Színházak
Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- Irina Nyikolajevna ArkagyinaFincziski Andrea
- Kosztantyin Gavrilovics TrepljovArkagyina fiaRáduly Csaba
- Pjotr Nyikolajevics SzorinArkagyina testvéreDehel Gábor
- Nyina Mihajlovna Zarecsnajagazdag földbirtokos fiatal leányaSzalma Hajnalka
- Ilja Afanaszjevics Samrajevnyugalmazott hadnagy, Szorin jószágigazgatójaDunkler Róbert
- Polina AndrejevnaSamrejev feleségeSzász Kriszta
- MásaPolina Andrejevna lányaLászló Kata
- Borisz Alekszejevics TrigorinPosta Ervin
- Jevgenyij Szergejevics DornSzabó Eduárd
- Szemjon Szemjonovics MedvegyenkoSzabó Jenő
- JakovcselédSzőcs Gellért
- rendezőSorin Militaru m.v.
- díszlettervezőLőrincz Melinda m.v.
- jelmeztervezőLőrincz Melinda m.v.
- dramaturgDunkler Réka
- koreográfusLőrincz József m.v.
- fordítóMakai Imre
- a rendező munkatársaDézsi Szilárd
„Sötét a kép, amit Csehov elénk tár, mégis nincs nála mélyebb emberségű író az egész modern drámairodalomban. Mert bár sohasem mulasztja el elénk tárni szereplőinek kétségbeejtő abszurditásait, tekintete mindig megtalálja azokat a tulajdonságokat, amelyektől hús-vér emberek maradnak.”
Robert Brustein
A Sirály a komédia „utazása” a sötétség birodalmába. A kolportázs lebeg: minden könnyed, felszínes, vázolt, de fagyasztó színekben és hajszálpontosan.
„Reflexiókra késztetett a helyi színház bemutató előadása, elsősorban az eredeti rendezésnek köszönhetően. A rendező tudatosan áttörte a közönség és alkotás közötti távolságot. (…)
Nem az események forgataga, a szenvedélyek forrongása, hanem a lelket gúzsba kötő szenvtelenség határozza meg az előadást. A dialógus sosem a cselekvést megelőző aktus, hanem a cselekvés maga. »Létezni annyit jelent, mint beszélve érintkezni a másikkal. Mikor a dialógusnak vége, minden megszakad« – írja Bahtyin, s a groteszk játék pontosan ennek szellemében zajlott és ért véget.”
Barabás Blanka: Szó bennszakad, hang fennakad…
(Udvarhelyi Híradó, 2003. október 28.)
Díjak, kitüntetések:
XI. Nemzetközi Látványszínház Fesztivál, Marosvásárhely – Legjobb rendezés díja: Sorin Militaru (megosztva)
XII. UNITER GÁLA, Bukarest – Legjobb pályakezdő színész díja: Szalma Hajnalka
Határon Túli Magyar Színházak XVI. Fesztiválja, Kisvárda – A legjobb pályakezdő színésznek járó Teplánszky-díj: Szalma Hajnalka
Robert Brustein
A Sirály a komédia „utazása” a sötétség birodalmába. A kolportázs lebeg: minden könnyed, felszínes, vázolt, de fagyasztó színekben és hajszálpontosan.
„Reflexiókra késztetett a helyi színház bemutató előadása, elsősorban az eredeti rendezésnek köszönhetően. A rendező tudatosan áttörte a közönség és alkotás közötti távolságot. (…)
Nem az események forgataga, a szenvedélyek forrongása, hanem a lelket gúzsba kötő szenvtelenség határozza meg az előadást. A dialógus sosem a cselekvést megelőző aktus, hanem a cselekvés maga. »Létezni annyit jelent, mint beszélve érintkezni a másikkal. Mikor a dialógusnak vége, minden megszakad« – írja Bahtyin, s a groteszk játék pontosan ennek szellemében zajlott és ért véget.”
Barabás Blanka: Szó bennszakad, hang fennakad…
(Udvarhelyi Híradó, 2003. október 28.)
Díjak, kitüntetések:
XI. Nemzetközi Látványszínház Fesztivál, Marosvásárhely – Legjobb rendezés díja: Sorin Militaru (megosztva)
XII. UNITER GÁLA, Bukarest – Legjobb pályakezdő színész díja: Szalma Hajnalka
Határon Túli Magyar Színházak XVI. Fesztiválja, Kisvárda – A legjobb pályakezdő színésznek járó Teplánszky-díj: Szalma Hajnalka
2003. 10. 24.