Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Határon Túli Magyar Színházak Fesztiválja

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989

Georges FeydeauZsákbamacska

  • Pacarel úrSzabó Tibor
  • Suzannea feleségBlénessy Enikő
  • JulieSuzanne lányaBálint Éva
  • LandernauTóth Árpád f.h.
  • Amandinea feleségeTamás Boglár
  • DufaussetBarabás Árpád
  • Lanoix de VauxBodea Gál Tibor
  • TiburceinasTéglás IstvánKozma Dávid f.h.
  • MartheszobalányBoros Mária
  • rendezőKövesdy István m.v.
  • díszlettervezőKövesdy István m.v.
  • jelmeztervezőSzakács Ágnes m.v.
  • mozgásLiviu Matei m.v.
  • zeneZénó Apostolache

A világhírű francia bohózatszerző, Georges Feydeau, a végletekig fokozza a félreértések láncolatát és az egymás melletti elbeszélést. A Zsákbamacska címből kiindulva már sok minden megmagyarázható a szó elvont értelmében, amely előre nem átható, bizonytalan kimenetelű vagy rejtett célú dologra utal. A zsákbamacska jelen esetben bizonyos Dufausset (Barabás Árpád) nevű fiatalember, aki – minden jóindulata ellenére – tönkreteszi a cukorbeteg-cukorgyáros Pacarel (Szabó Tibor) életét, miközben környezetének összes nőtagja beleszeret. 



Könnyedén nyilatkozunk Feydeau-ról. Ráaggatunk néhány állandó jelzőt, vállon veregetjük és az ügyes színházi mesteremberek közé soroljuk. Ő „a visszájára járó forgó világ Galileije”, „a nevetés főmérnöke”, „a legügyesebb jókedvárus”, aki pedáns pontossággal üzemelteti humorgépezetét, s a világtól semmi mást nem akar, csak kacagást. Gondolatai nincsenek, világnézete még kevésbé, figurái nem jellemek, csak bábfigurák, az egész Feydeau-életmû „olyan, mint a krémes, nincs benne semmi keménység, semmi tartósság”. Körülbelül ennyiben taglalható a Feydeau-elemzések köre. Bírálói többnyire azt vetik szemére, amit hívei dicsérnek. De lelkesedésükben ők sem jutnak tovább néhány közhelyszerû megállapításnál. „Mindenki Georges Feydeau gépezetéről beszél – mondja Ionesco –, de talán az a helyzet, hogy nem tanulmányozták eléggé!” Ionesconak valószínûleg igaza van.

Feydeau darabjait ma közel száz színházban játsszák a világon – havonta. Miközben kortársai (akikről a lexikonok és az irodalomtörténetek sokkal gyakrabban megemlékeznek, mint őróla) (...) szinte nyomtalanul elsüllyedtek a színházi temetők porában, Osztrigás Mici és Pontagnac úr élik életüket, japánul éppúgy, mint törökül. Ennek a páratlan dramaturgiai sikernek (vagy „csodá”-nak, ahogy Marcel Archard nevezte, aki egyébként szerzőnket Molière után a legnagyobb francia bohózatírónak nevezte) soványka magyarázata volna a puszta logarléc, a technika. A „tökéletesen megszerkesztett darabok” száma – gondolom – több ezerre rúg, a vígjátéktechnika ördöngös fogásait is sokan ismerték, mégis őbenne látja az utókor a vaudeville királyát. Ez annál is meglepőbb, mert Feydeau egész életében visszahúzódó alkat volt, és darabjainak döntő többségét nem is tekintette vaudeville-nek.

Vinkó József: Pokolgép az alsónadrágban

Színház, 1983. november


2005. 12. 04.

Galéria

  • Zsákbamacska
    Zsákbamacska
    Zsákbamacska
    Zsákbamacska
    Gyergyószentmiklósi Figura Stúdió Színházban bemutatták Georges Feydeau: Zsákbamacska című darabját Kövesdy István vendégrendezésében.
    2006. június 28.
    Figura Stúdió Színház

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Kisvárdai Várszínház
  • Kisvárda Művészetek Háza
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu