Színházak
Kolozsvári Állami Magyar Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- 1969/1970
- 1968/1969
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1963/1964
- 1962/1963
- 1961/1962
- 1960/1961
- 1959/1960
- 1958/1959
- 1957/1958
- 1956/1957
- 1955/1956
- 1954/1955
- 1953/1954
- 1952/1953
- 1948/1949
Heiner MüllerKvartett
Csak 16 éven felülieknek
- Madame de MerteuilBuza Tímea
- ValmontDemeter András
- rendezőTompa Gábor
- díszlettervezőCarmencita Brojboiu
- jelmeztervezőCarmencita Brojboiu
- dramaturgBodó A. Ottó
- zenei összeállításTompa Gábor
- rendezőasszisztensMagyari Etelka
"Tíz évvel a kiváló drámaíró és színházi ember halála után is úgy tűnik, hogy Heiner Müller színháza semmit sem veszített költői erejéből, sőt, éppen „ellenkezőleg”.
A Kvartett című darabjában, amelyben a Veszedelmes viszonyok fantomjai tombolnak, a két főszereplő szerelmének és szexuális viszonyának gátlástalansága valódi polgárháborúba torkollik, a kölcsönös emberi függés „harcterévé” válik, amelyet csak a halál „oldhat fel”.
A német drámaíró pontosan meghatározza a helyszínt: „szalon a francia forradalom előtt, vagy bunker a harmadik világháború után”. A szöveg virtuozitása mindkét színész részéről különleges hozzáállást igényel, hiszen az előadás folyamán több szerepet is el kell játszaniuk, ráadásul egymás között váltogatják a nemeket s szerepeket, és mindennek a tetejébe, ott az átütő erejű, színházi nyelven megfogalmazott, jól artikulált szöveg, illetve annak gyilkos humora.
Ez Heiner Müller első olyan darabja, amelyben magánéletének problémáiról szól, saját viszonyulásáról a nőkhöz, de nem önéletrajzi mű formájában. Ellenkezőleg: miközben csontig hatol a hatalmas emberi anatómiában, a nézőt kényszeríti arra, hogy saját múltjával, a tulajdon bűneivel szembesüljön egy olyan modern purgatóriumban, amely az emberiséget fenyegető katasztrófával összefüggésben a kultúra és a természet kihalásának veszélyét hordozza, és ahol a nemek közötti kapcsolatok tönkremenetele kétségkívül aktuális téma marad."
Tompa Gábor
A Kvartett című darabjában, amelyben a Veszedelmes viszonyok fantomjai tombolnak, a két főszereplő szerelmének és szexuális viszonyának gátlástalansága valódi polgárháborúba torkollik, a kölcsönös emberi függés „harcterévé” válik, amelyet csak a halál „oldhat fel”.
A német drámaíró pontosan meghatározza a helyszínt: „szalon a francia forradalom előtt, vagy bunker a harmadik világháború után”. A szöveg virtuozitása mindkét színész részéről különleges hozzáállást igényel, hiszen az előadás folyamán több szerepet is el kell játszaniuk, ráadásul egymás között váltogatják a nemeket s szerepeket, és mindennek a tetejébe, ott az átütő erejű, színházi nyelven megfogalmazott, jól artikulált szöveg, illetve annak gyilkos humora.
Ez Heiner Müller első olyan darabja, amelyben magánéletének problémáiról szól, saját viszonyulásáról a nőkhöz, de nem önéletrajzi mű formájában. Ellenkezőleg: miközben csontig hatol a hatalmas emberi anatómiában, a nézőt kényszeríti arra, hogy saját múltjával, a tulajdon bűneivel szembesüljön egy olyan modern purgatóriumban, amely az emberiséget fenyegető katasztrófával összefüggésben a kultúra és a természet kihalásának veszélyét hordozza, és ahol a nemek közötti kapcsolatok tönkremenetele kétségkívül aktuális téma marad."
Tompa Gábor
2006. 12. 13.