Színházak
Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulat
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- 1969/1970
- 1968/1969
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1963/1964
- 1962/1963
- 1961/1962
- 1960/1961
- 1959/1960
- 1958/1959
- 1957/1958
- 1956/1957
- 1955/1956
- 1954/1955
- 1953/1954
Kocsis IstvánA tér
Monodráma Bolyai János hitéről és életéről
- SzereplőSebestyén Aba
- rendezőTörök Viola
- dramaturgTörök Viola
- fényAszalos Attila
- hangAszalos Attila
Gyulán a monodráma eredeti bemutatóját A két Bolyai cím¬mel játszották 1976-ban. A szerző többször átírta a darabot. Most A tér címmel Sebestyén Aba játssza el Gyulán a marosvásárhelyi Yorick Stúdió előadásában.
Mottó: „Semmiből, egy új, más világot teremtettem.”
„A tér tudománya mégiscsak elég szép marad. Éppen a do¬log természetében rejlik, hogy ez logikai következtetések útján nem ismerhető fel, csak közvetlen szemlélet alapján. Sőt még az angyalok számára is hozzáférhetetlen marad, ha közvetlenül ki nem tapasztalják. Csak egyetlen olyan lény van, kinek szemlélete előtt az egész természet nyitva áll: Isten, a tér mestere.”
Az abszolút térelmélet matematikai megalkotója Bolyai János ezúttal filozófusként jelenik meg Kocsis István monodrámájában és a gondolkodó alkotó ember önmeghatározó dilemmáival keresi a helyét az őt körülvevő világban, amit egyszerűen „TÉR”-nek nevez.
A világot „másként látó geométer” az emberiség „üdvét” tartja legfontosabb feladatának, mely az önmagunk legyőzésén alapuló felemelő érzés, a végtelen tér megtapasztalása, az időtlen „ÉN” csillagként alakuló felfedezése.
Sebestyén Aba a színpad terében és a néző tekintetébe kapaszkodva megidézi Bolyai János sajátságos térmegélését, személyiségének letisztulásán keresztül, mindnyájunk számára elérhetővé téve az abszolút tér-élményt.
Bolyai János halálának 150. évfordulójára monodrámával ké¬szült Török Viola, aki Kocsis István művét színpadra alkalmazta. Az előadás célja kettős: egyrészt a kortárs színház segítségével népszerűsíteni történelmünk egyik kiemelkedő személyiségét; másrészt felvetni a kérdést: milyen esélye van manapság az igazi értékeknek megmaradni egy, a felszínen berendezett, fogyasztói műanyagvilágban?
A Yorick Stúdió
Az egyesület hivatalosan 2004. június 9-én alakult azzal a céllal, hogy egy olyan kísérleti színház működjön, amely kereti között létrejön egy fórum, ahol a hosszú éjszakai beszélgeté¬seket, kreatív, fiatalos terveket és építő jellegű vitákat fel lehet használni a kortárs színjátszás gazdagítására. Ennek a fórumnak biztos és jól definiált háttere lett a Hamlet udvari bohócáról el¬nevezett Stúdiószínház, amelynek székhelye a Marosvásárhelyi Polgármesteri Hivatal által biztosított autentikus környezet, egy középkori erőd, a Mészárosok bástyájának alagsora.
* * *
Sebestyén Aba a marosvásárhelyi Nemzeti Színház szín¬művésze és a marosvásárhelyi Yorick Stúdió magyar vezetője. 1992–1996 között a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetemen tanult színművészet szakon, 2004-től doktorandusz a bukaresti Caragiale Színház és Filmművészeti Egyetemen. Nívó-díjat, Pá¬lyakezdő-díjat (1997), a Romániai Országos Színházi Szövetség díját (1998) és Nádai István emlékérmet (2002) kapott. Koltay Róbert: Világszám c. filmjében Jancsi szerepét játszotta. Első rendezése a Stop the tempo című Gianina Cărbunariu dráma volt (2008).
Mottó: „Semmiből, egy új, más világot teremtettem.”
„A tér tudománya mégiscsak elég szép marad. Éppen a do¬log természetében rejlik, hogy ez logikai következtetések útján nem ismerhető fel, csak közvetlen szemlélet alapján. Sőt még az angyalok számára is hozzáférhetetlen marad, ha közvetlenül ki nem tapasztalják. Csak egyetlen olyan lény van, kinek szemlélete előtt az egész természet nyitva áll: Isten, a tér mestere.”
Az abszolút térelmélet matematikai megalkotója Bolyai János ezúttal filozófusként jelenik meg Kocsis István monodrámájában és a gondolkodó alkotó ember önmeghatározó dilemmáival keresi a helyét az őt körülvevő világban, amit egyszerűen „TÉR”-nek nevez.
A világot „másként látó geométer” az emberiség „üdvét” tartja legfontosabb feladatának, mely az önmagunk legyőzésén alapuló felemelő érzés, a végtelen tér megtapasztalása, az időtlen „ÉN” csillagként alakuló felfedezése.
Sebestyén Aba a színpad terében és a néző tekintetébe kapaszkodva megidézi Bolyai János sajátságos térmegélését, személyiségének letisztulásán keresztül, mindnyájunk számára elérhetővé téve az abszolút tér-élményt.
Bolyai János halálának 150. évfordulójára monodrámával ké¬szült Török Viola, aki Kocsis István művét színpadra alkalmazta. Az előadás célja kettős: egyrészt a kortárs színház segítségével népszerűsíteni történelmünk egyik kiemelkedő személyiségét; másrészt felvetni a kérdést: milyen esélye van manapság az igazi értékeknek megmaradni egy, a felszínen berendezett, fogyasztói műanyagvilágban?
A Yorick Stúdió
Az egyesület hivatalosan 2004. június 9-én alakult azzal a céllal, hogy egy olyan kísérleti színház működjön, amely kereti között létrejön egy fórum, ahol a hosszú éjszakai beszélgeté¬seket, kreatív, fiatalos terveket és építő jellegű vitákat fel lehet használni a kortárs színjátszás gazdagítására. Ennek a fórumnak biztos és jól definiált háttere lett a Hamlet udvari bohócáról el¬nevezett Stúdiószínház, amelynek székhelye a Marosvásárhelyi Polgármesteri Hivatal által biztosított autentikus környezet, egy középkori erőd, a Mészárosok bástyájának alagsora.
* * *
Sebestyén Aba a marosvásárhelyi Nemzeti Színház szín¬művésze és a marosvásárhelyi Yorick Stúdió magyar vezetője. 1992–1996 között a Marosvásárhelyi Színművészeti Egyetemen tanult színművészet szakon, 2004-től doktorandusz a bukaresti Caragiale Színház és Filmművészeti Egyetemen. Nívó-díjat, Pá¬lyakezdő-díjat (1997), a Romániai Országos Színházi Szövetség díját (1998) és Nádai István emlékérmet (2002) kapott. Koltay Róbert: Világszám c. filmjében Jancsi szerepét játszotta. Első rendezése a Stop the tempo című Gianina Cărbunariu dráma volt (2008).
2011. 07. 25. Gyula Várszínház