Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Kolozsvári Magyar Opera

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1960/1961

Vajda JánosLeonce és Léna

Szövegét G. Büchner színműve nyomán írta: Várady Szabolcs
  • PéterPopo birodalmának királyaSándor Árpád
  • Leonce hercega fiaPataki Adorján
  • Léna hercegnőPipi birodalmábólSzékely Zsejke
  • ValerioLaczkó Vass Róbert
  • A nevelőnőMolnár Mária
  • RosettaJordán Éva
  • HopmesterSzeibert István
  • IskolamesterMolnár János
  • Első komornyikVenczel Péter
  • Második komornyikBerciu Samu
  • ElnökVindis Andrea
  • A tanácsosNaphegyi Béla
  • SzereplőCiorba KrisztinaGál RékaKerekes MáriaPataki EnikőBerecz ZsejkeMányoki MáriaSalamon IlonaSzacsvai ZsigmondSipos László

Közreműködik a Kolozsvári Magyar Opera zenekara
  • rendezőSelmeczi György m.v.
  • díszlettervezőLőrincz Gyula
  • jelmeztervezőStarmüller Katalin
  • koreográfusJakab Melinda
  • karmesterSelmeczi György m.v.Kulcsár Szabolcs m.v.
  • rendezőasszisztensSzabó Emese
Tudja Ön, hogy…
- Georg Büchner 1836-ban, 23 éves korában meghalt, és
- addig megírta a Danton halálát, a Leonce és Lénát és a Woyzecket, és
- ezekkel a remekművekkel megalapozta a modern dráma filozófiáját,
- száz évvel korábban látnoki módon megfogalmazta a XX. század emberének lelki és szellemi karakterét, a szeretet, a magány, az agresszió, a kiszolgáltatottság természetrajzát, és
- írásművészetét mégis a poézis, a klasszikus szépségeszmény iránti elkötelezettség jellemzi?

Tudja Ön, hogy…
- Büchner színművei mindig foglalkoztatták az operaszerzőket, és
- közülük a leghíresebb, Alban Berg, megírta a XX. század egyik legfontosabb operai alkotását, a Woyzecket, amely azonban olyan rendkívüli szellemi terhet ró az előadókra és a közönségre, hogy megfosztja őket az érzéki és érzelmi azonosulás esélyétől, s ezért Berg zeneszerzői útját korunk egyre inkább járhatatlannak ítéli? („…csodállak, ámde nem szeretlek…”)

Tudja Ön, hogy…
- Vajda János egyike azoknak a kivételes alkotóknak, akik úgy töltik meg új tartalommal a hagyományos opera-dramaturgiát, az opera műfajának jellegzetes magatartásformáit, hogy visszahelyezik jogaiba a szépség esztétikáját, az „antropomorf” muzikalitást, a dallam, a harmónia, az asszociatív zenei motivika primátusát, és
- Vajda János mestere a választékos zenei humornak is?

Tudja Ön, hogy…
- a kortárs zene, a modern zene fogalma riasztólag hat a közönségre?
- a ma élő zeneszerzőnek meg kell küzdenie ezzel az előítélettel, még ha élvezetes, tartalmas, színvonalas, szórakoztató, elgondolkodtató, tehetségében és mesterségében kikezdhetetlen zenét ír is?

Tudja Ön, hogy…
- önjelölt ítészek sznobizmusa (és egyéb nemtelen szempontok sokasága) évtizedek óta prolongálja a zeneművészet és a közönség közötti hidegháborút, amely elől a közönség a klasszikus, „múzeumi művészet” világába menekül?

Tudja Ön, hogy…
- könyvtárnyi teoretikus mű, értelmezés árnyéka vetül a mindenkori Leonce és Léna előadásokra, és
- a „tehetségtelen fontoskodók” aggódnak, ha kiderül, hogy ez elsősorban egy gyönyörű szerelmi történet. Mese.

Így szól:
Hol volt, hol nem volt a parányi Popó-birodalom és gyermeklelkű királya, a fűzfapoéta és konyhafilozófus, Péter. Az ő fia Leonce, akit ideje volna megházasítani, hogy királyunk megtérhessen a felelősség nyomasztó terhétől mentes gondolkodáshoz.

Ám Leonce nem hajlik sem a házasságra, sem az uralkodásra, a létezés értelme, az értelmes létezés szüksége foglalkoztatja. Kapóra jön Valerio (Mercutióba oltott Cipolla, Sancho, Leporello, Posa márki és sokan mások), aki képes arra, hogy kalandokra serkentse hősünket. Pedig Léna hercegnő, a Pipi-birodalom trónörököse már útra kelt, hogy frigyre lépjen Leonce-szal, ő is boldogtalan és igazi szerelemre vágyik. Leonce átlátja, hogy házassága „közérdek” és nincs más választása, szöknie kell. Gyerünk hát Itáliába!

A vándorút hosszú, az üveghegyen át vezet.

Az üveghegy tetején fogadó, ide tér be az egymás elől menekülő Leonce és Léna. „…egy pillanat műve volt…”, szoktuk mondani, de az a pillanat nem tér vissza soha! A szerelmesek álruhában hazatérnek, a királyi lakodalomra egybegyűlt nép közé keverednek. Valerio „furfanggal és fortéllyal” eléri, hogy a mit sem sejtő király összeadja őket. Következhet a leleplezés! „Becsaptak!” kiált fel Leonce és Léna. Az a pillanat már valóban soha nem térhet vissza (szemben vele: az Élet). Játsszuk végig szépen – modja Leonce.

…És boldogan éltek, amíg meg nem haltak!

s. gy.

2003. 03. 30.

Galéria

  • Leonce és Léna
    Leonce és Léna
    Leonce és Léna
    Leonce és Léna
    A Kolozsvári Magyar Opera bemutatta Vajda János: Leonce és Léne című operáját. Rendező-karmester: Selmeczi György
    2004. november 30.
    Kolozsvári opera
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu