Színházak
Szigligeti Színház Nagyárad
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- Alekszej Alekszandrovics KareninAnna férjeFöldes László
- Anna KareninaFazakas Márton Erzsébet
- Sztyiva OblonszkijLaczó Gusztáv
- Dolly OblonszkajaBányai Irén
- Kitty ScserbackajaFábián Enikő
- Konsztantyin Dmitrics LevinFekete Károly
- Alekszej Vronszkij grófAnna szeretőjeMedgyesfalvy Sándor
- Nordstone grófnőHalasi Erzsébet
- Jegoruska KorsunszkijMogyoróssy István
- Betsy TverszkajaF. Bathó Ida
- Oblonszkijék komornájaKörner Anna
- Vronszkijék komornájaGölle Ildikó
- rendezőZoe Anghel-Stanca m.v.
- díszlettervezőMaria Haþeganu
- jelmeztervezőMaria Haþeganu
- színpadi változatZoe Anghel-Stanca
- fordítóFekete Attila
- zenei összeállításLucian Ionescu
- világításFarkas Mihály
- hangTudose Alexandru
- súgóKörner Anna
- ügyelőGölle Ildikó
- a rendező munkatársaGábor Kati
„Tolsztoj világhírű regényéből készítette el a dramatizált változatot Zoe Anghel-Stanca, aki a rendezést is jegyezte.
Két fiatal, egy férfi és egy nő találkozik a 19. század végi orosz társadalom magas köreiben; mindketten szépek és mérhetetlen bennük a szerelem iránti vágy: Alekszej Vronszkij és Anna Karenina. Alekszej hivatásos tiszt; egyenes jellemű, becsületes ember, kedveli a tiszta helyzeteket. Anna, egy magas rangú kormánytisztviselő felesége, kettős szorításban él: egyrészt fia, Szerjózsa iránti mérhetetlen szeretete, másrészt pedig korának előítéletei hajtják rabszolgaságba. És ennek a két embernek a sorsa már találkozásuk pillanatában magában hordja a tragikus elválást: Anna a vonat elé veti magát, öngyilkosságot követ el, Alekszej pedig a szeretett asszony elvesztése után ugyancsak a várható halál lehetőségével számol, amikor önkéntesként a szerbiai háborúba indul. Vajon melyek azok az okok, amelyek kettőjüket a tragikus végbe kergetik?
Miért nem képes Anna arra, hogy saját sorsát a szeretett férfiú oldalán teljesítse ki?
A válás révén elveszítené fiát, akire nyolc éven keresztül minden szeretetét árasztotta a „kényszerházasságba” kergetett asszony. Mert az egész társadalom csodálatát élvezi az idős Karenin, hiszen a házasságon belüli igazságot senki sem ismeri. És Anna számára a Szerjózsa iránti szeretet több mint természetes anyai csüggés – fiatal éveinek csupán ez az érzés adott értelmet; a Vronszkij iránti szerelem viszont elemi erővel tör fel lelkében és legalább olyan erős, mint az előbbi. És egyikről sem tud lemondani…” (a rendező gondolatai)
„A színpadi átirat epikus momentumokat sorjáz, a jelenetek fókuszába gyűjti a társadalmi és «lelki» történések szempontjából magvas eseményeket. Úgy szerkeszti meg a dráma cselekmény-vonulatát, hogy többé-kevésbé a regény csomópontjait sorakoztassa föl… Szigorúan realista, klasszikus léptékben tervezett produkció fogant Zoe Anghel-Stanca keze nyomán. És korántsem konvencionális. Szuggesztivitását, hitelét, mi több, modernségét szentesítik a belső rímek, a jelenetek mélyén áramló, asszociatív érzelmi hangsúlyok, a lélektani jelzéseket nyomatékosító, egymásra utaló allúziók, képi megfelelések finom megjelenítése…” (Metz Katalin, Vörös Zászló)
1987. 03. 10.