Színházak
Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1985/1986
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- YvonneHámori Gabriella
- Ignác királyKiss Jenő
- Margit királynéRéti Erika
- Fülöp hercegtrónörökösMakranczi Zalán
- KamarásRubold Ödön
- IzaudvarhölgyHorváth Erika
- CirillSzokolai Péter
- CipriánFazakas Géza
- I. nagynéniJablonkay Mária
- II. nagynéniKertész Kata
- InnocentudvaroncKertész Richárd
- ValentinlakájDomján Sándor
- BíróCsizmadia László
- MarsallVitéz László
- I. udvarhölgyAndrádi Zsanett
- II. udvarhölgyJarábik Klára
- rendezőBagossy László
- díszlettervezőBagossy Levente
- jelmeztervezőFöldi Andrea
- fordítóPályi András
- dramaturgGáspár Ildikó
- rendezőasszisztensTeklesz Zsuzsa
„Yvonne tragikomikus története néhány szóban összefoglalható. Fülöp herceg, a trónörökös séta közben találkozik egy lánnyal, aki nem vonzó… visszataszító… Yvonne lompos, egykedvű, gyengécske, félszeg, unalmas és ijedős. A herceg az első pillanattól kezdve képtelen elviselni, túlságosan idegesíti; ugyanakkor az is elviselhetetlen számára, hogy muszáj utálnia szegény Yvonne-t. És kitör benne a lázadás, a természet törvénye ellen fordul, ami az ifjaknak azt parancsolja, hogy kizárólag csábos lánykákat szeressenek. – Nem adom meg magam, szeretni fogom! – veti oda a kihívást saját természetének, és eljegyzi Yvonne-t.
Yvonne, miután a herceg menyasszonyaként bevezették a királyi udvarba, bomlasztó elemmé válik. Számos defektusának néma, rémült jelenléte mindenkiben felidézi saját titkolt fogyatékosságát, ocsmányságát, bűneit… és az udvar hamarosan a szörnyűségek melegágyává változik. Mindenki szörnyeteg, beleértve a herceget is, lihegnek a vágytól, hogy meggyilkolják azt a kibírhatatlan Mutyulit. Végül az udvar beveti teljes pompáját, felsőrendűségét, kiválóságát és felülről ölik meg a nőt.
Az Yvonne inkább a biológiából, nem pedig a szociológiából ered. Abból az útvesztőből, ahol rám szakadt a forma, az emberi forma határtalan, tetszőleges szabadsága, feslettsége, züllöttsége.
Amikor a körülmények súlya alatt összetörünk, s rákényszerülünk, hogy belsőleg teljesen átalakuljunk, a nevetés az egyetlen támaszunk. A nevetés kiszabadít önmagunkból, s képessé tesz rá, hogy porhüvelyünk minden fájdalmas változásától függetlenül megőrizzük emberségünket.”
Witold Gombrowicz
Yvonne, miután a herceg menyasszonyaként bevezették a királyi udvarba, bomlasztó elemmé válik. Számos defektusának néma, rémült jelenléte mindenkiben felidézi saját titkolt fogyatékosságát, ocsmányságát, bűneit… és az udvar hamarosan a szörnyűségek melegágyává változik. Mindenki szörnyeteg, beleértve a herceget is, lihegnek a vágytól, hogy meggyilkolják azt a kibírhatatlan Mutyulit. Végül az udvar beveti teljes pompáját, felsőrendűségét, kiválóságát és felülről ölik meg a nőt.
Az Yvonne inkább a biológiából, nem pedig a szociológiából ered. Abból az útvesztőből, ahol rám szakadt a forma, az emberi forma határtalan, tetszőleges szabadsága, feslettsége, züllöttsége.
Amikor a körülmények súlya alatt összetörünk, s rákényszerülünk, hogy belsőleg teljesen átalakuljunk, a nevetés az egyetlen támaszunk. A nevetés kiszabadít önmagunkból, s képessé tesz rá, hogy porhüvelyünk minden fájdalmas változásától függetlenül megőrizzük emberségünket.”
Witold Gombrowicz
2005. 03. 18.