Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Gyulai Várszínház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 1997/1998
  • 1994/1995
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974
  • 1972/1973
  • 1971/1972
  • 1970/1971
  • 1969/1970
  • 1968/1969
  • 1967/1968
  • 1966/1967
  • 1965/1966
  • 1964/1965
  • 1963/1964

Szathmári SándorKazohinia

Az előadást felnőtt nézőinknek ajánljuk
  • SzereplőOrosz ÁkosJászberényi GáborLendváczky ZoltánZsigmond EmőkeGyöngy ZsuzsaKovács VandaSzarvas Balázs
  • rendezőSopsits Árpád
  • díszlettervezőSopsits Árpád
  • látványSopsits Árpád
  • jelmeztervezőPallós Nelli
  • színpadra alkalmaztaSopsits ÁrpádVörös István

A szerzőről:

Szathmári Sándor, „a magyar Orwell” Gyulán született 1897-ben, de gyermekkorában – apja hivatali teendői miatt bejárta egész Magyarországot (élt Alsókubinban, Sepsiszentgyörgyön és Lugoson is). Elvégezte a Műegyetemet, és a MÁVAG-ban (Magyar Királyi Állami Vas-, Acélés

Gépgyár) dolgozott, ám emellett a Magyar Eszperantó Szövetség egyik meghatározó tagja volt (a

Kazohinia című regénye angol mellett eszperantó nyelven is megjelent), és íróként is ismert volt a neve. Legnagyobb mesterének Karinthyt tartotta, akinek Kazohiniáját is ajánlotta, és aki azt mondta erről a regényről, hogy minden hasonló munkáját odaadná érte.

„Karinthy nekem szellemi apám volt, az egyetlen magyar író, akinek az írás nem mesemondás volt, hanem eszköz az elsikkadt, agyonhínározott valóság felszínre búvárkodásához…”

a regényről

Szathmári Sándor regénye, a Kazohinia többfajta forrásból táplálkozó groteszk, csípős humorú, letehetetlen regény. Ha mindenképpen kötni szeretnénk előzményekhez vagy későbbialkotásokhoz gulliveriádának is nevezhetnénk, hiszen Swift szatirikus hangján szólal

meg a Kazohiniába tévedt Gulliver is. Lehet hasonlítani a „mester”, azaz Karinthy Frigyes utazás-regényeihez is, a Capilláriához és Faremidóhoz, sokan mégis inkább utópiákhoz kötik az alkotást, hiszen Szathmári egy lehetséges jövőképként vázolja fel előttünk a hinek világát, akik a sziget a lakosságának nagyobb részét alkotják, és nagyon magas tudományos és technikai színvonalon élnek egy teljesen racionális életet. Ebben a társadalomban nincsen kormány, nincsenek törvények, nincsenek érzelmek: ha egy szeretett személynek többet nyújtanának, mint bárki másnak, az felborítaná a közösség egyensúlyát A „lélek nélküli rend” földje után (a hinek országa), a „rögeszmékkel zsúfolt pokol fullasztó füstjébe” (a behinek világa) kerülő Gulliver

sehol sem találja meg önmagát. A Kazohinia a folyton saját magát kutató ember allegóriája.„Fanyar humorú társadalomkritika, szatíra és utópia a magyar Orwell regényéből”

  • Interjú Sopsits Árpáddal

2015. 07. 21. Tószínpad - Kastély cselédszárny

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Shakespeare Fesztivál
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu