Színházak
Kolozsvári Magyar Opera
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1960/1961
Vajda JánosLeonce és Léna
Szövegét G. Büchner színműve nyomán írta: Várady Szabolcs
- PéterPopo birodalmának királyaSándor Árpád
- Leonce hercega fiaPataki Adorján
- Léna hercegnőPipi birodalmábólSzékely Zsejke
- ValerioLaczkó Vass Róbert
- A nevelőnőMolnár Mária
- RosettaJordán Éva
- HopmesterSzeibert István
- IskolamesterMolnár János
- Első komornyikVenczel Péter
- Második komornyikBerciu Samu
- ElnökVindis Andrea
- A tanácsosNaphegyi Béla
- SzereplőCiorba KrisztinaGál RékaKerekes MáriaPataki EnikőBerecz ZsejkeMányoki MáriaSalamon IlonaSzacsvai ZsigmondSipos László
Közreműködik a Kolozsvári Magyar Opera zenekara
- rendezőSelmeczi György m.v.
- díszlettervezőLőrincz Gyula
- jelmeztervezőStarmüller Katalin
- koreográfusJakab Melinda
- karmesterSelmeczi György m.v.Kulcsár Szabolcs m.v.
- rendezőasszisztensSzabó Emese
Tudja Ön, hogy…
- Georg Büchner 1836-ban, 23 éves korában meghalt, és
- addig megírta a Danton halálát, a Leonce és Lénát és a Woyzecket, és
- ezekkel a remekművekkel megalapozta a modern dráma filozófiáját,
- száz évvel korábban látnoki módon megfogalmazta a XX. század emberének lelki és szellemi karakterét, a szeretet, a magány, az agresszió, a kiszolgáltatottság természetrajzát, és
- írásművészetét mégis a poézis, a klasszikus szépségeszmény iránti elkötelezettség jellemzi?
Tudja Ön, hogy…
- Büchner színművei mindig foglalkoztatták az operaszerzőket, és
- közülük a leghíresebb, Alban Berg, megírta a XX. század egyik legfontosabb operai alkotását, a Woyzecket, amely azonban olyan rendkívüli szellemi terhet ró az előadókra és a közönségre, hogy megfosztja őket az érzéki és érzelmi azonosulás esélyétől, s ezért Berg zeneszerzői útját korunk egyre inkább járhatatlannak ítéli? („…csodállak, ámde nem szeretlek…”)
Tudja Ön, hogy…
- Vajda János egyike azoknak a kivételes alkotóknak, akik úgy töltik meg új tartalommal a hagyományos opera-dramaturgiát, az opera műfajának jellegzetes magatartásformáit, hogy visszahelyezik jogaiba a szépség esztétikáját, az „antropomorf” muzikalitást, a dallam, a harmónia, az asszociatív zenei motivika primátusát, és
- Vajda János mestere a választékos zenei humornak is?
Tudja Ön, hogy…
- a kortárs zene, a modern zene fogalma riasztólag hat a közönségre?
- a ma élő zeneszerzőnek meg kell küzdenie ezzel az előítélettel, még ha élvezetes, tartalmas, színvonalas, szórakoztató, elgondolkodtató, tehetségében és mesterségében kikezdhetetlen zenét ír is?
Tudja Ön, hogy…
- önjelölt ítészek sznobizmusa (és egyéb nemtelen szempontok sokasága) évtizedek óta prolongálja a zeneművészet és a közönség közötti hidegháborút, amely elől a közönség a klasszikus, „múzeumi művészet” világába menekül?
Tudja Ön, hogy…
- könyvtárnyi teoretikus mű, értelmezés árnyéka vetül a mindenkori Leonce és Léna előadásokra, és
- a „tehetségtelen fontoskodók” aggódnak, ha kiderül, hogy ez elsősorban egy gyönyörű szerelmi történet. Mese.
Így szól:
Hol volt, hol nem volt a parányi Popó-birodalom és gyermeklelkű királya, a fűzfapoéta és konyhafilozófus, Péter. Az ő fia Leonce, akit ideje volna megházasítani, hogy királyunk megtérhessen a felelősség nyomasztó terhétől mentes gondolkodáshoz.
Ám Leonce nem hajlik sem a házasságra, sem az uralkodásra, a létezés értelme, az értelmes létezés szüksége foglalkoztatja. Kapóra jön Valerio (Mercutióba oltott Cipolla, Sancho, Leporello, Posa márki és sokan mások), aki képes arra, hogy kalandokra serkentse hősünket. Pedig Léna hercegnő, a Pipi-birodalom trónörököse már útra kelt, hogy frigyre lépjen Leonce-szal, ő is boldogtalan és igazi szerelemre vágyik. Leonce átlátja, hogy házassága „közérdek” és nincs más választása, szöknie kell. Gyerünk hát Itáliába!
A vándorút hosszú, az üveghegyen át vezet.
Az üveghegy tetején fogadó, ide tér be az egymás elől menekülő Leonce és Léna. „…egy pillanat műve volt…”, szoktuk mondani, de az a pillanat nem tér vissza soha! A szerelmesek álruhában hazatérnek, a királyi lakodalomra egybegyűlt nép közé keverednek. Valerio „furfanggal és fortéllyal” eléri, hogy a mit sem sejtő király összeadja őket. Következhet a leleplezés! „Becsaptak!” kiált fel Leonce és Léna. Az a pillanat már valóban soha nem térhet vissza (szemben vele: az Élet). Játsszuk végig szépen – modja Leonce.
…És boldogan éltek, amíg meg nem haltak!
s. gy.
- Georg Büchner 1836-ban, 23 éves korában meghalt, és
- addig megírta a Danton halálát, a Leonce és Lénát és a Woyzecket, és
- ezekkel a remekművekkel megalapozta a modern dráma filozófiáját,
- száz évvel korábban látnoki módon megfogalmazta a XX. század emberének lelki és szellemi karakterét, a szeretet, a magány, az agresszió, a kiszolgáltatottság természetrajzát, és
- írásművészetét mégis a poézis, a klasszikus szépségeszmény iránti elkötelezettség jellemzi?
Tudja Ön, hogy…
- Büchner színművei mindig foglalkoztatták az operaszerzőket, és
- közülük a leghíresebb, Alban Berg, megírta a XX. század egyik legfontosabb operai alkotását, a Woyzecket, amely azonban olyan rendkívüli szellemi terhet ró az előadókra és a közönségre, hogy megfosztja őket az érzéki és érzelmi azonosulás esélyétől, s ezért Berg zeneszerzői útját korunk egyre inkább járhatatlannak ítéli? („…csodállak, ámde nem szeretlek…”)
Tudja Ön, hogy…
- Vajda János egyike azoknak a kivételes alkotóknak, akik úgy töltik meg új tartalommal a hagyományos opera-dramaturgiát, az opera műfajának jellegzetes magatartásformáit, hogy visszahelyezik jogaiba a szépség esztétikáját, az „antropomorf” muzikalitást, a dallam, a harmónia, az asszociatív zenei motivika primátusát, és
- Vajda János mestere a választékos zenei humornak is?
Tudja Ön, hogy…
- a kortárs zene, a modern zene fogalma riasztólag hat a közönségre?
- a ma élő zeneszerzőnek meg kell küzdenie ezzel az előítélettel, még ha élvezetes, tartalmas, színvonalas, szórakoztató, elgondolkodtató, tehetségében és mesterségében kikezdhetetlen zenét ír is?
Tudja Ön, hogy…
- önjelölt ítészek sznobizmusa (és egyéb nemtelen szempontok sokasága) évtizedek óta prolongálja a zeneművészet és a közönség közötti hidegháborút, amely elől a közönség a klasszikus, „múzeumi művészet” világába menekül?
Tudja Ön, hogy…
- könyvtárnyi teoretikus mű, értelmezés árnyéka vetül a mindenkori Leonce és Léna előadásokra, és
- a „tehetségtelen fontoskodók” aggódnak, ha kiderül, hogy ez elsősorban egy gyönyörű szerelmi történet. Mese.
Így szól:
Hol volt, hol nem volt a parányi Popó-birodalom és gyermeklelkű királya, a fűzfapoéta és konyhafilozófus, Péter. Az ő fia Leonce, akit ideje volna megházasítani, hogy királyunk megtérhessen a felelősség nyomasztó terhétől mentes gondolkodáshoz.
Ám Leonce nem hajlik sem a házasságra, sem az uralkodásra, a létezés értelme, az értelmes létezés szüksége foglalkoztatja. Kapóra jön Valerio (Mercutióba oltott Cipolla, Sancho, Leporello, Posa márki és sokan mások), aki képes arra, hogy kalandokra serkentse hősünket. Pedig Léna hercegnő, a Pipi-birodalom trónörököse már útra kelt, hogy frigyre lépjen Leonce-szal, ő is boldogtalan és igazi szerelemre vágyik. Leonce átlátja, hogy házassága „közérdek” és nincs más választása, szöknie kell. Gyerünk hát Itáliába!
A vándorút hosszú, az üveghegyen át vezet.
Az üveghegy tetején fogadó, ide tér be az egymás elől menekülő Leonce és Léna. „…egy pillanat műve volt…”, szoktuk mondani, de az a pillanat nem tér vissza soha! A szerelmesek álruhában hazatérnek, a királyi lakodalomra egybegyűlt nép közé keverednek. Valerio „furfanggal és fortéllyal” eléri, hogy a mit sem sejtő király összeadja őket. Következhet a leleplezés! „Becsaptak!” kiált fel Leonce és Léna. Az a pillanat már valóban soha nem térhet vissza (szemben vele: az Élet). Játsszuk végig szépen – modja Leonce.
…És boldogan éltek, amíg meg nem haltak!
s. gy.
2003. 03. 30.