„Az online felület, mint a színházi kifejezésmódnak egy új lehetősége, a jövőben is fennmarad.”
Farkas ÉvaA járvány hatására a Madách Színház az elsők között választotta az előre menekülést.
– Mi júniusban, tehát a koronavírus első szakasza alatt indítottuk el a magunk online színházát az Örökké fogd a kezem és a Jövőre, veled, ugyanitt című előadásokkal. Akkor még teljes volt a zárlat, és ezért a művészházaspárok – Nagy-Kálózy Eszter-Rudolf Péter, illetve Kovács Lotti-Szemenyei János lakásáról élőben közvetítettük az előadásokat. Világos volt, hogy ha a Madách Színház nem akarja a kapcsolatot a nézőivel elveszíteni, akkor ez a megoldás hosszabb távon is érvényes lehet. Idén januárban nyilvánvalóvá vált, hogy az online tér a hosszabbtávú kapcsolattartás egyedüli lehetősége. Ugyanakkor az online felület, mint a színházi kifejezésmód új formája, a jövőben is fennmarad, úgyhogy érdemes több évre terveznünk ezzel.
Azt gondolom, hogy egy nagyon komoly technikát kell tenni az előadások mögé. A nézőt a jó minőséggel lehet megnyerni, mert különben nem lesz kíváncsi, iszonyatosan nagy a konkurencia az online térben… A Színházak közül sokan rácsatlakoznak az eSzínházra vagy a Színház TV-re. A Madách miért gondolta, hogy létrehozza a saját internetes platformját, a SzínpadON-t?
– Csak akkor nem kényszerülünk művészi, gazdasági vagy szervezési kompromisszumra, ha nem külső szolgáltatókkal szerződünk, hanem a Madách Színházé az online működés minden eleme. Új honlapot hoztunk létre, amely alkalmas a jegyvásárlás teljes kiszolgálására, és az előadások sugárzására is. A Madách Stúdióban tévéstúdiót rendeztünk be, amelyet felszereltünk az ehhez szükséges technikával, és ezt a következő években tovább fejlesztjük.
Mindig úgy hirdetik az előadásokat, hogy azok élő stream előadások – készítenek-e felvételeket, leadják-e azokat újból?
– Én szenvedélyesen hiszek az élő előadásban, a színházhoz hozzátartozik a jelenlét varázsa. Ezért az előadásainkat minden esetben valós időben közvetítjük. Hozzáteszem, hogy teljesen más az előadás légköre, mindenki, a színészek és a technikai személyzet is átérzik az élő előadás felelősségét és izgalmát. Természetesen biztonsági okokból készül felvétel az előadásainkról. Tehát ha ne adj isten, az előadás közben elháríthatatlan technikai hiba keletkezik, akkor ne kelljen félbeszakítani a közvetítést. Ebben az esetben tájékoztatjuk nézőinket.
Streamre, azaz kamerára rendezik az előadásokat?
– Az online színház egy műfaj, amit meg kell tanulni. A színházi előadás egyszerű közvetítése az online közegben nem ad igazi élményt. Ebben az esetben filmes, televíziós és színházi gondolkodásnak a keverékére van szükség. Amikor én rendezek, erre törekszem.
Most már kell, hogy legyenek tapasztalataik, visszajelzéseik, hogy átlagban hányan néznek meg egy stream előadást?
A Madách Színházban limitáltuk a nézők számát, 500 jegyet adunk el egy-egy előadásra. A nagyon sikeres előadásainkra elkelnek a jegyek, de vannak esték, amikor nem. Összességében azt kell mondjam, hogy nagyon jó házaink vannak. Megható, hogy egyszerre nézik az előadásainkat Budapestről, egy kis magyar faluból, a határon túlról vagy Amerikából. A legnagyobb kihívás a kommunikációs-és marketing tevékenység területén van. A feladat, hogy valamennyi, az előadásunkkal kapcsolatos információt eljuttassuk potenciális nézőinkhez, és megmutassuk a színházi előadáshoz vezető utat a regisztráción, jegyvásárláson keresztül. Az online térben személyesen el kell jutni minden egyes nézőhöz, meggyőzni őt arról, hogy jöjjön színházba, és aztán kényelmessé tenni számukra az odavezető utat.
Novemberben indították el a Madách Dekameron – Kerüljenek közelebb! című online műsorfolyamot, amely eltér a szokásos színházi bemutatóktól.
– Boccaccio Dekameronjának mesélőihez hasonlóan mi is mesélünk – természetesen a színházról. Legutóbb a Kerüljenek közelebb hozzánk, színészekhez! címet viselő műsortípusból Szemenyei János és Tompos Kátya majd Balla Eszter és Oroszlán Szonja kettősét láthattuk. Ebben a fajta műsorban művészeinket utazásra hívjuk a színház körül, őszinteséget és kitárulkozást kérünk tőlük, végigtekintünk pályájukon, hogy mit értek el eddig, és mit szeretnének a jövőben, és módot adunk arra is, hogy produkciók révén újra megmutassák tehetségüket. Sokféle műsortípussal próbálkozunk, tanuljuk, szeretnénk megismerni az online világot.
Közelebb lehet kerülni nemcsak a színészekhez, hanem például a világsikerekhez, vagy a színházcsináláshoz, a nagy színházi teljesítményekhez, az irodalomhoz, és ami az igazi profilja mostanában a Madách Színháznak, a musical slágerekhez is.
– Ez utóbbiról szólt két koncertünk december folyamán. Az egyik Sasvári Sándorral és Kováts Krisztával a Mamma Mia slágerei köré épült, a másik pedig Fonyó Barbarával és Csengeri Attilával Az operaház fantomja dalai köré szervezett duett koncert volt. Komoly irodalmi érték az Örökké fogd a kezem! című dráma, amely Csehov és Olga Knipper színésznő szerelmének és házasságának történetét levelezésükön keresztül ábrázolja. Ezt a művet még a nyáron mutattuk be, és azóta is változatlanul műsoron van.
A következő stream premier január 29-én lesz. Ez a Szomorú vasárnap, amiben szintén Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter lesznek a szereplők, illetve Nagy Sándor.
– Az előadást Horgas Ádám rendezi. A darab Müller Péternek európai hírű műve, amiből nálunk ihletett és szép előadás született korábban. Január 29. a darab stream-premierje. Terveink szerint ezután ezt a darabot már csak online lehet megtekinteni. De nyitva áll az a lehetőség is – ha enyhül a járvány – hogy előadásainkat egyszerre nézhesse élő közönség, és ezzel egyidőben megjelenjen az online térben is. Az online világ számtalan lehetőséget rejt, nagyon érdekes út elején vagyunk.
Ránéztem a Madách aktuális honlapjára, ahol október 17-ig látszik a program, s amelyben úgy veszik már, hogy március végétől visszaáll a rendes játszási rend.
– Született optimista vagyok. Én nagyon remélem, hogy április-májustól a színházi élet visszatérhet a rendes kerékvágásába, elég magas lesz már az átoltottság, és az emberek újra mernek majd színházba jönni. 2020 őszének az volt a nagyon keserű tapasztalata, hogy hiába játszottunk, a nézőink féltek. A színház nem arra való, hogy félve jöjjenek be az emberek, az a katarzisnak és a nagy élményeknek az otthona. Félni és színházba járni – ez két nehezen összeegyeztethető fogalom.
Akkor most bizonyosan mennek tovább a stream előadások?
– Nagyon komoly online programunk van. És a közeljövőben meghirdetjük az online bemutatóinkat az évad végéig. Az a tervem, hogy az idei évad végére az online repertoár is összeálljon a Madách Stúdióban. A színháznak a lényege a repertoár játszás, tehát aki lemaradt egy előadásunkról, megnézhesse, esetleg újranézhesse a következőt. A nagy álom természetesen az, ha egymástól függetlenül egyszerre működhetne az élő Nagyszínház és vele párhuzamosan két emelettel följebb az Online repertoár.
Viszont remélhetően szeptember 10-én az Aranyoskámnak az élő bemutatója meg tud születni. Az egy óriási dobás lesz!
– Az Aranyoskám a 80-as évek csodálatos filmje volt Dustin Hoffmannal a főszerepben. Ebből készült a közelmúltban az a fantasztikus musical, amit Európában először mi készülünk bemutatni. Én személyesen kaptam meg az alkotóktól a lehetőséget, hogy non-replica formában magyar színpadra állítsam önálló rendezésben, jelmezzel, díszlettel, koreográfiával a művet. Ráadásul azt remélem, hogy ősszel, ha már a járványt magunk mögött hagytuk, az embereknek óriási szükségük lesz katarzisra és az Aranyoskám pont ilyen.