Színházak
Nemzeti Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 1991/1992
- 1988/1989
- 1985/1986
- 1984/1985
Bertolt BrechtA kaukázusi krétakör
- GruseKatona Kinga
- Szimon CsacsavaBordás Roland
- AzdakTrill Zsolt
- Georgi AbasvilikormányzóBerettyán Sándor
- Natela Abasvilia kormányzó feleségeSzász Júlia
- Bizergan KazbekiFarkas Dénes
- Gigi ügyvédFarkas Dénes
- BetegFarkas Dénes
- LavrentiGruse bátyjaSzarvas József
- Öreg tejárusSzarvas József
- Öreg parasztSzarvas József
- FogadósSzarvas József
- SalvarendőrKristán Attila
- Gruse „anyósa”Szűcs Nelli
- Idősebb hölgySzűcs Nelli
- JoszifGruse „férje”Herczegh Péter
- Gogia kormányzó adjutánsaHerczeg Péter
- OrvosHerczegh Péter
- KatonaHerczegh PéterKovács P. JózsefMadácsi István e.h.
- MenekültHerczegh PéterSzép Domán
- Fiatal parasztHerczegh PéterMadácsi István e.h.
- Gazdag parasztVarga József
- HercegVarga József
- Idős férjVarga József
- Arszen KazbekiSzép Domán
- ŐrmesterSzép Domán
- FafejközkatonaKovács S. József
- IstállófiúKovács S. József
- AnikóLavrenti feleségeSzilágyi Ágota m.v.
- DajkaSzilágyi Ágota
- SzakácsnőSzilágyi Ágota m.v.
- ParasztasszonySzilágyi Ágota m.v.Martos Hanga e.h.
- Grúzia anyácskaSzilágyi Ágota m.v.
- ZsuzsunaMartos Hanga e.h.
- Fiatalabb hölgyMartos Hanga e.h.
- TiktárnőMartos Hanga e.h.
- rendezőAvtandil Varzimasvili
- díszlettervezőAvtandil Varszimasvili
- jelmeztervezőAvtandil Varszimasvili
- dramaturgKozma András
- fordítóNemes Nagy ÁgnesGarai Gábor
- szövegkönyvKozma András
- zeneGia Kancheli
- súgóSütő Anikó
- ügyelőDobos GáborGéczy István
- rendezőasszisztensKernács Péter
„Hogy minden azoké legyen itt,
akik bánni tudnak véle,
A gyermek az anya-szívűeké,
hogy fölnevelődjön…”
Bertolt Brecht egyik legismertebb drámája A kaukázusi krétakör, amelyet nem sokkal a II. világháború befejezése előtt, 1945-ben írt az Egyesült Államokban, bemutatója pedig az általa alapított Berliner Ensemble-ben volt 1954-ben. E művében mutatkozik meg legkézzelfoghatóbban a szerző „epikus színházról” vallott koncepciója, ami Brecht dramaturgiájának egyik alapvető jellemzője. A darab ihletforrása egy ősi kínai legenda, illetve Salamon király bibliai példázata, amelyben az anyaság eldöntéséhez az asszonyokat egy kegyetlennek tűnő rituális próbának vetik alá.
Brecht a polgárháború sújtotta Grúziába helyezi a cselekményt, melynek során az ország kormányzóját, Georgi Abasvilit a hatalomra törő Herceg megöleti, a várost pedig felgyújtják. A menekülő kormányzóné, Natella magára hagyja kisfiát, akit viszont a jószívű szolgálólány, Gruse Vacsnadze vesz magához. Innentől kezdve saját gyermekeként neveli odaadóan, vállalva minden nehézséget, és még azt is, hogy ezzel összetöri szerelme, Szimon Csacsava szívét. Azonban a háborút követően a kormányzóné visszatér, és önmagának követeli vér szerinti gyermekét. A feloldhatatlannak tűnő dilemma megoldását Acdakra, a közösség bírójára bízzák, aki egy ősi próbatétel, a „kaukázusi krétakör” segítségével igyekszik igazságot tenni a két asszony között.
Vajon mi az erősebb – a szeretet gyöngédsége vagy a vér szerinti kötelék joga? Lehet-e igazságot tenni a kétféle anyai szív között? Brecht népszerű darabja e fájdalmas erkölcsi kérdésekre keresi választ.
„Bármely háborút, bármely veszteséget csakis a jóság által lehet helyrehozni” – mondja az előadás rendezője, Avtandil Varzimasvili a grúz színházi élet kiemelkedő alakja, a Tbilisziben működő Gribojedov Állami Színház művészeti vezetője és a saját alapítású Liberty Theatre igazgatója. Emellett a Sota Rusztaveli Színház- és Filmművészeti Egyetem rendező szakának tanszékvezetője, valamint több sikeres játék- és dokumentumfilm alkotója.
2023. 01. 07.