Beszélgetés Kulcsár Noémivel
Kulcsár Noémi a közelmúltban koreografált nagy Shakespeare klasszikust (Macbeth, Nemzeti Táncszínház, 2015), kortárs magyar drámát (Fenevadak, Miskolci Balett, 2015), két felvonásos modern balett előadást (A nagy Gatsby, Miskolci Balett, 2015), interaktív táncszínházi játékot (Home Base, Nemzeti Táncszínház, 2016) és romkocsma-játékot is (Woody Wood, Zsidó Nyári Fesztivál, 2016). Kulcsár Noémi 2011 óta a Magyar Táncművészeti Főiskola moderntánc mestere, 2014 óta pedig a Moderntánc Tanszék vezetője.
Az idei évad első bemutatója a Gyulai Várszínházban az Ön által rendezett Szentivánéji álom című táncjáték lesz. Hogyan jött létre ez az előadás? Már több Shakespeare színművet is színpadra állított, melyeket a gyulai közönségnek is volt lehetősége megismerni. Miben lesz más, különleges ez az előadás?
Minden Shakespeare-adaptációmra jellemző, hogy keresem a köztem és a mű közti belső kommunikációt – akár formailag akár tartalmilag. A Rómeó és Júliában például klasszikus táncnyelvvel indítottam, egy fordulóponton pedig kortárs nyelvezetre váltottam. Ez a váltás a zene és általában a darab tartalmára nézve is sokat adott az előadáshoz. A Macbethben pedig a báb és a tánc fúziójára koncentráltam. A Szentivánéji álomban a valóság és képzelet határát keresem, azt, hogy vajon mi is a valóság? Az, amit annak tartunk, vagy az, amiben találjuk magunkat, és amiből néha ki-kiesünk. A valóság és a képzelet között gyakran éles ellentét feszül – ez az ellentét érdekel engem. A készülő darabban Mendelssohn romantikus zenéje találkozik a kortárs tánc nyelvezetével, és ez is újabb izgalmas ellentmondásokhoz vezet.
Hogyan inspirálja a bemutató helyszíne, a Gyulai Vár?
Sok kellemes emlék fűz engem Gyulához, fontos előadásaimat tudtuk itt játszani. A Várszínpadot különösen szeretem – nagyon szép és rendkívül jó atmoszférájú tér. Már nagyon várom, hogy belakhassuk