Színházak
Maladype Színház
- 2023/2024
- 2021/2022
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
Matei VişniecDada Cabaret
- Monsieur DadaFarkas Gábor Gábriel
- Tristan TzaraBödők Zsigmond Mátyás
- Emmy HenningsSzilágyi Ágota
- Sophie TaeuberTankó Erika
- Vlagyimir I. LeninKútvölgyi Erzsébet
- Nagyezsda K. KrupszkajaHuszárik Kata
Zenekar:
Zongora, harmonika: Csák Péter, Ütőhangszerek, dob: Földesi Attila, Basszusgitár, bőgő: Farkas Péter Bubu
Klarinét, szaxofon: XXX, Trombita: XXX
- rendezőBalázs Zoltán
- díszlettervezőBalázs Zoltán
- jelmeztervezőBenedek Mari
- dramaturgDaniela Magiaru
- fordítóNagy Lajos
- szcenikusCzirják Ágnes
- mozgásSzőllősi András
- zenei vezetőFarkas Gábor Gábriel
- korrepetitorCsák Péter
- a rendező munkatársaBartha Lóránd
- produkciós vezetőBalázs KatalinÉri Ildikó
„Mialatt e verskánon egyre jobban növekszik, terebélyesedik, emberek halnak, pusztulnak, vesztik az életük. Játsszuk hát az őrültet uraim, hogy elkerüljük a besorozást. Színleljük az elmebajt, hogy megszabaduljunk a civilizációtól. Játsszuk el a tökkelütöttet, hogy megszabaduljunk a múlttól. Színleljük az ügyefogyottat, hogy elslisszoljunk a jövő elöl…”(Részlet Matei Visniec: Dada Cabaret című művéből)
Matei Visniec: Dada Cabaret című darabjának ősbemutatójára a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretén belül kerül sor.
Az alkotók ajánlója az előadásról:
Színház és zene kivételesen izgalmas egyvelege, Matei Visniec látomásos abszurdja keveredik a barokk falzettek, a mozgalmi dalok, a német kabarék, a francia sanzonok, az orfeumok és varieték világával. Életre kelnek a dadaizmus emblematikus alakjai, Lenin, Sztálin és egy fekete macska is...
Visniec darabja a polgári társadalom őrületének tükörképeként a művészet formanyelvét, korlátait és szabályait megcsúfolva tiltakozik az emberi és művészi „világégés” ellen. Szatirikus kiáltványának központi alakja a modern civilizációtól megcsömörlött Monsieur Dada, aki féktelen és kegyetlen infantilizmussal lefolytatott vallatás által nyilvánosan rombolja le Tristan Tzara, a dadaisták anarchista vezetőjének emberi tartását és művészi önképét. A kettejük közti - az „igazság pillanatának” is nevezett -, találkozás kibontja és leleplezi a 100 éve útjára indított avantgárd mozgalom visszásságait, ellentmondásait és torzulásait. Mi az igazság a dada szó eredetével kapcsolatban? A francia-német szótárból kiragadva, csakugyan falovacskát jelent? Vagy a román nyelv duplán bólogató igenjének csökevénye? Esetleg a zürichi emigrációban, a Voltaire Cabaret szomszédságában élő Vlagyimir Iljics Lenin forradalmi hagyatéka? Kérdések, melyek megválaszolása felszínre hozzák a dadaizmus redőiben megbújó harag, káosz és frusztráció által generált új művészi identitás lényegét, hogy „tabula rasa”-t teremtsenek, megsemmisítsenek minden bevett fogást, „kulturális vívmányt”, mindenféle kényszert és cenzúrát és visszatérjenek a nullához, ahonnan kiindulva minden lehetséges, hiszen a dadaizmus lényege a játékosság, a nyelvek keveredése, a verbális és non-verbális jelek furcsa együttállása. Mindez kezdetek óta a Maladype Színház és a szerző forma- és stílusvilágának is sajátja.
A zeneileg, vizuálisan és nyelvezetében is egyedülálló produkcióban a Maladype színészei - Bödők Zsigmond, Huszárik Kata, Szilágyi Ágota és Tankó Erika - együtt játszanak majd Kútvölgyi Erzsébettel, akit Lenin szerepében láthat a közönség. Az előadás zenei vezetője Farkas Gábor Gábriel, aki az darab egyik kulcsfiguráját, Monsieur Dadát is alakítja. Az előadásban a szereplők több minőségben - színészként, énekesként, zenészként - is megmutatkoznak.
2016. 10. 20. Átrium Film- Színház