Színházak
Nemzeti Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 1991/1992
- 1988/1989
- 1985/1986
- 1984/1985
Csíksomlyói passió
- VándorBerecz András
- MáriaTóth Auguszta
- Mária MagdolnaBarta Ágnes e.h.
- JézusBerettyán Nándor e.h.
- Péter apostolRátóti Zoltán
- JúdásRácz József
- PilátusOlt Tamás
- Pilátus feleségeVas Judit Gigi e.h.
- AnnásSchnell Ádám
- ZsibárusFarkas Dénes
- JeruzsálemiTóth László
- BarabásBordás Roland e.h.
- TanítványBerettyán Sándor e.h.
- LázárKiss Péter Balázs e.h.
- Pilátus fiaHorváth MátyásFülöp Tamás
- Gyermek JézusHaszon ÁkosVida Bálint
- Deus paterBenedek Attila
- Ráfáel arkangyalCsicsmann Dániel
- GábrielarkangyalBarka Dávid
- HitKovács Gábor Norbert
- HalálTókos Attila
- ÖrdögFekete Bence
- Második ördögJuhász Sándor
- SzeretetRab Edina
- FájdalomTóth Melánia
- IrgalomZsuráfszky Lilla
- IgazságOrbán Amanda
- BizonyságtételOltárczy Mária
- VeronikaOltárczy Mária
- BölcsességRencz Norbert
- ÁrtatlanságMolnár Sarolta
- ÁdámKerepesi Zoltán
- NoéBordás Barnabás
- ÁbrahámValach Gábor
- Dávid királySzeverényi Barnabás
- Első katonaHajdú Flórián
- pásztorHajdú Flórián
- Második katonaTakács Gábor
- ErősségJuhász Bence Zsombor
- MértékletességPayer Dóra
- ÁllhatatosságSánta-Bíró Anna
Közreműködik a MAGYAR NEMZETI TÁNCEGYÜTTES
Zenészek:
Papp István Gázsa (prímás), Szabó Dániel (cimbalom, gardon), Takács Ádám (hegedű), D. Tóth Sándor (brácsa, dob), Csávás Attila (klarinét, furulya), Lieber Róbert (bőgő)
valamint az együttes összes táncosa
- rendezőVidnyánszky Attila
- díszlettervezőSzékely László m.v.
- jelmeztervezőBianca Imelda Jeremias m.v.
- dramaturgSzász ZsoltKulcsár Edit
- koreográfusZsuráfszky Zoltán
- szakértőMedgyesy S. Norbert
- néprajzi szakértőVincze Zsuzsa
- táncdramaturgVincze Zsuzsa
- súgóGróf Kati
- ügyelőLencsés IstvánDobos Gábor
- rendezőasszisztensHerpai Rita
A 18. században Csíksomlyón még élő hagyomány volt, hogy évről évre újabb és újabb iskoladrámákat mutattak be. Ezek alapján élesztették föl a helybeliek 1996-ban e színjáték-hagyományt, s az idén, a huszadik évfordulón – mintegy tízéves kihagyás után – ismét sor került egy virágvasárnapi bemutatóra. Ha kimondjuk Csíksomlyó nevét, ma már mégsem elsősorban ez a műfaj jut róla az eszünkbe, hanem annak a zarándoklatnak a helyszíne, ahol pünkösdkor évről évre félmillió ember gyűlik össze a Kárpát-medence minden tájáról, hogy imádkozzanak a Szent Istvántól Szűz Máriának felajánlott országért. És vannak, akik azért jönnek e kegyhelyre, hogy pünkösd vasárnap a felkelő napban megláthassák Babba Máriát, ősvallásunk istenasszonyát.
A Nemzeti Színház produkciójának létrehozása során e hagyomány teljességére támaszkodni kíván. Így arra az 1897-ben megjelentetett kéziratos gyűjteményre is, mely négyfajta passiójáték-típust tartalmazott. Ez képezte Balogh Elemér és Kerényi Imre szövegkönyvének az alapját is, melyből az 1981-es nagysikerű színdarab készült. Az elmúlt 35 év során azonban Kilián István áldozatos munkájának eredményeként napvilágot látott a csíksomlyói passiójátékok teljes szöveganyaga is. Az 1991-től évente megrendezett Nemzetközi Betlehemes Találkozóknak köszönhetően pedig feltárult az a szakrális dramatikus népi játékmód is, mely az iskoladrámák hatására a 18. századh lban alakult ki. Vállalkozásunknak ez a Csíki-medence székely közösségeiben ma is élő archaikus nyelvezet képezi a bázisát, mely a megszólalás hitelességét és újdonság-értékét is garantálja. De fel fogjuk használni Katona Imre Passió magyar versekben című szövegkönyvét is, melyből Ruszt József 1971-ben rendezett előadást az Egyetemi Színpadon.
Az elmúlt három év során a Nemzeti Színházban már jelen volt a szakrális tematika. Elég, ha csak Tamási Áron Vitéz lélek című drámájára vagy Claudel és Honegger Johanna a máglyán című oratóriumára gondolunk. A népi műveltség színpadi megszólaltatására pedig a szintén Vidnyánszky Attila által rendezett Körhinta a példa, melyben a drámai témához szervesen kapcsolódott az a népzene, néptánc- és hiedelem-anyag, amelyet a társrendező-koreográfus, Zsuráfszky Zoltán irányításával a Magyar Nemzeti Táncegyüttes jelenített meg. Az újragondolt Csíksomlyói passiót hasonló összművészeti produkciónak szánjuk, s ezért be kívánunk vonni olyan neves előadókat, szólistákat is, akik a maguk műfajában hasonló népszerűségre tettek szert, mint az énekes-mesemondó Berecz András…
2017. 03. 10.