Színházak
Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
Mihai MăniuțiuSzebb az élet halál után
- PistaAntal D. Csaba
- MártaFincziski Andrea
- ImolaJakab Orsolya
- CsongorTóth Árpád
- GizikeLászló Kata
- MarikaVidovenyecz Edina
- GyulaSzűcs-Olcsváry Gellért
- GyöngyVarga Márta
- RózsaMezei Gabriella
- MiklósNagy Csongor Zsolt
- BélaDunkler Róbert
- LaciBarabás Árpád
- rendezőMihai Măniuțiu
- díszlettervezőTudor Lucanu m.v.
- jelmeztervezőTudor Lucanu m.v.
- dramaturgDemeter Kata
- fordítóKarácsonyi Zsolt
- koreográfusVava Stefanescu m.v.
- zeneŞerban Ursachi m.v.
- fényToásó István
- hangLőrincz József
- ügyelőOzsváth-Tamás JenőMáthé Miklós Mónika
Tetszik vagy sem, a halál kérdése központi szerepet játszik életünkben. A Mihai Măniuțiu rendezte előadás egyszerre vicc, provokáció, meditáció és felzaklató kérdés. Nem akar választ adni, csupán bemutatja a halottak képzeletbeli világát, egyet a lehetségesek közül, a „metafizikai kabaré” eszközével.
Első benyomásunk, hogy az előadásban látott halál utáni világ semmiben nem különbözik mindennapjainktól: egy nyári kertben ülünk, székek, asztalok, napernyők között, sörösládák falával körülvéve. Hihető világ ez, valóságosnak tűnik, ám néha feltűnik valami különös, egy-egy komor vagy harsány beütés. Ez egy felnagyított világ, ahol úgy tűnik, a szereplőknek nem kell semmiben hiányt szenvedniük, folyton újrakezdett játékaikkal mégis mintha szorongató nyugtalanságukat próbálnák elűzni.
A szereplők valóságosnak tűnnek, ám töredékesen elmesélt és nagyrészt naiv történeteikből kiderül, hogy mindannyian egy átmeneti – titokzatos és sok tekintetben homályos – állapotban léteznek, ahol a haláltól való félelem nem szűnt meg teljesen, és ahol a halált, melyről mindannyian mesélnek, egy zárt világként élik meg, melyből látszólag nincs menekvés. Mi van a fal mögött? Létezik egy kinti világ is? Van bátorságunk átlépni a falon, vagy fejünket a homokba dugjuk, és úgy teszünk, mintha ez a lenne a legjobb „világ”? „Talán eljön értünk valaki, kézen fog (…), és átvezet a fal túloldalára (…), lehet, hogy eljött már, át is vitt minket a túloldalra, de mi észre sem vettük.”
Kérdések, melyek mindannyiunk számára, bárhol és bármikor érvényesek lehetnek. Az előadás engedi, hogy válasszunk, nem kényszeríti ránk egyiket vagy másikat. Alapjában a hangsúly nem a halálra tevődik, hanem arra a fájdalmas varázslatra, mellyel az élet mindenikünkre hat.
2014. 06. 21.