Interfewrenciák 2010 - Kolozsvár
Process_City Trilógia, A játszma vége, Láz, Alkoholisták és Mértéket mértékkel – fesztivál harmadik éa negyedik napja
Pénteken, december 3-án 20 órától a kolozsvári közönség régi kedvencét láthatja viszont: az Interferenciák fesztivál első kiadásáról és az Európai Színházi Unió Fesztiváljának kolozsvári kiadásáról ismerős Teatro de La Abadía társulatát.
A teltházas Elevation jazzkoncert és a Leonce és Léna bemutató előadás után izgalmas meghívott előadásokkal folytatódik az INTERFERENCIÁK Nemzetközi Színházi Fesztivál.
PROCESS_CITY TRILÓGIA
Pénteken, december 3-án 14.30, illetve 20.30 órától a Tranzit Házban kerül sor a trilógia első részének bemutatására. A Process_City trilógiát Franz Kafka A per című regénye ihlette, és a horvátországi Shadow Casters társulat adja elő. Az előadás alapötlete Boris Bakaltól, a trilógia rendezőjétől származik, az első két rész koncepciójában és rendezésében Katarina Pejovic is hozzájárult.
A Vacation from History, a trilógia első része egy meta(fizikai) kommentár Kafka művéről: a kollektív és egyéni tudat peremén tett utazás, mely a történelem elől való menekülés biztonságos menhelyei felé, az álom és a halál tartományába visz.
„Az álom és valóság határmezsgyéjén egyensúlyozó mese, amelyben a közönség, megfosztva a szokásos színházi rituáléktól és a nézői távolságtól, teljes lényükkel résztvesznek. (...) Nincs más hátra, mint hogy egy félig öntudatos állapotban megtaláljuk saját életünk képeit. Az a mód, ahogy ezek a képek feltárulnak, igazán mesteri: egyszerre mélységesen romantikus és félelmetes.” (Bojan Munjin, Feral Tribune weekly)
A Vacation from History című előadás szerzői és alkotói Damir Klemenic, Jelena Lopatic, Bojan Navojec, Marija Skaricic, Stanko Juzbasic, Katarina Pejovic, Boris Bakal. Szövegköny és dramaturgia: Katarina Pejovic, Boris Bakal, díszlet, jelmez, technika: Zeljko Zorica, Barbara Blasin, Stjepan Filipec, Sinisa Jakovcevic, Martina Franic, Milan Zerjav, Tomislav Pavlic.
Szombaton, december 4-én 10-15.30 között az Ecsetgyárban folytatódik a trilógia a második résszel, az Ex-position című előadással.
Az Ex-position az emlékek, az érzések világában, a tudatalattiban megtett utazás formájában A per részét képező A törvény kapujában című novellával foglalkozik. Ex-position titokban szerelmes az Amélie Poulain című filmbe, felidézi Shakespeare Lear királyát, idéz Felix Rückerttől, valamint a Shadow Casters-ből, figyelmesen olvassa Franz Kafka urat, Giorgio Agamben és Mr. Danijel Dragojevic urakat, miközben végig a B.E.N.E. (S.A.D.E.?) projekten gondolkozik.
„A produkció címe – Ex-pozicija – egyszerre jelent kiállítást (vagy bemutatót) és kitárulkozást. És valóban: az élmény rendkívül intenzív és személyes; játszótól és nézőtől nyitottságot, közvetlen reagálást, érzékeny részvételt követel. Az idézőjel itt nyomatékkal értendő, az egyszemélyes közönség ugyanis szereplője is annak az előadásnak, amelyen – némi bevezetés után – az egyszemélyes társulat végigkalauzolja; ráadásul bármit tehet, csak éppenséggel nézni nem tud.” (Upor László, Színház)
Szerzők és alkotók: Jelena Lopatic, Emil Matesic, Bojan Navojec, Ena Schulz, Helena Kalinic, Lada Bonacci, Dean Krivacic, Zrinka Kusevic, Stanko Juzbasic. Jelmez: Martina Franic, design: Zeljko Serdarevic, Dragan Mileusnic, közreműködnek: Milan Zerjav, Tomislav Pavlic, technika: Sinisa Jakovcevic.
A trilógia harmadik részére, a Process_In_Progress-re vasárnap, december 5-én 21 órától kerül majd sor a Lucian Blaga Nemzeti Színházban.
Pénteken, december 3-án 20 órától a kolozsvári közönség régi kedvencét láthatja viszont: az Interferenciák fesztivál első kiadásáról és az Európai Színházi Unió Fesztiváljának kolozsvári kiadásáról ismerős Teatro de La Abadía társulatát. Samuel Beckett: A játszma vége című darabját Krystian Lupa rendezése a nagyteremben lesz látható. Krystian Lupa, az Európa-díjas rendező, a színházi világban referenciának számít. Lupa színháza Közép-Európa specifikus kulturális hagyományainak jegyeit viseli, amelyet a rendező világnézetként vall. “José Luis Gomez egy gyötrődő Hamm szerepét játssza, aki csendes, megszállott, magányos düh járja át; gyötrődik és rendületlenül osztja szét a fájdalom kenyerét. (Juan Ignacio Garzón, ABC.)
Szereplők: José Luis Gómez, Susi Sánchez, Ramón Pons, Lola Cordón. Díszlet: Krystian Lupa, jelmez: Piotr Skiba.
Az érdeklődők szombaton, december 4-én 11 órai kezdettel találkozhatnak az előadás alkotóival a Tranzit Házban.
Az Apocryphe Tendance Le Nouvel Olympia - CDR de Tours Théâtre de l’Espace - Scène Nationale de Besançon – L’Athénée – Théâtre Louis Jouvet közös produkciójára kerül sor szombaton, december 4-én 16 órától a Kolozsvári Magyar Színház Új Stúdiójában. Wallace Shawn: Láz című darabját Simona Măicănescu adja elő, Lars Norén rendezésében. A craiovai születésű Simona Măicănescu Silviu Purcărete, Lucian Pintilie, Tompa Gábor és Andrei Şerban előadásaiban lépett fel. Egy, az Avignoni Fesztivál keretében bemutatott francia-román közreműködésben létrejött munkája kapcsán 1994-ben meghívást kapott a párizsi Odeon Színházba. Franciaországba
költözött, ahol folytatta a színjátszást. Norén Háború című darabjától Moliére Tartuffe-jén keresztül a televíziós sorozatokig, mozifilmekig vagy nemzetközi színházi fesztiválokig, tovább dolgozott színészként francia és angol nyelven. A Láz az első egyéni előadása
Lars Norén nemcsak azért döntötte el, hogy megrendezi Wallace Shawn darabját, a Láz, mert szép, fontos és rettenetes szöveg, hanem mert nélkülözhetetlen. Az életet, vagy inkább az élettől való menekülést írja le. A mi életünket, és a többiek életét a nyugati
társadalomban. Azt, amit anyagi jólétünk érdekében feláldozunk és elpusztítunk. Semmi olyat nem mond, amiről eddig nem tudtunk, de ezt kíméletlen szigorral mondja.
A fenti meghívott előadások mellett a Kolozsvári Magyar Színház két előadása is látható lesz a következő napokban: pénteken, december 3-án 17.00 és 22.00 órától Visky András: Alkoholisták című darabja, Tompa Gábor rendezésében az új stúdióban, szombaton, december 4-én pedig William Shakespeare: Mértéket mértékkel című előadása Matthias Langhoff rendezésében a nagyteremben.
Az előadások mellett a fesztivál különféle járulékos rendezvényekre is várja az érdeklődőket. Szombaton, december 4-én 12 órától Georges Banu: Peter Brook és az egyszerű formák színháza című könyvének bemutatójára kerül sor a Tranzit Házban, A nagy kalandok öröksége címet viselő kerekasztalbeszélegetésen Anca Măniuţiu színházi szakember, Király Nina színháztörténész és Koltai Tamás kritikusok vesznek részt.
Georges Banu Peter Brook és az egyszerű formák színháza a legteljesebb monográfia, amelyet az Interferenciák második fesztiválja évében 85. születésnapját ünneplő mester munkásságáról írtak. Brook személyében olyan rendezővel van dolgunk, aki a 20. század második felétől tulajdonképpen napjainkig meghatározza a színházi nyelvet, a legújítóbb kortárs színházi kísérletek javarésze is tulajdonképpen a tőle való elszakadás jegyében születnek. A könyv mindazonáltal jóval több távolságtartó elemzésnél, a tudományos értekezés és a szépírás ötvözetéből összetéveszthetetlenül egyéni írásművészetet
megalkotó Georges Banu ugyanis hosszú évek óta elmélyült baráti beszélgetést folytat Peter Brookkal, a könyv így első megjelenésétől fogva folyamatosan gazdagodott, újabb szempontokkal frissült és a valódi work in progress izgalmát kínálja. Megkerülhetetlen
mű, nyoma sincs benne a narcisztikus műalkotás- elemzésének, valamennyi mondatát az embert mindegyre elsodró idő megismerésének a vágya hatja át.
Szintén szombaton délelőtt, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Színház- és Film szakán indul Patrice Pavis színházszemiotikus vezetésével az Előadáselemzés-workshop, amelynek során a harminc romániai és nemzetközi résztvevő a fesztiválon látott előadások elemzésével foglalkozik.
Patrice Pavis színházelméleti professzor kutatásai elsősorban a színházszemiotika és a színházi interkulturalitásra összpontosítanak. Pavis 1986-ban megkapta a Georges Jamati díjat. 2004 óta a nagybritanniai University of Kent Színháztudományok karának professzora.
Interfewrenciák 2010 - Kolozsvár
PROCESS_CITY TRILÓGIA
Pénteken, december 3-án 14.30, illetve 20.30 órától a Tranzit Házban kerül sor a trilógia első részének bemutatására. A Process_City trilógiát Franz Kafka A per című regénye ihlette, és a horvátországi Shadow Casters társulat adja elő. Az előadás alapötlete Boris Bakaltól, a trilógia rendezőjétől származik, az első két rész koncepciójában és rendezésében Katarina Pejovic is hozzájárult.
A Vacation from History, a trilógia első része egy meta(fizikai) kommentár Kafka művéről: a kollektív és egyéni tudat peremén tett utazás, mely a történelem elől való menekülés biztonságos menhelyei felé, az álom és a halál tartományába visz.
„Az álom és valóság határmezsgyéjén egyensúlyozó mese, amelyben a közönség, megfosztva a szokásos színházi rituáléktól és a nézői távolságtól, teljes lényükkel résztvesznek. (...) Nincs más hátra, mint hogy egy félig öntudatos állapotban megtaláljuk saját életünk képeit. Az a mód, ahogy ezek a képek feltárulnak, igazán mesteri: egyszerre mélységesen romantikus és félelmetes.” (Bojan Munjin, Feral Tribune weekly)
A Vacation from History című előadás szerzői és alkotói Damir Klemenic, Jelena Lopatic, Bojan Navojec, Marija Skaricic, Stanko Juzbasic, Katarina Pejovic, Boris Bakal. Szövegköny és dramaturgia: Katarina Pejovic, Boris Bakal, díszlet, jelmez, technika: Zeljko Zorica, Barbara Blasin, Stjepan Filipec, Sinisa Jakovcevic, Martina Franic, Milan Zerjav, Tomislav Pavlic.
Szombaton, december 4-én 10-15.30 között az Ecsetgyárban folytatódik a trilógia a második résszel, az Ex-position című előadással.
Az Ex-position az emlékek, az érzések világában, a tudatalattiban megtett utazás formájában A per részét képező A törvény kapujában című novellával foglalkozik. Ex-position titokban szerelmes az Amélie Poulain című filmbe, felidézi Shakespeare Lear királyát, idéz Felix Rückerttől, valamint a Shadow Casters-ből, figyelmesen olvassa Franz Kafka urat, Giorgio Agamben és Mr. Danijel Dragojevic urakat, miközben végig a B.E.N.E. (S.A.D.E.?) projekten gondolkozik.
„A produkció címe – Ex-pozicija – egyszerre jelent kiállítást (vagy bemutatót) és kitárulkozást. És valóban: az élmény rendkívül intenzív és személyes; játszótól és nézőtől nyitottságot, közvetlen reagálást, érzékeny részvételt követel. Az idézőjel itt nyomatékkal értendő, az egyszemélyes közönség ugyanis szereplője is annak az előadásnak, amelyen – némi bevezetés után – az egyszemélyes társulat végigkalauzolja; ráadásul bármit tehet, csak éppenséggel nézni nem tud.” (Upor László, Színház)
Szerzők és alkotók: Jelena Lopatic, Emil Matesic, Bojan Navojec, Ena Schulz, Helena Kalinic, Lada Bonacci, Dean Krivacic, Zrinka Kusevic, Stanko Juzbasic. Jelmez: Martina Franic, design: Zeljko Serdarevic, Dragan Mileusnic, közreműködnek: Milan Zerjav, Tomislav Pavlic, technika: Sinisa Jakovcevic.
A trilógia harmadik részére, a Process_In_Progress-re vasárnap, december 5-én 21 órától kerül majd sor a Lucian Blaga Nemzeti Színházban.
Pénteken, december 3-án 20 órától a kolozsvári közönség régi kedvencét láthatja viszont: az Interferenciák fesztivál első kiadásáról és az Európai Színházi Unió Fesztiváljának kolozsvári kiadásáról ismerős Teatro de La Abadía társulatát. Samuel Beckett: A játszma vége című darabját Krystian Lupa rendezése a nagyteremben lesz látható. Krystian Lupa, az Európa-díjas rendező, a színházi világban referenciának számít. Lupa színháza Közép-Európa specifikus kulturális hagyományainak jegyeit viseli, amelyet a rendező világnézetként vall. “José Luis Gomez egy gyötrődő Hamm szerepét játssza, aki csendes, megszállott, magányos düh járja át; gyötrődik és rendületlenül osztja szét a fájdalom kenyerét. (Juan Ignacio Garzón, ABC.)
Szereplők: José Luis Gómez, Susi Sánchez, Ramón Pons, Lola Cordón. Díszlet: Krystian Lupa, jelmez: Piotr Skiba.
Az érdeklődők szombaton, december 4-én 11 órai kezdettel találkozhatnak az előadás alkotóival a Tranzit Házban.
Az Apocryphe Tendance Le Nouvel Olympia - CDR de Tours Théâtre de l’Espace - Scène Nationale de Besançon – L’Athénée – Théâtre Louis Jouvet közös produkciójára kerül sor szombaton, december 4-én 16 órától a Kolozsvári Magyar Színház Új Stúdiójában. Wallace Shawn: Láz című darabját Simona Măicănescu adja elő, Lars Norén rendezésében. A craiovai születésű Simona Măicănescu Silviu Purcărete, Lucian Pintilie, Tompa Gábor és Andrei Şerban előadásaiban lépett fel. Egy, az Avignoni Fesztivál keretében bemutatott francia-román közreműködésben létrejött munkája kapcsán 1994-ben meghívást kapott a párizsi Odeon Színházba. Franciaországba
költözött, ahol folytatta a színjátszást. Norén Háború című darabjától Moliére Tartuffe-jén keresztül a televíziós sorozatokig, mozifilmekig vagy nemzetközi színházi fesztiválokig, tovább dolgozott színészként francia és angol nyelven. A Láz az első egyéni előadása
Lars Norén nemcsak azért döntötte el, hogy megrendezi Wallace Shawn darabját, a Láz, mert szép, fontos és rettenetes szöveg, hanem mert nélkülözhetetlen. Az életet, vagy inkább az élettől való menekülést írja le. A mi életünket, és a többiek életét a nyugati
társadalomban. Azt, amit anyagi jólétünk érdekében feláldozunk és elpusztítunk. Semmi olyat nem mond, amiről eddig nem tudtunk, de ezt kíméletlen szigorral mondja.
A fenti meghívott előadások mellett a Kolozsvári Magyar Színház két előadása is látható lesz a következő napokban: pénteken, december 3-án 17.00 és 22.00 órától Visky András: Alkoholisták című darabja, Tompa Gábor rendezésében az új stúdióban, szombaton, december 4-én pedig William Shakespeare: Mértéket mértékkel című előadása Matthias Langhoff rendezésében a nagyteremben.
Az előadások mellett a fesztivál különféle járulékos rendezvényekre is várja az érdeklődőket. Szombaton, december 4-én 12 órától Georges Banu: Peter Brook és az egyszerű formák színháza című könyvének bemutatójára kerül sor a Tranzit Házban, A nagy kalandok öröksége címet viselő kerekasztalbeszélegetésen Anca Măniuţiu színházi szakember, Király Nina színháztörténész és Koltai Tamás kritikusok vesznek részt.
Georges Banu Peter Brook és az egyszerű formák színháza a legteljesebb monográfia, amelyet az Interferenciák második fesztiválja évében 85. születésnapját ünneplő mester munkásságáról írtak. Brook személyében olyan rendezővel van dolgunk, aki a 20. század második felétől tulajdonképpen napjainkig meghatározza a színházi nyelvet, a legújítóbb kortárs színházi kísérletek javarésze is tulajdonképpen a tőle való elszakadás jegyében születnek. A könyv mindazonáltal jóval több távolságtartó elemzésnél, a tudományos értekezés és a szépírás ötvözetéből összetéveszthetetlenül egyéni írásművészetet
megalkotó Georges Banu ugyanis hosszú évek óta elmélyült baráti beszélgetést folytat Peter Brookkal, a könyv így első megjelenésétől fogva folyamatosan gazdagodott, újabb szempontokkal frissült és a valódi work in progress izgalmát kínálja. Megkerülhetetlen
mű, nyoma sincs benne a narcisztikus műalkotás- elemzésének, valamennyi mondatát az embert mindegyre elsodró idő megismerésének a vágya hatja át.
Szintén szombaton délelőtt, a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Színház- és Film szakán indul Patrice Pavis színházszemiotikus vezetésével az Előadáselemzés-workshop, amelynek során a harminc romániai és nemzetközi résztvevő a fesztiválon látott előadások elemzésével foglalkozik.
Patrice Pavis színházelméleti professzor kutatásai elsősorban a színházszemiotika és a színházi interkulturalitásra összpontosítanak. Pavis 1986-ban megkapta a Georges Jamati díjat. 2004 óta a nagybritanniai University of Kent Színháztudományok karának professzora.