Színházak
Szigligeti Színház Nagyárad
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- Julie kisasszonyTóth Tünde
- Jeanlakájifj. Kovács Levente
- KristinszakácsnőKovács Enikő
- SzereplőGavriş ChristinaGavriş RamonaKonrád Tamás
- rendezőFunk Iván
- díszlettervezőTorkos István
- jelmeztervezőTorkos István
- dramaturgGálovits Zoltán
- fordítóLontay László
- koreográfusDimény Levente
- fényMoszorják Attila
- hangZsurka József
- súgóKörner Anna
Strindberg, bár hírnevét főleg naturalista regényeivel alapozta meg, drámaírói működése és színházi tevékenysége döntően befolyásolta a svéd színházművészetet, sőt hatása a külföldi színpadokon is erősen érezhető volt. Kezdetben főleg romantikus drámákat írt, majd 1886-ban megírta első naturalista darabját, a Társakat. A Julie kisasszonyt 1888-ban írta. Egyfelvonásos drámája nem csak a téma merészsége miatt jelentős, hanem azért is, mert Strindberg a darabelőszavában fejtette ki a színpadi naturalizmus programját. Változó alakok, fejlődő jellemek, egyfelvonásos szerkezet, másfél óra megszakítás nélküli terjedelemben, a díszletekben a látványosságok kerülése, a színészi arcjáték érvényesülése az által, hogy a rivaldafényt megszüntetik, sötétített, kisméretű nézőtér stb. A Julie kisasszony előadását Svédországban a cenzúra nem engedélyezte, a külföldi színházak azonban hamar felfedezték és azóta is nagy sikerrel játsszák világszerte.
Szerelem és bűntudat, vágy és kielégületlenség, titok és hazugság halálos keveréke ez a darab. Szent Iván éjjelén feje tetejére áll a világ – a szolga diktál, az úrnő behódol: ünnepkor minden ember más. Egy ilyen ünnepen az alkohol és a mámor őrületében minden ember közelebb kerül ahhoz, aki valójában, ahhoz, ami közös bennünk. Ezen az éjszakán az emberek számot vetnek múltjukkal, jelenükkel. Az õ történetükön keresztül mi is magunkba nézhetünk – vallja Funk Iván a bemutatásra kerülő darabról.
2006. 12. 09.