Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Újvidéki Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974

Madách ImreAz ember tragédiája

Adaptáció: Gyarmati Kata és Kokan Mladenović
  • ÁdámBalázs Áron
  • ÉvaFerenc ÁgotaSzilágyi Ágota
  • LuciferElor Emina
  • KarÁbrahám IrénBanka LíviaJankovics AndreaCrnkovity GabriellaKokrehel JúliaFigura Terézia
  • SzereplőKőrösi IstvánSirmer ZoltánVarga TamásGombos Dániel m.v.
  • KarPongó GáborHajdú TamásNémet Attila
  • rendezőKokan Mladenović
  • díszlettervezőMarija Kalabić
  • jelmeztervezőMarina Sremac m.v.
  • dramaturgGyarmati Kata
  • zeneszerzőMarko Grubić m.v.
  • színpadi változatGyarmati KataKokan Mladenović
  • mozgásOlivera KovačevićCrnjanski DimovskaFrosina Dimovska
  • sminkPászti Ágnes
  • fényMajoros RóbertGörög Lajos
  • hangBíró TiborSalamon József
  • súgóLovas Csilla
  • ügyelőBíró Alekszandra
  • a rendező munkatársaFerenc Judit

Madách Imre műve, „Az ember tragédiája” a magyar drámairodalom egyik legfontosabb alkotása. Sokan hasonlítják Goethe Faustjához, és a vallás, a kereszténység és az emberi civilizáció erőteljes kritikáját képviseli. A főhősök, Ádám, Éva, és Lucifer történelmi időutazáson át ismerikmega világot, mely utazáson különböző korszakokon keresztül élik meg civilizációnk legmeghatározóbbeseményeit. Az Újvidéki Színház előadása a nagy eszmék, mint a demokrácia, a különböző forradalmak stb. bukásaival foglalkozik, és

azzal, hogy semmi, még a tudás sem tudja megmenteni a világot, és a vallás sem nyújt kiutat. Azt a kérdést feszegeti, hogy létezik-e Éden túl a végen, vagy az egyedüli Éden az a Pokol, amelyben mi élünk itt a Földön...



Madách szövegén keresztül megpróbálom újradefiniálni, kik vagyunk mi valójában, hol tart az emberiség ma, a 21. század első évtizedének végén, és meddig sokasodnak a tévutak az emberi fejlődésben, amelyeket Madách olyan kitűnően észrevett, és bölcsen megsejtett. Természetesen, a történet az alapszövegben az elárult eszmék fejlődését követi, melyeknek a haladást kellett volna elhozniuk az emberiségnek, de valójában csak boldogtalanná és az elárult elvárások halmazává tették. Mindennek meg kell jelennie ebben a Madách-értelmezésben, de a perspektívánknak mainak kell lennie. Ama nézőpontjából kell visszatekintenünk azokra a jelenségekre, melyek a 21. század

zavaros kezdetéhez vezettek. Önmagunkból, a saját csalódásainkból kell ezt tolmácsolnunk.



Az előadásunk azzal fog kezdődni, amivel Madáchnál fejeződik, vagyis Ádám öngyilkosságával, melyet az emberi történelem és a saját kora miatti kiábrándultságában

követ el. Csak ezután tér vissza Luciferrel az elejére, hogy ő, az első és utolsó ember – ahogy Madách mondta – bebizonyítsa a sátánnak, hogy a világ elveszítette a nemességét, és hogy a világ minden, csak éppnem Istenműve.



Az ember tragédiája számomra az „anticandide”. A Candide-ban Voltaire azt állítja, hogy a világunk minden világok legjobbika, hogy a mennybéli kert valójában a földi paradicsom, és hogy képesek vagyunk a földön is mennyországot teremteni. Ezzel ellentétben Az ember tragédiája elénk tárja, hogy mi maradtmegaz isteni műből, mivé vált az évszázadok során, mindenekelőtt az ember ténykedésének köszönhetően. Madách művében az a legszörnyűbb, és egyben legfenségesebb, hogy emberi a lelkesedés, ugyanakkor a teljes felelősség is a fennkölt ideák bukásáért, melyek jobbá tudták volna tenni a világot.Ami hibánk, hogy a világmailyen.


2010. 03. 17.

Az előadás hossza: 105 perc szünet nélkül

Galéria

  • Az ember tragédiája
    Az ember tragédiája Újvidéki Színház
    2012. január 5.
    Újvidéki Színház

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Újvidéki Művészeti Akadémia
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu