Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Temesvári Állami Csiky Gergely Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974
  • 1972/1973
  • 1971/1972
  • 1970/1971
  • 1969/1970
  • 1968/1969
  • 1967/1968
  • 1966/1967
  • 1965/1966
  • 1964/1965
  • 1963/1964
  • 1962/1963
  • 1961/1962
  • 1960/1961
  • 1959/1960
  • 1958/1959
  • 1957/1958
  • 1956/1957
  • 1955/1956
  • 1954/1955
  • 1953/1954
  • 1952/1953

Christian Dietrich GrabbeDon Juan és Faust

Csak 16 éven felülieknek!
  • Don JuanBalázs Attila
  • FaustDemeter András
  • Donna AnnaAlina Reus
  • Senior OctavioÉder Enikő
  • KormányzóBorbély B. Emilia
  • MephistoTokai Andrea
  • LeporelloLászló Pecka Péter
  • LisettaMagyari Etelka
  • LaborvezetőDaniela Bostan Popa
  • Senior RubioAszalos Géza
  • Senior NegroMátray Edith
  • TudósLőrincz RitaBálinthegyi Papp AnitaTar MónikaTankó Erika
Közreműködik: Éder Enikő (ének) és Alexandra Gutu (cselló)
  • rendezőAlexander Hausvater m.v.
  • díszlettervezőPopescu Florilena m.v.
  • jelmeztervezőPopescu Florilena m.v.
  • koreográfusHugo Wolff m.v.
  • zeneszerzőVlaicu Golcea
  • rendezőasszisztensCzumbil Marika
DON JUAN & FAUST: LEMEZTELENÍTVE

Don Juan & Faust: dél és észak legnagyobb jelképei. Mediterrán forróság és a Mont Blanc jeges csúcsa. Test és Szellem. Gátlástalan kéj- és korlátlan tudásvágy. A belsõ ellentmondásokkal, ambivalenciával, érzelmi válsággal küszködõ, modern jellem két narcisztikus pólusa. Férfiak, akik egyformán gátlástalanul törnek a gáttalan boldogságra, ellenben soha nem birtokolhatják a teljességet. Még ha a Poklot döngetik is.

Don Juan és Faust egyetlen más mûvészeti alkotásban sem szerepelnek együtt, kizárólag a 35 éves korában – egy tragikus házasság, több szenvedélyes konfliktus és súlyos alkoholizmus nyomán – elhunyt Christian Dietrich Grabbe (1801–1836) 1829-ben írott darabjában. Szerb Antal szerint, a színházi rendezéssel is kísérletezõ “részeges vadzseni” a 20. századi expresszionizmus elõfutára volt. Annyira igyekezett lerombolni Shakespeare kultuszát, hogy maga is a végletes ellentétek összhangját hirdette.

Don Juan és Faust: a szinte soha nem játszott német darabot Alexander Hausvater fedezte fel, aki a textust mindig kanavásznak tekinti, és a totális színház eszköztárának teljes bevetésével egyszerre szellemi és érzéki élményt nyújtó színpadi alkotásokat szokott létrehozni. A Romániában született, gyerekként Izraelbe emigrált, színházi tanulmányait Írországban folytatott, jelenleg Kanadában élõ és az egész világon dolgozó rendezõ most vitt színre elõször elõadást magyar ajkú színészekkel.

Don Juan és Faust: a Temesvári Csiky Gergely Színház õsbemutatója. Azé a színpadi mûhelyé, amelynek akkor 24 éves direktora – “a mostani Faust”, azaz Demeter András – tizenkét esztendõvel ezelõtt elhatározta, hogy Budapest és Bukarest között, a négy nemzet hagyományait ötvözõ európai város magyar színháza ne csupán egy legyen a kisebbségi intézmények között. A multikulturalitás nagy érték, hiszen az interferenciák nyomán fellelhetjük a szélsõségek harmóniáját leképezõ, az egyedi és egyetemes kultúrát egyidejûleg hirdetõ, önvizsgálatra serkentõ emberi lényeget. A valódi Színházat.

Don Juan és Faust: A balkáni és közép-európai tradíciók “ütköztetése” már hét esztendeje sikerrel szemlélteti a végletek ambivalens egységét – és groteszk tragédiáját. A Lorenzaccio óta az is nyilvánvaló, hogy a temesvári magyar teátrumban kedvelik a “posztmodern újromantikát” és a merész kihívásokat. Azóta viszont a Csiky Gergely Színház a rendhagyótól eljutott az általánosig. Noha Hausvater rendezése is bõvelkedik csodaszép látványban, a külsõségek nem tolakodnak a színész elé. A közlendõ mindenekelõtt az alakításból fakad. Beleértve a színpadi hagyományok különbözõségét rafináltan kihasználó játékstílust.

A Romániában született, anyjával Izraelbe emigrált, színházi tanulmányait Írországban folytatott, jelenleg Kanadában élő és az egész világon dolgozó neves rendező először állított színre előadást magyar ajkú színészekkel, s ráadásként egy olyan szöveget használt alapanyagként, amelyet magyar nyelvű színpadon még soha nem játszottak. A produkció sok tekintetben emlékeztet Az ember tragédiája Falanszterére. A temesváriak nem véletlenül tartották a bemutatót a Magyar Dráma Napjának előestéjén.
Darvay Nagy Adrienne

„Ebben a színpadi világban a szöveg nem az egyetlen, s talán nem is a legfontosabb jelentéshordozó, a mozgás és a látvány teljessége néhol háttérbe szoríthatja, végül mégis együtt mondják ki a lényeget. (…) Egy elgépiesedett, redukált világban kezdődik el a történet, ahol a laborban dolgozók maguk sem tudják, hogy nők, hiszen a férfiak nélküli világban értelmét vesztette a nemi identitás is. A kutatás tárgya mégis két férfi, akik a kísérletek során Don Juan és Faust mítoszának megtestesítőivé válnak. Don Juan csak az érzékekkel birtokba vehetőben hisz, lelkiismeret-furdalás nélkül öl, hogy megszerezze Donna Annát, akiért Faust is eladja lelkét az ördögnek. Csupán Donna Anna teste lesz az övé, de ez is elég ahhoz, hogy a rideg, művi laborvilágba visszatérjen az élniakarás vágya, a nemtelennek hitt nők nőiségüket vállalva menekülnek innen egy másik, az ösztönök, a testiség nem kevésbé redukált világába. Az előadást ez a cseppet sem hízelgő, groteszk jövőkép zárja. (…) Balázs Attila Don Juan szerepében korábbi nagy szerepeit idéző játékkal, hitelesen kelti életre a hőst. Hálásabb, több lehetőséget kínál Faust figurája, s Demeter András ki is használja ezt. Különösen jól jeleníti meg az öreg tudós esetlenségét, szokatlanul visszafogottan játszik, és éppen ezért lesz rendkívül hatásos a megfiatalodása. Mindkét alakításban a pőreség, a mezítelenség egyetlen pillanatig sem vált bántóvá, ízléstelenül öncélúvá, a ketrecbe zárt lények dehumanizáltságát közvetítette csupán.”
Mészáros Ildikó

– Új Szó

„Ha művészet attól művészet, hogy egy gondolattal, egy lépéssel mindig előtte jár korának, egész pontosan annak a társadalmi közegnek, amely befogadja vagy éppen elutasítja, akkor a temesvári magyar társulat előadásában látható Don Juan és Faust mindenképpen az. (…) néhány, tudományos-fantasztikus filmsorozatokba illő jelenetet leszámítva művészi élményt is nyújt. Tokai Andrea Mefisztó-alakítása vagy Faust (Demeter András) és Donna Anna (Alina Reus) halálos ölelkezése kétségtelenül.”
  • Galéria az előadásból

2005. 11. 13.

Galéria

  • Don Juan és Faust
    Don Juan és Faust
    Don Juan és Faust
    Don Juan és Faust
    A Temesvári Csiky Gergely Állami Színház bemutatta C. D. Grabbe: Don Juan és Faust című előadást Alexander Hausvater vendégerendezésében.
    2005. november 30.
    Temesvári Csiky Gergely Színház

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Temesvár Stúdió
  • Teszt
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu