Színházak
Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1984/1985
Georg BüchnerLeonce és Léna
- Leonce hercegPopo királyának fiaVeres Előd
- Léna hercegnőPipi birodalmábólMáthé Annamária
- ValerioLeó barátjaBarabás Árpád
- A nevelőnőBartha Boróka
- RosettaLeó barátnőjeBoros Mária
- PéterPopo birodalmának királyaSzabó Eduárd
- UdvarmesterGazdag Erzsébet
- ElnökVajda Gyöngyvér
- SzertartásmesterVass Csaba f.h.
- rendezőBéres László
- díszlettervezőLaczó Henriette m.v.
- jelmeztervezőLaczó Henriette m.v.
- dramaturgUngvári-Zrínyi Ildikó m.v.
- zeneCári Tibor m.v.
A történet szerint Leonce hercegnek meg kell házasodni, a választott Léna hercegnő, és vele a hatalom. Azonban ő érdekházasságot nem kíván, még kevésbé rendszeren kívüli hatalmat. Léna szerint ugyszintén egészséges emberi elmének felfoghatatlan, miért kellene belemennie egy megrendezett házasságba, és az ésszerű választás a menekülés.
De nem történhet másképp, menekülés közben találkoznak egy fogadóban és egymásba szeretnek.
A Leonce és Léna eseményei az emberiség kertjében történnek. Itt próbál uralkodni Popo király az elvont eszmék segítségével, itt keresi a mindennapok boldogságát Valerio és itt üldözi a szerelmet Leonce és Léna is. A történet minden bizonnyal a felnőtté válás drámája (akárcsak az előképek: Shakespeare Hamletje és Romeó és Júliája), ennek terhe elől próbál maszkokba menekülni Leonce, és ezért indul útnak.
Büchner drámájában az út szimbolikus jelentőségű: saját sorsukba avatja be a szereplőket, megtapasztaltatja velük azt az énjüket, amely őszintén feltárulkozik, és amely mégis sorsszerűen esik egybe azokkal az ideálokkal, amelyek elől mindketten menekülnek. Leonce számára a felnőttéválás egzisztenciális feladatán túl az a felismerés az igazán nagy teher, hogy az őt körülvevő maníros-hazug világ érintkezési és életvezetési formáiban a véletlen játéka folytán ráismer önmagára és Lénára. A kérdést most tehát az, hogy hova lehet ezentúl menekülni, és szabad-e megőrizni ezt az újonnan felfedezett ént – nem marad más hátra, mint a Játék emberközi világa, egy artisztikusan teremtett kétszemélyes lét, ahol a keser-édes szerelembe lehet kapaszkodni – a többi megannyi álom, fikció.
2009. 03. 29.