Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

Peter ShafferA szörny ajándéka

Dráma
Magyar nyelvû õsbemutató
fordítóPallai Ágnes
  • Edward DamsondrámaíróMedgyesfalvy Sándor
  • Helen DamsonEdward feleségeCsíky Ibolya
  • PhilipHelen fiaifj. Kovács Levente
  • DamsinskiPhilip apjaÁcs Tibor
  • JarvisHelen apjaPéterfy Lajos
  • KatinaHelen házvezetõnõjeBányai Irén
  • ElseMolnár Júlia
  • MaryFirtos Edit
  • Jo-BethRácz Mari
  • A Perszeusz-jelenet   
  • AthénéMolnár Júlia
  • Kísérõ szellemFirtos EditRácz Mari
  • Az elõjog-jelenet   
  • Oliver CromwellPéterfy Lajos
  • Az Ikonok-jelenet   
  • Iréné császárnõMolnár Júlia
  • UdvarhölgyFirtos EditRácz Mari
  • Az IRA jelenet   
  • Egy névtelen asszonyFirtos Edit
  • rendezőSzabó József m.v.
  • díszlettervezőIfj. Czikéli László m.v.
  • jelmeztervezőVioara Bara
  • fordítóPallai Ágnes
  • zenei válogatásAri Nagy Sándor
  • koreográfusSzabó József András m.v.Mircea Cosma m.v.
  • maszkBölöni Vilmos
  • fényVasile Blejan
  • hangBodonea Valentin
  • súgóMogyoróssy Erzsébet
  • ügyelőGölle Ildikó
  • a rendező munkatársaPéterfy Lajos

„Peter Shaffer «időutazóként» is igazolta, hogy korunk nagy formátumú auktora, aki a fiatal és egyfolytában lázadozó, de végül is elbukó Mozart, azaz Amadeus döbbenetesen hiteles figurájának megalkotása után tizenhárom esztendővel «rátalál» Edward Damsonra, a muzsikus zseni távoli, már a huszadik században született «rokonára». A nehezen induló, kezdetben még önmagában is bizonytalan Edward Damson pályáját egy furcsa szerelem teszi sínre.

A vergődő, már-már sorsával meghasonulni készülő fiatalember pályaérettségének origójához érkezik: hirtelen ünnepelt, elismert íróvá válik, s amikor egy véres terrorcselekmény kapcsán ráeszmél a társadalom tehetetlenségére, az emberek eredendő gyávaságára, váratlan és végzetes válaszlépésre szánja el magát – fellázad.. halálos komolysággal kezdi kiírni magából a «viszontcsapásként» fogant indulatokat…

A rákészületlen, gyáva, tétova társadalom képtelen «váltani», és jobb híján hátat fordít a lázadó embernek… Az egyszemélyes lázadó zsenire már senkinek sincs szüksége.

Azt is mondhatnánk, hogy a «lenni vagy nem lenni» kérdését szinte megkerülve teszi fel magának a «vállalni vagy nem vállalni» kérdést.” (Barabás Zoltán)

„Edward tehetségét felesége gátakat, korlátokat áttörő hite, szerelme vezette a karrier felé. Kalandok és egy számára ismeretlen gyermek előzték meg házasságát, s a nagy kudarc után megint ital, kalandok vezették a csőd irányába. Perszeuszként lesz magára hagyatott, lesz a közéjük telepedett sötétség és csőd áldozata, de megalkuvásra képtelen.” (Dr. Indig Ottó)

„A szembenézés keretjátékában emberpár, Edward és Helen megindító szerelmi története áll, közvetve a drámaíró Edward Damson pályafutása; a szerző halálát követően az újra lepergetett élet felidézi a többre, jobbra törekvés tiszta vágyát, a karriert, a bukást, az egyéni tragédiát. A darabbeli szerző műveinek megidézése – görög Isten-világ, a bizánci császárság, Cromwell korának tablói – antikvizáló hangsúllyal, megdöbbentő erejével sokkolja a nézőt.” (Fábián Imre)

„Az alapkérdés szerintem az, hogy őseink vadságát, vérbosszúra való hajlandóságát kövessük-e, vagy pedig elérkezzünk végre egy olyan morális fennsíkra, ahol az ember az élet tiszteletében immár sokkal emelkedettebben tud viszonyulni az őt ért sérelmekhez… Ez a dráma ezt az alapkérdést fogalmazza meg: az a küzdelem, amely évezredek óta változatlanul folyik az emberiség történelmében, hogyan fejezhető be? Hogyan lehet véget vetni ennek az ádáz küzdelemnek, a bűnt, a gyalázatot csak vérrel lehet-e lemosni,vagy pedig egy magasabb rendű, de úgy is mondhatnám: a krisztusi kegyelem emblémája alatt, azaz a keresztényi morállal lehet-e előrébb lépnie az emberiségnek?” (Szabó József, rendező)


1993. 12. 12.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu