Színházak
Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1984/1985
Szőcs GézaRómeó és Júlia
- rendezőVadas László
- díszlettervezőVadas László
- jelmeztervezőVadas LászlóTamás Anikó
- zeneBoros MáriaCsutak István
Teli-de-s-teli: vagyis: teljes: ez a tripla, hármas „hermisztikus” és „triszmegisztikus” Shakespeare-előadás: a Szőcs Géza Rómeó és Júliája, a Vadas László-Károly Rómeó és Júliája, valamint: és nem utolsó sorban: a Figura Rómeó és Júliája. Három vízió egy távcsőben, a nagy teleszkóp-konstruktőröknek (Szőcs Shakespeare, illetve: Shakespeare Szőcs) kijáró elsődleges tisztelettel, örök hálával. A plakátra is úgy kellene kiírni, ahogy azt a halhatatlan Jean-Paul Sartre: kötőjellel. Ezen kívül van még itt:
3 Rómeó és Júlia, egyben és külön-külön, külön-külön (1-1-1) és egyben (3), teljes szentháromság, szintetikus analitika, analitikus szintetika, indukció-dedukció, következtetés, tehát indítás, itt van az egész emberi létezés, a Harc, a Szerelem, a lét, az egész Mars, az egész Vénusz, az egész Szőcs, az egész Vadas, az egész figura és az egész Világ. Ami persze SzínHáz. Ebben a mega-szimulátorban, ebben a színész színlelőkamrában, ami ez a világosnak tűnő Világ, ebben evoluál (fejlődik, a fejétől) Évától erre a heves Hős, az Ős-Hős, mi, mind, a mitikus mi-ti-ők, annyian.
Persze az Ősők nem lennének Hősök, ha nem feszült volna ellenükbe néhány aggasztó Akadály, mi meg-megakasztotta őket alkalmasint egy-egy minutára világhódító útjukon.
Ám a hős az mindig lebírja-leküzdi a szörnyű szörnyeket, s hű táltos-sárkányt megsarkantyúzván meg sem áll a Képzelet mindenre Képes Képi Váráig. Ott majd minden maszk maximáltan a helyére kerül? Ami fönn volt, lenn lesz, az elsőből utolsó, az Utolsóból Első, a királyból koldus, a Koldusból Király lesz. Ez minden derűlátó apokalipszis szcenáriója, merthát a jókimenetelű Végítéletnek is van egy láthatatlan, de kikövetkeztethető, vagyis kiolvasható forgatókönyve.
Jól értesült források most befutott jelentése szerint ezt az egész irkafirkát, amit nekünk Sex-pír néven adtak be, ezt az egész Rómeó-Hamlet-Othello-Ophelia-mesét nem Shakeszpeare írta, hanem… Szőcs Géza. Avagy… Morus Tamás. Illetve: hogy mondjuk már el mindent -: Morus is Szőcs volt, szóval: ő hibás az egész színházért… Egyesek szerint Szőcs nem más, mint comte de Saint-Germain, a Halhatatlan… Mások viszont azt hiszik, hogy ez a Halhatatlan épp Vadas, aki ezen az ezredvégen Gyergyószentmiklós városát választotta lakhelyül.
Én viszont azt hiszem, hogy jelenleg a Figura e széles Transzilvánia legprofibb nemprofi együttese, hogy Vadas László Károly a hazai rendezés legígéretesebb elő-klasszikusa, s hogy Szőcs Géza a legélőbb klasszikus.
1997. 03. 21.