Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
Pierre Augustin Caron de BeaumarchaisA sevillai borbély
- Almaviva grófKardos M. Róbert
- BartoloDobos Imre
- RozinaTóth Tünde
- FigaroDimény Levente
- Don BazilioCsatlós Lóránt
- FürgeVarga Balázs
- FickóKocsis Gyula
- Jegyzőifj. Kovács Levente
- PoroszlóSzotyori József
- InasKiss CsabaPál HunorHunyadi IstvánCsepei RóbertFaragó Zénó
- rendezőZakariás Zalán
- díszlettervezőCsiki Csaba
- jelmeztervezőCs. Kiss Zsuzsanna
- zeneCsiki Csaba
Nagy vígjátéki hagyománya van a gazdáját segítő okos szolga vagy egyéb közember figurájának - ide sorolódik az előítéleteket kijátszó, talpraesett borbély, Figaro is, aki Almaviva gróf és a szép polgárleány, Rozina szerelmét segíti diadalra. A maga korában Beaumarchais A sevillai borbélyt csak hosszas viták és harcok után, 1775-ben tudta bemutatni. A korabeli közönség ízlését ugyanis sértette a plebejus főhős szabadszájúsága, cselszövései, egész egyénisége és bántónak találták a klasszicista színjátszás szigorú szabályainak felrúgását is. Ennek ellenére a formabontó, szellemes komédia győzött, és nagy sikert aratott.
Zakariás Zalán rendezőt évek óta foglalkoztatja Beaumarchais; szerinte a szerző gazdag élettapasztalata megmutatkozik műveiben is, nem véletlen, hogy már első darabjában – jóval Molière előtt – komoly jellemábrázolással és történetbonyolítással találkozhatunk. A szerkesztését tekintve is elsőrendű mű több mint komédia: ellentmondások, túlzások, a mértéktelenség jelenléte egyféle önkritikus, szatirikus színrevitel fele nyitnak utat.
2012. 10. 19.