Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
William ShakespeareIII. Richárd
- III. RichardGloster hercegeMészáros Árpád
- Margittrónfosztott királyné, VI. Henrik özvegyeJankovics Andrea m.v.
- Lady AnnaEdwárd walesi hercegnek, VI. Henrik király fiának özvegyeSzabó Regina m.v.
- York hercegnéBanka Lívia
- lV. EdwardkirályNémet Attila
- Edwárd Walesi hercegBohocki Martin
- Richárd Yorki hercegBaji Ádám
- Erzsébet királynéIV. Edwárd feleségeCrnkovity Gabriella
- George Clarence hercegeKőrösi István
- Clarence lányaPressburger Írisz
- Lord Riversa királyné bátyjaGombos Dániel
- Dorset márkiKőműves Csaba f.h.
- Lord GreyÁgyas Ádám f.h.
- Buckingham hercegOzsvár Róbert
- Sir Richard RatcliffTóth Dániel f.h.
- Sir William CatesbyDudás Dániel f.h.
- Lord HastingsSirmer Zoltán
- Lord StanleyPongó Gábor
- London Lord MayorjaVarga Benjámin f.h.
- Sir Robert Brakenburya Tower várnagyaHuszta Dániel
- rendezőDejan Projkovszki
- díszlettervezőValentin SzvetozarevSzergej Szvetozarev
- jelmeztervezőIvana Ristić
- átdolgozóDejan ProjkovszkiRaffai ÁgnesLénárd Róbert
- zeneGoran Trajkoszki
- mozgásOlga Panga
- színpadi beszédRaffai Ágnes
- kellékÚjházi Adrienn
- jelmezfelelősLjiljana Petrović
- speciális kellékBranko Cvijić
- különleges effektusokBojana Kolarević
William Shakespeare III. Richárd című drámája több értelemben is rekorder a brit szerző művei között: egyrészt ez a leghosszabb történelmi munkája, másrészt talán e műben sikerült a legpontosabban feltérképeznie a hatalmi gépezet, a politikai machinációk, a macchiavellizmus máig működő gyilkos logikájának működését. Ez utóbbiban oly erőteljeset alkotott, hogy Jan Kott a huszadik század derekán erre az egy drámára alapozza a nagy mechanizmus elméletét: a politikai gépezet teóriáját, amely öl, feldolgoz, majd legyártja a végén az új reményt, az új királyt, aki ugyanúgy folytat mindent, mint elődei. Dejan Projkovszki rendezésében ez a gépezet jár a csúcsra, ugyanakkor a Mészáros Árpád alakítása által működtetett gyilkoló masinéria Jan Kott elemzéseinek egy másik aspektusát is felvillantja. Richárd ugyanis nem csupán gyermek- és családgyilkos aratógép, hanem egyben bohóc is: torz nevettető, Verdi Rigolettójának elődje. Operai felhangok, dekadencia és túlfűtött érzelmek mesélik el nekünk (Újvidék városában 110 évvel az utolsó Richárd- előadás után) a politika örök történetét.
2022. 04. 11.