Színházak
Temesvári Állami Csiky Gergely Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- 1969/1970
- 1968/1969
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1963/1964
- 1962/1963
- 1961/1962
- 1960/1961
- 1959/1960
- 1958/1959
- 1957/1958
- 1956/1957
- 1955/1956
- 1954/1955
- 1953/1954
- 1952/1953
Manipulációk
- rendezőBojan Jablanovec
- díszlettervezőBojan Jablanovec
- koncepcióBojan Jablanovec
- ügyelőMolnos András
Kegyetlen játék azzal tesztelni valaki hitét, hogy megkéred, ölje meg a fiát. Ábrahám kész volt meghozni az áldozatot, bízott ISTEN akaratában és ezért megkapta méltó jutalmát. Manapság teljes nemzeti gazdaságokat áldozunk fel, azok pedig hatalmas árat fizetnek holmi képzeletbeli piac bizalmának visszanyeréséért. A játék ugyanaz. A vallás a kapitalizmus, a tőkéhez pedig bizalom és engedelmesség szükséges. Mi pedig reméljük, hogy majd megkapjuk a jutalmunkat. Bár a volt magyar miniszterelnök nyilvánosan kijelentette, hogy a kormánya „elkúrta, nem kicsit, hanem nagyon”, a soron következő választásokig mégis sikerült visszanyernie az EMBEREK bizalmát. A bizalom egyszerre racionális és irracionális, tudatos és tudattalan, hajlandó és hajthatatlan.
Mindannyian a bizalommal kereskedünk, tárgyalunk, manipulálunk. Nincsenek ártatlan áldozatok – mindenki tudja, mire megy ki a játék. A bizalom a félelem, bizonytalanság, kétség legjobb fegyvere. A bizalom a hatalom hajtóereje. És itt kezdődik a manipuláció. Ha nincs bizalom, nincs kereskedelem sem, nincsenek bankárok, nincsenek politikusok, nincs demokrácia, nincs szeretet, nincs Isten. NINCS SEMMI. A bizalom nem választás kérdése. A bizalom szükséglet.
A rendező Bojan Jablanovec és a magyarországi, szerbiai és romániai színészek először 2015 januárjában találkoztak, és már akkor szembe találták magukat a bizalom kérdésével. Az előadás képek és szituációk sora, amelyek a bizalom manipulálásáról szólnak. A bizalom kérdésekkel teli fal, amelyet nem lehet racionális válaszokkal áttörni. A bizalom a kés két táncos között. A bizalom a füst a szemekben. A bizalom az a virág, amiről nem tudjuk, hogy hogyan kell öntözni. A bizalom rágógumi – amikor elveszíti az ízét, kiköpöd és újat veszel be. A bizalomnak csak akkor van értelme, ha állandóan teszteled. A bizalom játék. Ősrégi játék.
Bojan Jablanovec (1961) szlovén színházrendező, a Via Negativa alapítója és művészeti vezetője. A ljubljanai Színművészeti Egyetemen végzett, majd 1993 és 1999 között számos szlovéniai színházban rendezett. 1999-ben úgy döntött, felhagy a kőszínházi rendezéssel, és idejét a színházi kutatásnak szenteli. 2002-ben alakította meg a Via Negativa társulatát, amely alapjában véve különböző szlovén és nemzetközi előadók (színészek, táncosok, zenészek) kreatív és kötetlen közössége. 2012-ben emellett létrehoztaa VN Lab-et, egy kortárs előadóművészeti laboratóriumot, amely workshop jelleggel fogadja a fiatal, nyitott, színpadi jelenlétüket és alkotói tehetségüket továbbfejleszteni kívánó előadóművészeket a világ minden tájáról.
A 2002-ben Ljubljanában létrehozott Via Negativa kutatói, fejlesztői és produkciós előadóművészeti platform. Célja előadói stratégiák kigondolása és feltárása, illetve etikailag és az élőség szempontjából jellegzetes performatív gyakorlatok, folyamatok és műfajok kutatása. A VN a performativitásnak szigorúan csak a legalapvetőbb elemeivel foglalkozik, többek között a nézés és játszás kapcsolatával. Ez a kapcsolat a VN elgondolása szerint nem más, mint különféle nézőpontok, elvárások, ítéletek, következtetések, felismerések, sztereotípiák és előítéletek bonyolult folyama. A VN előadásmódjában erőteljes hangsúlyt kap a saját álláspont önironikus és humoros radikalizálása és elbizonytalanítása.
2015. 05. 23.