Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Magyar Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1994/1995
  • 1991/1992
  • 1985/1986
  • 1980/1981

Boldizsár Miklós - Bródy János - Szörényi LeventeIstván, a király

rockopera
Boldizsár Miklós „Ezredforduló” című drámájának felhasználásával
A mű jogait a ZIKKURAT Színpadi Ügynökség képviseli, producere: Rosta Mária
  • Istvána királyTóth Sándor
  • SaroltIstván anyjaPápai Erika
  • GizellaIstván feleségeCsomor CsillaBodnár Vivien m.v.
  • AsztrikfőpapJegercsik Csaba
  • TérítőTolnai MiklósMihály Pál
  • VecellinNémet lovagSipos ImrePavletits Béla
  • HontNémet lovagSzatmári Attila
  • PázmányNémet lovagBede-Fazekas Szabolcs
  • Koppánya lázadóGazdag Tibor
  • Tordaa táltosCsengeri Attila
  • Laborczmagyar úrTahi József
  • RékaKoppány lányaAuksz Éva
  • BoglárkaKoppány feleségeBartus Patrícia stúdiós
  • PicurKoppány feleségeNagyváradi ErzsébetBenkő Nóra
  • EnikőKoppány feleségeBede Fazekas Annamária
  • SurMagyar főurRancsó Dezső
  • SoltMagyar főurBaranyai PéterSzűcs Sándor
  • BesseMagyar főurBotár Endre
  • Fiatal regősSándor DávidSzabó Máté
  • RegősBordás János
  • KrónikásSzélyes Imre
Közreműködnek a Pesti Magyar Színiakadémia növendékei
  • rendezőIglódi István
  • díszlettervezőCsikós Attila
  • jelmeztervezőRátkai Erzsébet
  • dramaturgMárai Enikő
  • koreográfusRomán SándorSebestyén Csaba
  • karmesterFekete Mari
  • asszisztensHegedűs Zsuzsa
  • a rendező munkatársaZakar Ági
„Nyilvánvaló, hogy az opera István és Koppány ideológiai ellentétére épül fel. Szeretnénk sejtetni azt a gyötrelmes, konfliktusokkal terhes, lelkiismereti problémák egész sorát is felvető helyzetet, amelyben az államférfinak, Istvánnak döntenie kellett, vállalnia kellett döntése következményeit.”
(Szörényi Levente)

„Az opera alapkonfliktusa a Géza fejedelem halála után kialakult történelmi helyzet, István és Koppány összecsapása. Míg Koppány az ősi hagyományokat, a függetlenséget akarja megvédeni, addig István felismeri, hogy az országnak a keresztény vallásra, szövetségesekre van szüksége ahhoz, hogy önálló állami létének alapjait megvethesse.
István messzebb látott kortársainál. Felismerte, hogy a hatalom minden terhével és ellentmondásával együtt is teljesíteni kell a történelem parancsát. Béke és biztonság kell, országépítés kell, jobbat és többet kell adni az önnön érdekeit nem mindig felismerő népnek, amely az idegen befolyástól a nemzet önállóságát, a hajszálgyökerek elvesztését félti, a nyugati birodalmi rendszerbe való beolvadástól félti a magyarságot.”

(Bródy János)

1985. szeptemberében a Nemzeti Színházban volt az István, a király című rockopera kőszínházi ősbemutatója.
A mű az azóta eltelt másfél évtized alatt klasszikussá érett. A klasszikusok minden időben más és más fénytörést kapnak. Összetett mondanivalójuk más és más rétege „fénylik fel”, válik érdekessé, aktuálissá. Most, 2000-ben, a millennium évében István helyes döntését ünnepeljük, melynek eredménye a magyarság fennmaradása Európában. A mű újbóli bemutatása így egyfajta nemes tradíció folytatásának is tekinthető.
Az 1985-os előadás az akkor felnövő nemzedék egyik alapélményévé vált. Reméljük, sok fiatal fedezi fel ezt a művet ma is, és újra fel fogják fedezni azok is, akiknek szép emlékei fűződnek az István, a király korábbi előadásaihoz.

2000. 03. 18.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Sinkovits Imre Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu