Színházak
Kolozsvári Állami Magyar Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- 1969/1970
- 1968/1969
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1963/1964
- 1962/1963
- 1961/1962
- 1960/1961
- 1959/1960
- 1958/1959
- 1957/1958
- 1956/1957
- 1955/1956
- 1954/1955
- 1953/1954
- 1952/1953
- 1948/1949
SzophoklészOidipusz király
Visky András szövegváltozata Babits Mihály, Csengeri János és Csiky Gergely fordításainak felhasználásával
- OidipuszBíró József
- IokasztéKézdi Imola
- KreonSalat Lehel
- TeiresziaszHatházi AndrásSinkó Ferenc
- HírmondóOrbán Attila
- PásztorGalló Ernő
- SzphinxSkovrán Tünde
- KarBalla SzabolcsFogarasi AlpárLaczkó Vass RóbertSzűcs Ervin
Ügyelő Borsos Levente
Súgó Kerezsy Imola
Súgó Kerezsy Imola
- rendezőMihai Măniuțiu
- díszlettervezőCristian Rusu
- jelmeztervezőCristian Rusu
- dramaturgVisky András
- a rendező munkatársaBorsos Levente
Thébában járvány dúl, és ez a kétségbeejtő jelen a múltból fakad. Miért küldték az istenek a városra a halálos vészt? A Kar újra a város egykori megmentőjeként tisztelt királyától, Oidipusztól reméli a megoldást.
Kreón, a király sógora azt a jóslatot kapja, hogy a romlást a városra Laiosz király gyilkosának jelenléte hozta. Oidipusz átokkal sújtja a gyilkost, és parancsot ad az elfogatására.
Egyedül a vak Teiresziasznak adatik meg a tisztánlátás. Talányos válasza a király ellen szegezett vád: a gyilkos, akit kutat, s akire átkot szórt, ő maga, aki saját anyjával, Iokasztéval él vérfertőző viszonyban. A gyilkos kilétének felfedése egyben a szörnyű bűn elkövetésével vádolt Oidipusz valós identitásának tragikus keresése is. Az egyetlen életben maradt szemtanúval, a Pásztorral való találkozás a feloldozást vagy a bukást hozhatja. Kétségeit a Hírmondó érkezése látszik eloszlatni, aki Polübosznak, Oidipusz vélt apjának halálhírét hozza. A király azt hiszi, a jóslattal ellenkezőleg, apját nem ő ölte meg, de továbbra is rettegésben tartja a vérfertőzés gondolata, melyre a Hírmondó megnyugtatásképpen kimondja: Oidipusz nem Polübosz és Meropé vér szerinti fia! Iokaszté esedezve kéri férjét, hagyjon fel a kutatással.
A Szfinx titokzatos jelenléte emlékeztet: Oidipusz király csak az ő rejtélyét volt képes megfejteni, de mihelyt önmagával került szembe – bölcsessége elhagyta. A Pásztor előbb vonakodik a vallomástól, de miután erőszakkal kényszerítik a vallomástételre, Théba királya egy pillanat alatt a mélybe zuhan. Oidipusz öntudatlanul és ártatlanul esett a legszörnyűbb bűnbe: sejtelme sem volt arról, hogy akit megölt, a saját apja, és akivel együtt él, az a saját anyja. Büntetése az önkeze általi megvakíttatás. Elhagyja királyi székét, vak koldusként távozik a városból, amelynek királya volt.
Az elbeszélés, akár Laiosszal kezdjük, akár Oidipusszal, mindenképp egy szűk válaszútra visz. Itt kellett az apának és a fiúnak találkoznia, anélkül hogy fölismernék egymást: egy boldogtalan apának s éppoly szerencsétlen fiának, akiknek kerülniük kellett volna egymást, s meg is tettek mindent, hogy a találkozástól óvakodjanak. Az ember az iszonyatostól való félelmében gyakran rohan az iszonyatosba. Bármennyire is sokkoló a beavatatlan számára, a Kolozsvári Állami Magyar Színház előadása arra kényszerít bennünket, hogy az antik hős tragédiáját nem többnek s nem kevesebbnek lássuk, mint a mindenkori ember megrázó drámájának, akit a végzet ragadozó karmai kerítettek hatalmukba. Ezt hangsúlyozza Măniuţiu. Egyszerű ember az értelmetlen világban. A sors által térdre kényszerített ember archetípusa. Nem egy királyé. Adrian Ţion, Tribuna A közismert antik tragédia radikális olvasatát nyújtja Măniuţiu, megőrizve ennek szellemét. A rendező inkább hangulati elemekre alapozott, az előadásban a vizuális vagy hangeffektusok teremtik a cselekmény feszültségét […] Cristian Rusu színpadképe ezt erősíti. […] Az Oidipusz király komplex, dinamikus, lenyűgöző, majdhogynem remekmű.
Kreón, a király sógora azt a jóslatot kapja, hogy a romlást a városra Laiosz király gyilkosának jelenléte hozta. Oidipusz átokkal sújtja a gyilkost, és parancsot ad az elfogatására.
Egyedül a vak Teiresziasznak adatik meg a tisztánlátás. Talányos válasza a király ellen szegezett vád: a gyilkos, akit kutat, s akire átkot szórt, ő maga, aki saját anyjával, Iokasztéval él vérfertőző viszonyban. A gyilkos kilétének felfedése egyben a szörnyű bűn elkövetésével vádolt Oidipusz valós identitásának tragikus keresése is. Az egyetlen életben maradt szemtanúval, a Pásztorral való találkozás a feloldozást vagy a bukást hozhatja. Kétségeit a Hírmondó érkezése látszik eloszlatni, aki Polübosznak, Oidipusz vélt apjának halálhírét hozza. A király azt hiszi, a jóslattal ellenkezőleg, apját nem ő ölte meg, de továbbra is rettegésben tartja a vérfertőzés gondolata, melyre a Hírmondó megnyugtatásképpen kimondja: Oidipusz nem Polübosz és Meropé vér szerinti fia! Iokaszté esedezve kéri férjét, hagyjon fel a kutatással.
A Szfinx titokzatos jelenléte emlékeztet: Oidipusz király csak az ő rejtélyét volt képes megfejteni, de mihelyt önmagával került szembe – bölcsessége elhagyta. A Pásztor előbb vonakodik a vallomástól, de miután erőszakkal kényszerítik a vallomástételre, Théba királya egy pillanat alatt a mélybe zuhan. Oidipusz öntudatlanul és ártatlanul esett a legszörnyűbb bűnbe: sejtelme sem volt arról, hogy akit megölt, a saját apja, és akivel együtt él, az a saját anyja. Büntetése az önkeze általi megvakíttatás. Elhagyja királyi székét, vak koldusként távozik a városból, amelynek királya volt.
Az elbeszélés, akár Laiosszal kezdjük, akár Oidipusszal, mindenképp egy szűk válaszútra visz. Itt kellett az apának és a fiúnak találkoznia, anélkül hogy fölismernék egymást: egy boldogtalan apának s éppoly szerencsétlen fiának, akiknek kerülniük kellett volna egymást, s meg is tettek mindent, hogy a találkozástól óvakodjanak. Az ember az iszonyatostól való félelmében gyakran rohan az iszonyatosba. Bármennyire is sokkoló a beavatatlan számára, a Kolozsvári Állami Magyar Színház előadása arra kényszerít bennünket, hogy az antik hős tragédiáját nem többnek s nem kevesebbnek lássuk, mint a mindenkori ember megrázó drámájának, akit a végzet ragadozó karmai kerítettek hatalmukba. Ezt hangsúlyozza Măniuţiu. Egyszerű ember az értelmetlen világban. A sors által térdre kényszerített ember archetípusa. Nem egy királyé. Adrian Ţion, Tribuna A közismert antik tragédia radikális olvasatát nyújtja Măniuţiu, megőrizve ennek szellemét. A rendező inkább hangulati elemekre alapozott, az előadásban a vizuális vagy hangeffektusok teremtik a cselekmény feszültségét […] Cristian Rusu színpadképe ezt erősíti. […] Az Oidipusz király komplex, dinamikus, lenyűgöző, majdhogynem remekmű.
2006. 04. 02.