Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Határon Túli Magyar Színházak Szemléje

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2017/2018
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2011/2012

Matei Vişniec III. Richárd betiltva, avagy jelenetek Meyerhold életéből

fordítóPatkó Éva
  • Vszevolod Emiljevics MeyerholdBalázs Áron
  • SúgóFerenc Ágota
  • TányaKrizsán Szilvia
  • FővezérSirmer Zoltán
  • ÉdesapaSirmer Zoltán
  • III. RichárdMagyar Attila-Öcsi
  • BörtönőrMagyar Attila-Öcsi
  • A bizottság elnökeKőrösi István
  • A gyermekHuszta Dániel
  • A bizottság tagjaMészáros ÁrpádPongó Gábor
  • Bőrkabátos férfiMészáros ÁrpádPongó Gábor
  • ÉdesanyaCrnkovity GabriellaElor EminaMolnár Gábor Nóra f.h.
  • A társulat színészeMészáros ÁrpádPongó GáborNémet AttilaCrnkovity GabriellaElor EminaMolnár Gábor Nóra f.h.
  • rendezőAnca Bradu m.v.
  • díszlettervezőMihai Pacurar m.v.
  • jelmeztervezőMihai Pacurar m.v.
  • dramaturgGyarmati Kata
  • fordítóPatkó Éva
  • színpadi mozgásMalina Cornelia Andrei
  • zenei munkatársKlemm Dávid m.v.
  • fényMajoros RóbertBíró Tibor
  • hangLukács Attila
  • súgóLovas Csilla
  • ügyelőBíró Alekszandra

Minek kell ennyit foglalkozni ezzel a Richárddal? Elvégre csak a harmadik hely jutott neki, nem?

Miért nem rendez ez a Vszevolod gyerek inkább Szentivánéjit, vagy Ahogy tetsziket, az olyan vicces.

Miért nem foglalkozik ez a Meyerhold az élet szép oldalával? Miért kell egy imperialista angol arisztokrata firkálmányait rendezni?

Miért dacol a hatalommal? Miért képes meghalni az igazáért?

Miért ő a huszadik század legnagyobb művészeinek egyike?



(...) A III. Richárd betiltva című Matei Vișniec-darab a totalitárius rezsim és az ideológiamentes, úgymond tiszta művészet viszonyát boncolgatja abszurd és groteszk szatíra formájában. A mindent ellenőrizni kívánó paranoiás hatalom és a megfelelni is vágyó, de hitelességre is törekvő művész konfliktusának leképződése ez a dráma. Főhőse, Meyerhold valós figura, a 20. század első felének egyik legjelentősebb, mégis kevéssé ismert orosz-szovjet színész-rendezője, aki a szocialista realizmus elutasítása miatt a harmincas években szembe találja magát a sztálini rendszerrel, 1940-ben pedig hamis vádak alapján – mint külföldi kémet – ki is végzik.



 Meyerholdot a művészi igazság érdekli, nem az ideológia igazsága, nem a valóság tükrözése, hanem egy önálló – ha úgy tetszik: önmagába zárt – világ megteremtése. Amikor ez az attitűd a diktatúra kontextusában próbál utat törni magának, bukása szükségszerű, a konfliktus alaptermészete pedig tragikomikus, abszurd és helyenként groteszk is.



A darabban Meyerhold William Shakespeare III. Richárdjának színre vitelével próbálkozik, de a hatalom „ellenséges aktualizálást” sejt a kegyetlen és gonosz uralkodóról szóló történet fölelevenítése mögött, ezért végül betiltja, a rendezőt pedig börtönbe veti, majd kivégezteti. Pedig Meyerholdot épp az ideológiától mentes, „őszinte, tiszta gonoszság” érdekli, és a Shakespeare-darab címszereplőjében látja ennek, az önmagáért való romlottságnak a megtestesítőjét, ám a mindig éber és üldözési mániában szenvedő hatalom „aljas utalásokat” sejt, „külső ideológiai lerakódásokra” gyanakszik, és végül lecsap. (...)



Pressburger Csaba


2014. 05. 24.

Az előadás hossza: 130 perc 1 szünettel

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Thália Színház
  • Mikroszínpad
  • Thália Arizona Studió
  • Thália Télikert
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu