Iris Disse: Screaming Mamas
Utazás a kiáltás és csönd közötti terekbe
2006. május 26. 21.30, Új Színház Stúdió
Különleges, "élő hangjátékra" hívjuk nézőinket: az Új Színház stúdiójában mutatjuk be Iris Disse német hangjáték-művész produkcióját, Zula berlini táncosnő és a Krétakör színészei részvételével (Csákányi Eszter, Péterfy Borbála, Sárosdi Lilla, Tilo Werner), akik Forgács Zsuzsa Bruria írónő szövegrészleteit mondják majd. A Screaming Mamas című alkotás elsősorban a fülnek szól: nagyrészt sötétben, fekve lehet majd élvezni.
A "Screaming Mamas" felfedezőút:
A világon többen vagyunk olyan emberek, akik szenvedünk az uralkodó viszonyoktól, mint azok a kevesek, akik, "uralkodnak" - miért hallgatunk? Mi akadályoz meg abban, hogy kilépjünk a tehetetlenségből, és a normalitás őrületének megálljt parancsoljunk?
Orosz asszonyok a frontra utaztak, hogy visszahozzák onnan a fiaikat. Kimentek a csatatérre, hogy a testi jelenlétükkel és erejükkel megállítsák a gyilkolást.
Ez mélyen megindít. Ettől az erőteljes cselekedettől inspirálva jött létre a "Screaming Mamas" Ars-Acustica kompozíció: Négy földrész énekesnői és zenésznői indultak neki, hogy megkeressék azt a "lágy" hatalmat, amitől cselekvőképesek lesznek.
A Krétakörrel és Zulával készítendő performanszban a kompozíciót alapként használva, a szövegeket és testbeszéd-formanyelvet a világosság-sötétség közötti feszültség ívében egyesítjük. Hagyjuk, hogy a kompozíció képei vezessenek az úton:
1. tétel: SCHWEIGEN GÄRT (Forr a hallgatás)
2. tétel: WERDEN (Lenni)
3. tétel: SUMPFBRODELN (Mocsári bugyborékolás)
4. tétel: WUT BEFLÜGELT (A harag szárnyakat ad)
5. tétel: ANGST (Félelem)
6. tétel: TANZ DER BESTIEN (A vadállatok tánca)
7. tétel: WAS MACHEN WIR (Mit tegyünk)
8. tétel: LIEBE MACHT EXTASE (A szeretet extázisa)
9. tétel: GLEISSENDE RESIGNATION (Izzó rezignáció)
10. tétel: REBELLION (Lázadás)
11. tétel: MAGISCHE GÄRTEN (Bűvös kertek)
12. tétel: RUF ÜBER DEN ABGRUND (Kiáltás a szakadék fölött)
13. tétel: FIESTA
A kompozíció előadásának érzékinek, emocionálisnak és explozívnak (robbanékonynak) kell lennie, ez az utazás saját érzésvilágunkba vezet, addig a pontig, ahol hinni kezdünk a saját erőnkben, képességünkben a változtatásra. A tánc, zene, beszéd és médiumok összefonódnak, szétválnak, megtermékenyítik egymást, felriadnak, zavarnak, felkavarnak, megnevettetnek és megríkatnak.
A német rádióújság (Funkkorrespondenz), így ír a kiáltás-operáról:
Amit Iris Disse a "Screaming Mamas"-ban hallani enged, az egy jól megkomponált darab... az emberi hangról és lehetőségeiről... Még a tizenéves kisfiú kiáltása az üzenetrögzítőn is egy kis ironikus műalkotás, amely beleolvad a kiáltások zenei univerzumába.
Gondolatok a rádióperformanszhoz:
Utakat keresünk, hogy lerázzuk magunkról a tehetetlenség kötelékeit. Ezek a mi nyugati világunkban gyakran láthatatlan lelki kötelékek, amelyek megtartanak bennünket az áldozat szerepében, ahelyett, hogy aktív alkotóivá válnánk a valóságunknak. Ez még a minket legszorosabban körülvevő valóságot is érinti, mint a gyermekeink nevelését és a velük való életet, a találkozást szüleinkkel és őseinkkel, szerelmeinket és szenvedélyeinket - túlságosan is hamar készek vagyunk rá, hogy mindent alárendeljünk az előre programozott mindennapoknak.
Megengedjük és elszenvedjük, hogy az életünket funkcionalizálják, hogy eldobható társadalomban élünk, amelyben mi magunk is egyre inkább olyan termékké válunk, ami eldobható - már nem használható emberanyag. Mi nők, abból az érzésből kiindulva, hogy amúgysem tudunk semmit változtatni ezen, gyakran néma cinkosokká válunk.
Iris Disse, Biel 2006
Iris Disse
Hangjátékait több nemzeti és nemzetközi díjjal jutalmazták, többek között a Prix Futura vagy 2004-ben az Egyesült Nemzetek díja.
1994-ig német nyelvterületen színházban játszott és rendezett, majd 10 évig performer, egyetemi tanár és média-szakértő volt Ecuadorban, ahol a, megalapította és felépítette a LA LUNA kulturális rádiót, a HALLÁS ISKOLÁJÁT és a VAD HALLÁS-t: művészcsoportokat, amelyek akusztikus művészettel kísérleteztek.
2004 szeptembere óta Berlinben és Svájcban lakik, dokumentum- és hang-filmeket készít.
*****************
A műfajról:
A performansz, a zene, irodalom, képzőművészet és a színház határain kialakult az akusztikus művészet, amelyet az a varázs ihletett, amely a környezetünk hallás útján való érzékeléséből, és így saját akusztikus világok létrehozásából fakad. Ez az akusztikus művészet, az ARTE ACUSTICA az uralkodó optikai aktualitás alternatívájának tartja magát.
Az első szervünk, amely már az anyaméhben működik, a fül.
Archaikus korokban a hallás nélkül elvesztünk volna.
Ma, a zajszennyezés korában mi városlakók megtanultuk, hogy szelektíven halljunk, azaz kiszűrjük az állandóan jelenlévő zajokat, nem figyelünk rájuk. Mivel a fülünket nem tudjuk becsukni, ez állandó tudattalan erőfeszítést jelent, amely rendkívüli mértékben megterheli az idegrendszerünket. A rádió-műalkotások újra tudatos odahallgatást igényelnek, mivel a sokrétű hangzás különböző érzelmi és tudati síkokhoz szól.
A hallgató az akusztikus benyomások révén saját világot alkot, saját filmet a fejében. "A halláskultúra a minket körülvevő hang-kozmosz racionális és esztétikai átformálása, vagy az akusztikus sokk tökéletesítése."
H. Schmitthenner
Jegyrendelés:
jegy@kretakor.hu vagy 20/241 8030
Jegyár: 1000 forint