Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
Visky AndrásA szökés
- BátyusBogdán Zsolt m.v.
- AngyalB. Fülöp Erzsébet
- MáriaBerekméri Katus
- VitézLászló Csaba
- FoglárErdei Gábor e.h.
- rendezőPatkó Éva e.h.
- díszlettervezőDobre-Kóthay Judit
- jelmeztervezőDobre-Kóthay Judit
- dramaturgLáng Zsolt m.v.
- zeneszerzőNagy Endre
- asszisztensDobre Júlia e.h.Nagy B. Sándor e.h.
- zenészNagy Éva
Visky András: A SZÖKÉS
Játék a Szerelemmel, a Szabadsággal és a Történelemmel
„A drámai szöveg nyíltan tárgyalja az ember halála általi (lehetséges?) megdicsőülés problematikáját, alapkeretként használva fel a forradalmi bukásokat. A szerelem életre ösztönöz, ebben a helyzetben viszont nincs kilátás, nemhogy a szerelemre, de még az életre sem. A cselekmény egy várbörtönben játszódik, ahol a foglyok a kivégzést várják. Vagy megpróbálkoznak egy lehetetlennek tûnő szökéssel, vagy meghalnak. Vagy pedig feltámadnak. Az embernek nincs meg az ereje a feltámadáshoz, a szerelemnek viszont megvan. A tizenharmadik jelenetben megtörténik a csoda, élet van, még akkor is élet van, ha a kivégzés megtörtént. A csoda megtörténik, és ezt elhisszük, mert a csoda eredetét nem kutatjuk. Miként kell vagy lehet meghalnia annak, aki nem akar meghalni? – e kérdésben összpontosulva játszódik a cselekmény, és a cselekménybe szőtt álmok is.” – vélekedett Patkó Éva rendező Visky András A SZÖKÉS címû színmûvéről az ősbemutató előtt.
* * *
„ ...nemcsak a szereposztásból következő változások miatt más ez az előadás, mint a szerző által eredetileg elképzelt „szökés-terv”. Láng Zsolt dramaturg munkája nyomán megváltozott a szöveg, a rendezői koncepció eredményeképpen pedig a clown-kulcs segítségével nyithatjuk meg ezt a titkot.
Mert a két elítélt itt tulajdonképpen egy síró-nevető bohócpár, akik együtt játszanak el mindent: az életet, a szerelmet, a történelmet – és végül a halált, amelyet mindannyian magunkban hordozunk, s a túlélők számára pedig csak egy ruha- és cipőkupac marad majd belőlünk.”
KULCSÁR ANDREA
Játékos szökés a kisteremben, A HÉT 2006. február 7.
2005. 12. 10.