Erkélyjelenetek / Rómeó és Júlia
Nemzeti Színház, 2021. 06. 11.
Szegő György
Úgy vélem, konkrét előzmény, hogy Vidnyánszky Attila láthatta a fia által rendezett Rómeó és Júliát egy kaposvári osztály vizsgaelőadásán. Abban minden színész váltva volt Rómeó. Herczegh Péternek pont az erkélyjelenet jutott. Láttam számos ifj. Vidnyánszky által játszott, akrobatikusan megoldott főszerepet, megnéztem persze Zeffirelli filmjét többször – s benne a pillekönnyedségű, boldogságtól repkedő kamaszszínészt. Így teljesen megértem a mostani előadás főszereplő választását. Herczegh Péter egyszerre energikus és finom (mozgás)művésze ennek a nagyformátumú előadásnak.
Továbbérik bennem az előadás. Megértem: dupla fenekű kozmoszt is láthattunk. A belső fal rozsdás, hámló cégtáblái nem márkák vagy kereskedőcsaládok címerei, hanem a dráma eszméit skandáló, lehámló kulcsszavak. Hátrafelé tekintve már csupán a fal váza marad. A várost működtető törvények lassú összeomlását jelzi az elbomlás. A hátsó, a várost átölelő „kőfal” a herceg, az ideák és az utópiák világát képviseli. Hol visszagurul, hol előgördül újra. A főtengely – néha lépcső vagy rámpa – divatbemutató-bálok és halálos asszók pástja. Ez egy köldökzsinór a fal és a város között. De a kettős világot ennél jóval erősebben köti össze Rómeó és Júlia hátsó tér fókuszában, nem „itt”, nem a földön beteljesülő násza. Az ideák, a tiszta szerelem: nem evilági kötés.