Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Nemzeti Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 1991/1992
  • 1988/1989
  • 1985/1986
  • 1984/1985

Csíksomlyói passió

18. századi ferences iskoladrámák és Szőcs Géza Passió című műve alapján
  • VándorBerecz András
  • MáriaTóth Auguszta
  • Mária MagdolnaBarta Ágnes e.h.
  • JézusBerettyán Nándor e.h.
  • Péter apostolRátóti Zoltán
  • JúdásRácz József
  • PilátusOlt Tamás
  • Pilátus feleségeVas Judit Gigi e.h.
  • AnnásSchnell Ádám
  • ZsibárusFarkas Dénes
  • JeruzsálemiTóth László
  • BarabásBordás Roland e.h.
  • TanítványBerettyán Sándor e.h.
  • LázárKiss Péter Balázs e.h.
  • Pilátus fiaHorváth MátyásFülöp Tamás
  • Gyermek JézusHaszon ÁkosVida Bálint
  • Deus paterBenedek Attila
  • Ráfáel arkangyalCsicsmann Dániel
  • GábrielarkangyalBarka Dávid
  • HitKovács Gábor Norbert
  • HalálTókos Attila
  • ÖrdögFekete Bence
  • Második ördögJuhász Sándor
  • SzeretetRab Edina
  • FájdalomTóth Melánia
  • IrgalomZsuráfszky Lilla
  • IgazságOrbán Amanda
  • BizonyságtételOltárczy Mária
  • VeronikaOltárczy Mária
  • BölcsességRencz Norbert
  • ÁrtatlanságMolnár Sarolta
  • ÁdámKerepesi Zoltán
  • NoéBordás Barnabás
  • ÁbrahámValach Gábor
  • Dávid királySzeverényi Barnabás
  • Első katonaHajdú Flórián
  • pásztorHajdú Flórián
  • Második katonaTakács Gábor
  • ErősségJuhász Bence Zsombor
  • MértékletességPayer Dóra
  • ÁllhatatosságSánta-Bíró Anna

Közreműködik a MAGYAR NEMZETI TÁNCEGYÜTTES
Zenészek:
Papp István Gázsa (prímás), Szabó Dániel (cimbalom, gardon), Takács Ádám (hegedű), D. Tóth Sándor (brácsa, dob), Csávás Attila (klarinét, furulya), Lieber Róbert (bőgő)
valamint az együttes összes táncosa
  • rendezőVidnyánszky Attila
  • díszlettervezőSzékely László m.v.
  • jelmeztervezőBianca Imelda Jeremias m.v.
  • dramaturgSzász ZsoltKulcsár Edit
  • koreográfusZsuráfszky Zoltán
  • szakértőMedgyesy S. Norbert
  • néprajzi szakértőVincze Zsuzsa
  • táncdramaturgVincze Zsuzsa
  • súgóGróf Kati
  • ügyelőLencsés IstvánDobos Gábor
  • rendezőasszisztensHerpai Rita

A 18. században Csíksomlyón még élő hagyomány volt, hogy évről évre újabb és újabb iskoladrámákat mutattak be. Ezek alapján élesztették föl a helybeliek 1996-ban e színjáték-hagyományt, s az idén, a huszadik évfordulón – mintegy tízéves kihagyás után – ismét sor került egy virágvasárnapi bemutatóra. Ha kimondjuk Csíksomlyó nevét, ma már mégsem elsősorban ez a műfaj jut róla az eszünkbe, hanem annak a zarándoklatnak a helyszíne, ahol pünkösdkor évről évre félmillió ember gyűlik össze a Kárpát-medence minden tájáról, hogy imádkozzanak a Szent Istvántól Szűz Máriának felajánlott országért. És vannak, akik azért jönnek e kegyhelyre, hogy pünkösd vasárnap a felkelő napban megláthassák Babba Máriát, ősvallásunk istenasszonyát.



A Nemzeti Színház produkciójának létrehozása során e hagyomány teljességére támaszkodni kíván. Így arra az 1897-ben megjelentetett kéziratos gyűjteményre is, mely négyfajta passiójáték-típust tartalmazott. Ez képezte Balogh Elemér és Kerényi Imre szövegkönyvének az alapját is, melyből az 1981-es nagysikerű színdarab készült. Az elmúlt 35 év során azonban Kilián István áldozatos munkájának eredményeként napvilágot látott a csíksomlyói passiójátékok teljes szöveganyaga is. Az 1991-től évente megrendezett Nemzetközi Betlehemes Találkozóknak köszönhetően pedig feltárult az a szakrális dramatikus népi játékmód is, mely az iskoladrámák hatására a 18. századh lban alakult ki.  Vállalkozásunknak ez a Csíki-medence székely közösségeiben ma is élő archaikus nyelvezet képezi a bázisát, mely a megszólalás hitelességét és újdonság-értékét is garantálja. De fel fogjuk használni Katona Imre Passió magyar versekben című szövegkönyvét is, melyből Ruszt József 1971-ben rendezett előadást az Egyetemi Színpadon.



Az elmúlt három év során a Nemzeti Színházban már jelen volt a szakrális tematika. Elég, ha csak Tamási Áron Vitéz lélek című drámájára vagy Claudel és Honegger Johanna a máglyán című oratóriumára gondolunk. A népi műveltség színpadi megszólaltatására pedig a szintén Vidnyánszky Attila által rendezett Körhinta a példa, melyben a drámai témához szervesen kapcsolódott az a népzene, néptánc- és hiedelem-anyag, amelyet a társrendező-koreográfus, Zsuráfszky Zoltán irányításával a Magyar Nemzeti Táncegyüttes jelenített meg. Az újragondolt Csíksomlyói passiót hasonló összművészeti produkciónak szánjuk, s ezért be kívánunk vonni olyan neves előadókat, szólistákat is, akik a maguk műfajában hasonló népszerűségre tettek szert, mint az énekes-mesemondó Berecz András…


2017. 03. 10.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Gobbi Hilda Színpad
  • Kaszás Attila Terem
  • Nemzeti festőműhely
  • Nemzeti Bajor Gizi Szalon
  • Déryné Program
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu