Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989

Spiró GyörgyKvartett

Komédia
  • VendégKelemen Csaba m.v.
  • ÖregPólos Árpád
  • FeleségCs. Tóth Erzsébet
  • NőKollárik Lucia
  • rendezőKorognai Károly
  • jelmeztervezőBozóki Mara m.v.
  • rendezőasszisztensRichtarcsík Mihály
Egy amerikás magyar meg akarja hálálni jótevőjének, hogy ’57 tavaszán figyelmeztette, letartóztatják. Csakhogy a szokványos – tehát: lerobbant – lakótelepi lakásban vegetáló nyugdíjasokon és leányukon pénzzel, utazással, háládatos szívkitárással nem lehet segíteni. Megérteni, mi a jó szándék, mi az öröm lehetősége, mi az, amit idehaza még lehetne, ha …
A közmondásos kabátot újragombolni csak akkor sikerülhet, ha minden gombján elvégezzük a szükséges csiki-csukit, vagy ha kibújunk belőle. Két világ ütközik, méghozzá a jó szándékú közeledés jegyében: derült égből nagyobb a mennykő.

A XX. század második fele a kelet-közép európai államok részére hasonló történelmi, társadalmi és politikai megpróbáltatásokat hozott. Az 1945 utáni politikai helyzet az összes érintett országban alapvetően megváltoztatta az itt élők gazdasági-és politikai viszonyait, mentalitását, hangulatát. Az eredeti helyzet visszaállítására mindenütt megmaradt az igény, ám az különféle módon és időpontban jutott kifejezésre.
A világot a legmarkánsabban az 1956-os magyarországi események döbbentették rá arra, hogy a „vasfüggöny” mögött valami nagy baj lehet. Az 1968-as csehszlovákiai és az 1980-as lengyelországi események aztán világossá tették, hogy a magyarországi forradalmat leverő hatalom mit sem változott az évek során és minden eszközzel ragaszkodik fennhatóságához.
Ezen országokból a változásokat igénylők bukása után nagy számú „disszidens” áramlott „nyugatra”, akik közül a legtöbben már csak a rendszerváltoztatás után térhettek haza.
Spiró György ennek a korszaknak az utóéletét dolgozza fel a Kvartett c. művében – mesterien. A négy szereplő által felidézett korszak bár magyarországi eseményeket - gazdasági, politikai és társadalmi nyomort idéz fel, azonban teljes egészében visszadja a hajdani csehszlovákiai helyzetet és azt a máig kiható szellemi nyomort, amely még ma is mérgezi világunkat.
A Kvartett panel-konyha lakói(az Öreg, a Feleség, és a másik ugyanilyen panelkonyhában élő Nő) szenvednek a hitük megcsúfolásától, az eszmék devalválódásától, a vendég a nemes szándékok kisiklásától: gyötri őket - persze a panel-konyha lakókat öntudatlanul - a magasabb rendű értékek hiánya. Valami nincs jelen, nincs meg ebben a létben. Hogy mi, azt nem tudják, csak érzik, hogy életük örömtelen, a mindennapok megalázó kis nyomoraival vannak elfoglalva, létük és tudatuk devalválódott. A leépült tudat devalválódott nyelvet eredményez.
A szlovákiai magyarok családi és baráti kapcsolataik révén nagy mértékben voltak részesei az 1956-os magyarországi eseményeknek. Hasonlót éltek át az 1968 utáni Csehszlovákiában, ezért a Kvartett rendkívül mértékben aktuális a mai szlovákiai helyzetben is.
Az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc 50. évfordulójának évében színházunk ezzel a művel kíván hozzájárulni az emlékezéshez.

2006. 03. 02.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Kisvárdai Várszínház
  • Kisvárda Művészetek Háza
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu