Színházak
Szigligeti Színház Nagyárad
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
Aczél GézaTimúrra várva
- rendezőDemcsák Ottó m.v.
- díszlettervezőTorkos István
- jelmeztervezőTorkos István
- dramaturgBalogh Tibor m.v.
Merész vállalkozásba fogott a Szigligeti Társulat Aczél Géza „darabjának” színpadra állításával. Azért az idézőjeles kifejezés, mert a Timúrra várva nem dráma annak hagyományos értelmében: inkább a líra és a dráma határán lévő szövegfolyam, melyből Demcsák Ottó elképzelései alapján vált színpadi mű.
Aczél Géza, költő, irodalomtörténész, a debreceni Alföld folyóirat főszerkesztője. Utóbbi néhány verseskötetét egyértelmű elismeréssel fogadták az irodalom kedvelői, a pályatársak és a kritikusok. Aczél kései költészetének jellemzője a rezignált hang. Verseinek rokonszenves lírai alanya gyakran tekint vissza az időben, ám a tárgyakat, embereket, helyzeteket nem nosztalgikus ködbe vonja, hanem az avantgárd hagyomány szellemében, annak eszközeiből merítve idézi meg.
Demcsák Ottó táncos, koreográfus, rendező, a Győri Balett örökös tagja, számos díj, kitüntetés birtokosa, 1989-ben az év táncosa lett Magyarországon. Művészi törekvéseiben a különböző stílusok harmonikus ötvözése és a misztikus témaválasztás markánsan jelenik meg.
A próbafolyamat alatt az előadás képe radikálisan megváltozott, a némiképp hagyományos dramaturgiát és a történetet „levetkőzte magáról” a darab, a párbeszédként elképzelt szövegek önállósultak, illetve alkalmazkodtak a sajátos koreográfiához, amelyet a rendező balett-táncos múltja jelentősen meghatároz. Különleges és szokatlan élményt nyújt a darab zenei anyaga is, nem önmagában, hanem Aczél Géza szövegének és a szereplők mozgásának kombinációjában, mely létrehoz egyfajta disszonanciát, ugyanakkor a megértést segíti.
2008. 12. 06.