Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
Hamvai KornélHóhérok hava
Színmű
(Bourridor)
- Jean-Pierre RochhóhérBalázs Áron
- Jarognea Forradalmi Bizottság elnöke LongwybenKovács Nemes Andor
- PatalinvállalkozóMagyar Attila-Öcsi
- KiadóMagyar Attila-Öcsi
- Guincharda hóhér-ügyek intézőjeMagyar Attila-Öcsi
- PhilippehóhérsegédMészáros Gábor f.h.
- CannéhóhérKőrösi István
- MédetKőrösi István
- HippohóhérNémet Attila
- LagrangematematikusNémet Attila
- Sansonpárizsi hóhérGiricz Attila
- FérjGiricz Attila
- LavoisierPongó Gábor
- BlanchardBúza Ákos f.h.
- BonaparteFerenc Ágota
- MinouprostituáltFerenc Ágota
- LányFerenc Ágota
- PapVarga Tamás
- SzínészHuszta Dániel
- FőnökMolnár Róbert
- TisztSirmer Zoltán f.h.
- IrodistaTáborosi Margaréta f.h.Sirmer Zoltán f.h.Molnár RóbertKokrehel Júlia f.h.Soltis Lehel f.h.Gombos Dániel f.h.Raffai Ágnes f.h.Crnkovity Gabriella
- JárókelőTáborosi Margaréta f.h.Sirmer Zoltán f.h.Molnár RóbertKokrehel Júlia f.h.Soltis Lehel f.h.Gombos Dániel f.h.Raffai Ágnes f.h.Crnkovity Gabriella f.h.
- RabElor EminaSoltis Lehel f.h.Kőrösi IstvánRaffai Ágnes f.h.Német Attila
- Mme RochKrizsán Szilvia
- Mme SénacfogadósnőH. Faragó Edit
- Mme CharpennetÁbrahám Irén
- Mme LavoisierFigura Terézia
- LiliprostituáltElor Emina
- Nő a vérpadonJaskov Melinda
- ÁrusTáborosi Margaréta
- rendezőLászló Sándor
- díszlettervezőCsík György m.v.
- jelmeztervezőCsík György m.v.
- koreográfusGyenes Ildikó
- zenei munkatársHuszta Dániel
- dalszövegKrizsán Szilvia
- speciális kellékHaraszti Janka m.v.
- fénySzöllősi LászlóMajoros Róbert
- hangSalamon József
- sminkSzabó Margit
- súgóBíró Alekszandra
- ügyelőBíró Alekszandra
- rendezőasszisztensFerenc Judit
Egy hóhér fejvesztve bolyong az eszét vesztett városban, s kegyetlenül mulatságos kalandjai során megváltozik mindaz, amit a világról és annak értékeiről általában gondolhatunk - olvasható a dráma fülszövegében. Az erkölcs éppúgy állhat a hivatásos gyilkos oldalán, mint a tudás az analfabétáén, az igazság pedig, melyről mindenki papol, talán nem is létezik. A halál árnyékában mindenki önmagával van elfoglalva: a szépséges özvegy férfira, a korrupt hivatalnok pénzre vágyik, a neves tudós pedig még saját kivégzését is tudományos kísérletként próbálja hasznosítani.
Hamvai Kornél pikareszk szerkezetre épülő komédiája, mely a francia forradalom korának Párizsát a vidékről érkezett, jámbor és becsületes hóhér szemszögéből, sajátos görbe tükörben láttatja, az utóbbi évek egyik legnagyobb közönség- és szakmai sikert aratott kortárs magyar drámája. (…)
Az Újvidéki Színházban a főszerepet Balázs Áron alakítja, az előadásban pedig a társulat szinte minden tagját láthatjuk. Csík György díszlet- és jelmeztervező jóvoltából látványos előadás készült, melynek másik jellegzetessége, hogy rendkívül sok színészt vonultat fel, az Újvidéki Színház majdnem minden tagját, valamint a főiskolás hallgatókat.
Szántó Márta
Dráma… 2000-ben a legjobb… Egyetértek… Lenyűgöz, tettre késztet, alkotni akarást érzek (lehet, hogy a naivság nem is erény?)!
A dramaturg szerint stációdráma… egyetértek… Aztán rájövök, hogy ez nem csak egyszerű besorolás, hanem sors. Nem csak a hóhéré, hanem rendezőé, színészé… alkotósors…
Először hittem, hogy értem. Hogy csak hittel, elhivatottsággal végig kell mennem az úton, amit elém varázsol… Kellő komolysággal elindultam, még önbizalom, meggyőződés is volt a tarisznyámban, nagyszerű társakkal magam mögött. Egy idő után még azt sem bántam, hogy lemaradozok, hisz útitársaim könnyen vették az akadályokat és már éreztem a győzelem ízét, az örömet, amikor majd bevárnak a célegyenesben és meghódítjuk a drámát. Azt csak remélem, hogy még időben értettem meg, a drámának nem oktalan gyaloglókra, öntelt menetelőkre van szüksége, hanem olyan útitársakra, akik a maguk útját járják, de azt megrajzolják, egyengetik és ki is kövezik!
Tehát, jönnek a stációk, nem csak a hóhéré, hanem az alkotóké… A rendező néha úgy érzi, hóhér, néha meg azt gondolja: mennyivel jobb lenne akár még hóhérnak is lenni… A körülmények, a véletlenek meg be sem jelentkeznek, csupán jönnek és kényszerítenek, kínoznak színészt, rendezőt, tervezőt… és egyszer csak a rendező világosan látja a dráma kétségbeesett kapálózását, napnál világosabb jeleit ( szegény, ki tudja, mióta próbálja a butaságot, a homályt eloszlatni!?) és azt mondja, rájöttem!… van egy ötletem!… és a legrosszabb esetben azt gondolja, hogy tényleg ő találta fel a langyos vizet.
És amikor a rendező látja a fényt annak az alagútnak a végén, amelyet talán ő maga épített saját útitársai köré, akkor mély tisztelettel ad hálát a feléje nyújtott kezekért, a barátságért, a véletlenekért, körülményekért, haragért, ügyetlenkedésekért és sikertelenségért, de leginkább a közös akarásért, mert így talán meghódítható és a hóhérhoz hasonlóan szabadok leszünk.
Okos dráma.
László Sándor
Hamvai Kornél pikareszk szerkezetre épülő komédiája, mely a francia forradalom korának Párizsát a vidékről érkezett, jámbor és becsületes hóhér szemszögéből, sajátos görbe tükörben láttatja, az utóbbi évek egyik legnagyobb közönség- és szakmai sikert aratott kortárs magyar drámája. (…)
Az Újvidéki Színházban a főszerepet Balázs Áron alakítja, az előadásban pedig a társulat szinte minden tagját láthatjuk. Csík György díszlet- és jelmeztervező jóvoltából látványos előadás készült, melynek másik jellegzetessége, hogy rendkívül sok színészt vonultat fel, az Újvidéki Színház majdnem minden tagját, valamint a főiskolás hallgatókat.
Szántó Márta
Dráma… 2000-ben a legjobb… Egyetértek… Lenyűgöz, tettre késztet, alkotni akarást érzek (lehet, hogy a naivság nem is erény?)!
A dramaturg szerint stációdráma… egyetértek… Aztán rájövök, hogy ez nem csak egyszerű besorolás, hanem sors. Nem csak a hóhéré, hanem rendezőé, színészé… alkotósors…
Először hittem, hogy értem. Hogy csak hittel, elhivatottsággal végig kell mennem az úton, amit elém varázsol… Kellő komolysággal elindultam, még önbizalom, meggyőződés is volt a tarisznyámban, nagyszerű társakkal magam mögött. Egy idő után még azt sem bántam, hogy lemaradozok, hisz útitársaim könnyen vették az akadályokat és már éreztem a győzelem ízét, az örömet, amikor majd bevárnak a célegyenesben és meghódítjuk a drámát. Azt csak remélem, hogy még időben értettem meg, a drámának nem oktalan gyaloglókra, öntelt menetelőkre van szüksége, hanem olyan útitársakra, akik a maguk útját járják, de azt megrajzolják, egyengetik és ki is kövezik!
Tehát, jönnek a stációk, nem csak a hóhéré, hanem az alkotóké… A rendező néha úgy érzi, hóhér, néha meg azt gondolja: mennyivel jobb lenne akár még hóhérnak is lenni… A körülmények, a véletlenek meg be sem jelentkeznek, csupán jönnek és kényszerítenek, kínoznak színészt, rendezőt, tervezőt… és egyszer csak a rendező világosan látja a dráma kétségbeesett kapálózását, napnál világosabb jeleit ( szegény, ki tudja, mióta próbálja a butaságot, a homályt eloszlatni!?) és azt mondja, rájöttem!… van egy ötletem!… és a legrosszabb esetben azt gondolja, hogy tényleg ő találta fel a langyos vizet.
És amikor a rendező látja a fényt annak az alagútnak a végén, amelyet talán ő maga épített saját útitársai köré, akkor mély tisztelettel ad hálát a feléje nyújtott kezekért, a barátságért, a véletlenekért, körülményekért, haragért, ügyetlenkedésekért és sikertelenségért, de leginkább a közös akarásért, mert így talán meghódítható és a hóhérhoz hasonlóan szabadok leszünk.
Okos dráma.
László Sándor
2007. 01. 09.