmet az áldozathozatal? Bosszúra bosszú, háborúra háború méltó válasz-e?



Az előadás, csakúgy mint a darab, nem billenti ki a mérleget sem az egyik, sem a másik fél felé. Megtorlás és megbocsátás kérdéseivel, lehetőségeivel kezdődik a darab, és azzal is zárul. Csakhogy időközben tanúi voltunk egy véres győzelemnek és egy véres bosszúnak. Aiszkhülosz, a pragmatikus bölcs most sem döntésre szólít fel – hanem gondolkodásra.



Sebestyén Rita Júlia


2003. 05. 22.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Figura Kollokvium
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu