Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- Madame de MerteuilÉder Enikő
- ValmontHarsányi Attila
- rendezőBalog József
- fordítóFöldes F. László
Müller darabja érzékeny, szenvedélyes, végletesen pontos látlelete az európai ember eszmei és társadalmi térvesztésének. Laclos levélregénye ürügy Müller számára, hogy a Veszedelmes viszonyokat átültesse két ember halálos játékának – elsősorban a szerelem és a kéj utolsó esélyeként – terébe és idejébe. A Forradalom előérzete és a permanens harmadik világháború „után” – érzése egyszerre szabja meg, és tágítja ki a darab értelmezési lehetőségeit, hiszen a „Forradalom” ma már egy olyan legelő, amelyen minden kiszikkadni látszik, a harmadik világháború maga volt a hidegháború, ám nem csak ezeknek vagyunk utána, hanem Müller korának is.
Csak az ember maradt.
Müller darabja érzékeny, szenvedélyes, végletesen pontos látlelete az európai ember eszmei és társadalmi térvesztésének. Laclos levélregénye ürügy Müller számára, hogy a Veszedelmes viszonyokat átültesse két ember halálos játékának – elsősorban a szerelem és a kéj utolsó esélyeként – terébe és idejébe. A Forradalom előérzete és a permanens harmadik világháború „után” – érzése egyszerre szabja meg, és tágítja ki a darab értelmezési lehetőségeit, hiszen a „Forradalom” ma már egy olyan legelő, amelyen minden kiszikkadni látszik, a harmadik világháború maga volt a hidegháború, ám nem csak ezeknek vagyunk utána, hanem Müller korának is.
Nem a helyén, nem is a történelembe vetve, hanem egyre inkább a virtuális térbe involválódva.
Csak az ember maradt, a test és a szenvedély.
Illetve – szenvedést kellett volna mondani.
Az előadásban egy hatalmas test üzemel, amelynek foglyai nem is tudnak, de nem is akarnak kiszabadulni.
Játszanak.
Mások hűségével, mások szüzességével és önmaguk mindent elpusztító tisztánlátásával.
Embernek okosak, állatnak elveszettek.
Színházuk üres váz, amiben minden megy tovább.
„a vadállatok színművészete” – mondja Valmont
Ám a kor vadállatai ma nem valóságosak.
A játék kedvéért azonban képzeljük el, hogy két fenevad vágyja egymás húsát.
Éhségük zabolázhatatlan, gyomruk feneketlen űr.
Maguknak tapsolnak, egy üres színházban.
Függöny.
Az előadás a Bethlen Gábor Alap támogatásával jött létre
Díjak, elismerések
2012
Legjobb női főszereplő – Éder Enikő (Merteuil szerepének megformálásáért)
XX. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya
Legjobb előadás (a fesztivál nagydíja) – jelölés
XX. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya
Legjobb férfi főszereplő – Harsányi Attila – jelölés (Valmont szerepének megformálásáért)
XX. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya
2011
A zsűri Interkulturális párbeszéd díja
Nemzetközi „Davila-Interfest” Stúdiószínházi Fesztivál, Pitesti
A legjobb női alakítás díja – Éder Enikő ( Merteuil szerepének megformálásáért)
IX. Nemzetiségi Színházi Kollokvium, Gyergyószentmiklós
A zsűri különdíja – a produkció látványvilágáért és esszéisztikus stílusáért
IX. Nemzetiségi Színházi Kollokvium, Gyergyószentmiklós
Fesztiválok, turnék
2011
Nemzetközi „Davila-Interfest” Stúdiószínházi Fesztivál, Pitesti
EuroUnderground Nemzetközi Színházi Fesztivál, Arad (október 1-11.)
IX. Nemzetiségi Színházi Kollokvium, Gyergyószentmiklós
XXI. Nemzetközi THEALTER Színházi Fesztivál, Szeged
2012
XX. Nemzetközi ATELIER Színházi Fesztivál, Nagybánya
TESZT – Temesvári Eurorégiós Színházi Fesztivál
2011. 10. 02.