Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Szigligeti Színház Nagyárad

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978

I. L. CaragialeEgy szerelem balladája (Megtorlás)

Dráma
fordítóFodor Sándor
  • AncaDragomir feleségeBányai Irén
  • DragomirkorcsmárosMeleg Vilmos
  • IonfegyencMiske László
  • Gheorghetanító a falubanMedgyesfalvy Sándor
  • rendezőSzombati Gille Ottó
  • díszlettervezőBíró I.Géza
  • jelmeztervezőBíró I.Géza
  • fordítóFodor Sándor
  • világításFarkas Mihály
  • hangVári Csaba
  • súgóMogyoróssy Erzsébet
  • ügyelőGölle Ildikó
  • a rendező munkatársaMeleg Vilmos

Állítólag 1882-ben – Elisabeta Pop, a román társulat dramaturgja írja – az akkor iskola-revizor Caragiale egy dél-romániai kis falunak kocsmájában egy végzetesen szép leányt látott. A legények megbabonázottan bámulták, hogyan szolgál fel. Caragiale talán azt mondta: „De szép lány van ebben a kocsmában!” Mire azt válaszolták volna neki: „Haj, bojár, ezért a szép lányért még emberhalál lesz!”. Feltételezik, hogy e kurta párbeszéd előzte meg a Megtorlás születését.

„A Megtorlás előtt ünneplőbe öltözött, daloló, furulyázó ún. „kvázi”-parasztok jelentek meg a román színpadokon. Voltak, akik nagy komolyan állították, hogy a nép csak mint tömeg jeleníthető meg, külön nem, mert a parasztoknak nincs egyéniségük, jellemformálásukra nem érdemes vállalkozni. Caragiale … úttörőként először választja színpadi műve főhőseit a parasztok közül. Sokan vitatták kísérlete sikerét. Nem értették, amit a nagy kritikai realista már a múlt század végén megfigyelt, nevezetesen az erőszak, embertelenség terjedésének tendenciáját, az elidegenedést, nem tartották alkalmasnak a „bűn és bűnhődés” lélekrajzának ábrázolására a román parasztokat. Anca, a bosszúálló asszony, aki figyelő, ugrásra kész, nincs benne egy szemernyi megbocsátás vagy szánalom. Ion, a boldogtalan, megbomlott erdőkerülő, szelídsége, ártatlansága, jósága és őrült víziói. A kocsmáros, a lelkiismeret-furdalás, a leleplezéstől való félelem, a komor színek különböző árnyalatait viseli magán. Gheorghe, a falu tanítójának életszerű alakja.” (Vörös Lobogó, Mózer István)


1987. 05. 08.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Lilliput Társulat - Nagyvárad
  • Nagyvárad Táncegyüttes
  • Transilvania Színpad
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu