Színházak
Gyulai Várszínház
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 1997/1998
- 1994/1995
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- 1969/1970
- 1968/1969
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1963/1964
William ShakespeareLear
A Gyulai Várszínház és a Szentendrei Teátrum közös produkciója
- LearBritannia királyaDerzsi János
- Burgund hercegeSzöllősi Zoltán
- Cornwall fejedelemKőszegi Ákos
- Alban fejedelemFazakas Géza
- Kent grófÁdám Tamás
- Gloster grófBarkó György
- EdgarGloster fiaMertz Tibor
- EdmundGloster törvénytelen fiaGazsó György
- OszvaldGoneril udvarnokaKokics Péter
- BolondTóth József
- NemesCordelia kíséretébenSzabó Zola
- Szolga CornwallnálTompa Ádám
- GonerilLear leányaMolnár Erika
- ReganLear leányaBognár Gyöngyvér
- CordeliaLear leányaVasvári Emese
FÜgyelő: SZALAI PÉTER
Súgó: SÜTŐ ANIKÓ
- rendezőSzász János
- díszlettervezőSzöllősi Géza
- jelmeztervezőBenedek Mari
- dramaturgKovács Kristóf
- rendezőasszisztensGábor Anna
A megingott fenség
Lear, Britannia királya elhatározza, hogy felosztja birodalmát három leánya között: annak jut a legtöbb, aki a leginkább tanújelét adja szeretetének. A szertelenül hízelgő Gonerilt és Regant busásan ellátja földdel. Cordelia, a legkisebb leány – noha szereti atyját – nem csatlakozik nővérei őszintétlen szavaihoz. Kijelenti, hogy szereti atyját, ahogy illendő. Lear vad haragra gerjedve megátkozza leányát, aki kérője, a francia király oldalán eltávozik. Az agg király először Gonerilnél, majd Regannál vendégeskedik, de szívtelenül bánnak vele, és végül bolondjával együtt kizavarják a viharos éjszakába.
Lear csalódásai, viszontagságos útja azonban csak a dráma egyik vonulata. A bonyolult eseménysor összetett filozófiai kérdéseket vet fel, amelyek megválaszolása végső
soron összefügg Lear életsorsával.
Időtlen történetek…
„A Lear-tradíció kopernikuszi fordulata – mint annyi minden más – Peter Brooknak köszönhető. Negyvenöt évvel ezelőtti stradfordi rendezése, amelyet két évvel később Budapesten is látni lehetett, máig etalon, és ebből a szempontból közömbös, hogy a mai rendezők éltek-e már akkor. Van, amit nem kell látni ahhoz, hogy megkerülhetetlen
legyen. Brook a vattaszakállas öreg király meséjét az egzisztencia drámájává, a létében fenyegetett ember metaforájává tette (…).”
Koltai Tamás, Élet és Irodalom
Lear, Britannia királya elhatározza, hogy felosztja birodalmát három leánya között: annak jut a legtöbb, aki a leginkább tanújelét adja szeretetének. A szertelenül hízelgő Gonerilt és Regant busásan ellátja földdel. Cordelia, a legkisebb leány – noha szereti atyját – nem csatlakozik nővérei őszintétlen szavaihoz. Kijelenti, hogy szereti atyját, ahogy illendő. Lear vad haragra gerjedve megátkozza leányát, aki kérője, a francia király oldalán eltávozik. Az agg király először Gonerilnél, majd Regannál vendégeskedik, de szívtelenül bánnak vele, és végül bolondjával együtt kizavarják a viharos éjszakába.
Lear csalódásai, viszontagságos útja azonban csak a dráma egyik vonulata. A bonyolult eseménysor összetett filozófiai kérdéseket vet fel, amelyek megválaszolása végső
soron összefügg Lear életsorsával.
Időtlen történetek…
„A Lear-tradíció kopernikuszi fordulata – mint annyi minden más – Peter Brooknak köszönhető. Negyvenöt évvel ezelőtti stradfordi rendezése, amelyet két évvel később Budapesten is látni lehetett, máig etalon, és ebből a szempontból közömbös, hogy a mai rendezők éltek-e már akkor. Van, amit nem kell látni ahhoz, hogy megkerülhetetlen
legyen. Brook a vattaszakállas öreg király meséjét az egzisztencia drámájává, a létében fenyegetett ember metaforájává tette (…).”
Koltai Tamás, Élet és Irodalom
2007. 07. 03.