Színházak
Magyar Színház
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1994/1995
- 1991/1992
- 1985/1986
- 1980/1981
Boldizsár Miklós - Bródy János - Szörényi LeventeIstván, a király
rockopera
Boldizsár Miklós „Ezredforduló” című drámájának felhasználásával
A mű jogait a ZIKKURAT Színpadi Ügynökség képviseli, producere: Rosta Mária
- Istvána királyTóth Sándor
- SaroltIstván anyjaPápai Erika
- GizellaIstván feleségeCsomor CsillaBodnár Vivien m.v.
- AsztrikfőpapJegercsik Csaba
- TérítőTolnai MiklósMihály Pál
- VecellinNémet lovagSipos ImrePavletits Béla
- HontNémet lovagSzatmári Attila
- PázmányNémet lovagBede-Fazekas Szabolcs
- Koppánya lázadóGazdag Tibor
- Tordaa táltosCsengeri Attila
- Laborczmagyar úrTahi József
- RékaKoppány lányaAuksz Éva
- BoglárkaKoppány feleségeBartus Patrícia stúdiós
- PicurKoppány feleségeNagyváradi ErzsébetBenkő Nóra
- EnikőKoppány feleségeBede Fazekas Annamária
- SurMagyar főurRancsó Dezső
- SoltMagyar főurBaranyai PéterSzűcs Sándor
- BesseMagyar főurBotár Endre
- Fiatal regősSándor DávidSzabó Máté
- RegősBordás János
- KrónikásSzélyes Imre
Közreműködnek a Pesti Magyar Színiakadémia növendékei
- rendezőIglódi István
- díszlettervezőCsikós Attila
- jelmeztervezőRátkai Erzsébet
- dramaturgMárai Enikő
- koreográfusRomán SándorSebestyén Csaba
- karmesterFekete Mari
- asszisztensHegedűs Zsuzsa
- a rendező munkatársaZakar Ági
„Nyilvánvaló, hogy az opera István és Koppány ideológiai ellentétére épül fel. Szeretnénk sejtetni azt a gyötrelmes, konfliktusokkal terhes, lelkiismereti problémák egész sorát is felvető helyzetet, amelyben az államférfinak, Istvánnak döntenie kellett, vállalnia kellett döntése következményeit.”
(Szörényi Levente)
„Az opera alapkonfliktusa a Géza fejedelem halála után kialakult történelmi helyzet, István és Koppány összecsapása. Míg Koppány az ősi hagyományokat, a függetlenséget akarja megvédeni, addig István felismeri, hogy az országnak a keresztény vallásra, szövetségesekre van szüksége ahhoz, hogy önálló állami létének alapjait megvethesse.
István messzebb látott kortársainál. Felismerte, hogy a hatalom minden terhével és ellentmondásával együtt is teljesíteni kell a történelem parancsát. Béke és biztonság kell, országépítés kell, jobbat és többet kell adni az önnön érdekeit nem mindig felismerő népnek, amely az idegen befolyástól a nemzet önállóságát, a hajszálgyökerek elvesztését félti, a nyugati birodalmi rendszerbe való beolvadástól félti a magyarságot.”
(Bródy János)
1985. szeptemberében a Nemzeti Színházban volt az István, a király című rockopera kőszínházi ősbemutatója.
A mű az azóta eltelt másfél évtized alatt klasszikussá érett. A klasszikusok minden időben más és más fénytörést kapnak. Összetett mondanivalójuk más és más rétege „fénylik fel”, válik érdekessé, aktuálissá. Most, 2000-ben, a millennium évében István helyes döntését ünnepeljük, melynek eredménye a magyarság fennmaradása Európában. A mű újbóli bemutatása így egyfajta nemes tradíció folytatásának is tekinthető.
Az 1985-os előadás az akkor felnövő nemzedék egyik alapélményévé vált. Reméljük, sok fiatal fedezi fel ezt a művet ma is, és újra fel fogják fedezni azok is, akiknek szép emlékei fűződnek az István, a király korábbi előadásaihoz.
(Szörényi Levente)
„Az opera alapkonfliktusa a Géza fejedelem halála után kialakult történelmi helyzet, István és Koppány összecsapása. Míg Koppány az ősi hagyományokat, a függetlenséget akarja megvédeni, addig István felismeri, hogy az országnak a keresztény vallásra, szövetségesekre van szüksége ahhoz, hogy önálló állami létének alapjait megvethesse.
István messzebb látott kortársainál. Felismerte, hogy a hatalom minden terhével és ellentmondásával együtt is teljesíteni kell a történelem parancsát. Béke és biztonság kell, országépítés kell, jobbat és többet kell adni az önnön érdekeit nem mindig felismerő népnek, amely az idegen befolyástól a nemzet önállóságát, a hajszálgyökerek elvesztését félti, a nyugati birodalmi rendszerbe való beolvadástól félti a magyarságot.”
(Bródy János)
1985. szeptemberében a Nemzeti Színházban volt az István, a király című rockopera kőszínházi ősbemutatója.
A mű az azóta eltelt másfél évtized alatt klasszikussá érett. A klasszikusok minden időben más és más fénytörést kapnak. Összetett mondanivalójuk más és más rétege „fénylik fel”, válik érdekessé, aktuálissá. Most, 2000-ben, a millennium évében István helyes döntését ünnepeljük, melynek eredménye a magyarság fennmaradása Európában. A mű újbóli bemutatása így egyfajta nemes tradíció folytatásának is tekinthető.
Az 1985-os előadás az akkor felnövő nemzedék egyik alapélményévé vált. Reméljük, sok fiatal fedezi fel ezt a művet ma is, és újra fel fogják fedezni azok is, akiknek szép emlékei fűződnek az István, a király korábbi előadásaihoz.
2000. 03. 18.