Színházak
Újvidéki Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- 1980/1981
- 1979/1980
- 1978/1979
- 1977/1978
- 1976/1977
- 1975/1976
- 1974/1975
- 1973/1974
Matei Vişniec III. Richárd betiltva, avagy jelenetek Meyerhold életéből
- Vszevolod Emiljevics MeyerholdBalázs Áron
- SúgóFerenc Ágota
- TányaKrizsán Szilvia
- FővezérSirmer Zoltán
- ÉdesapaSirmer Zoltán
- III. RichárdMagyar Attila-Öcsi
- BörtönőrMagyar Attila-Öcsi
- A bizottság elnökeKőrösi István
- A gyermekHuszta Dániel
- A bizottság tagjaMészáros ÁrpádPongó Gábor
- Bőrkabátos férfiMészáros ÁrpádPongó Gábor
- ÉdesanyaCrnkovity GabriellaElor EminaMolnár Gábor Nóra f.h.
- A társulat színészeMészáros ÁrpádPongó GáborNémet AttilaCrnkovity GabriellaElor EminaMolnár Gábor Nóra f.h.
- rendezőAnca Bradu m.v.
- díszlettervezőMihai Pacurar m.v.
- jelmeztervezőMihai Pacurar m.v.
- dramaturgGyarmati Kata
- fordítóPatkó Éva
- színpadi mozgásMalina Cornelia Andrei
- zenei munkatársKlemm Dávid m.v.
- fényMajoros RóbertBíró Tibor
- hangLukács Attila
- súgóLovas Csilla
- ügyelőBíró Alekszandra
Minek kell ennyit foglalkozni ezzel a Richárddal? Elvégre csak a harmadik hely jutott neki, nem?
Miért nem rendez ez a Vszevolod gyerek inkább Szentivánéjit, vagy Ahogy tetsziket, az olyan vicces.
Miért nem foglalkozik ez a Meyerhold az élet szép oldalával? Miért kell egy imperialista angol arisztokrata firkálmányait rendezni?
Miért dacol a hatalommal? Miért képes meghalni az igazáért?
Miért ő a huszadik század legnagyobb művészeinek egyike?
(...) A III. Richárd betiltva című Matei Vișniec-darab a totalitárius rezsim és az ideológiamentes, úgymond tiszta művészet viszonyát boncolgatja abszurd és groteszk szatíra formájában. A mindent ellenőrizni kívánó paranoiás hatalom és a megfelelni is vágyó, de hitelességre is törekvő művész konfliktusának leképződése ez a dráma. Főhőse, Meyerhold valós figura, a 20. század első felének egyik legjelentősebb, mégis kevéssé ismert orosz-szovjet színész-rendezője, aki a szocialista realizmus elutasítása miatt a harmincas években szembe találja magát a sztálini rendszerrel, 1940-ben pedig hamis vádak alapján – mint külföldi kémet – ki is végzik.
Meyerholdot a művészi igazság érdekli, nem az ideológia igazsága, nem a valóság tükrözése, hanem egy önálló – ha úgy tetszik: önmagába zárt – világ megteremtése. Amikor ez az attitűd a diktatúra kontextusában próbál utat törni magának, bukása szükségszerű, a konfliktus alaptermészete pedig tragikomikus, abszurd és helyenként groteszk is.
A darabban Meyerhold William Shakespeare III. Richárdjának színre vitelével próbálkozik, de a hatalom „ellenséges aktualizálást” sejt a kegyetlen és gonosz uralkodóról szóló történet fölelevenítése mögött, ezért végül betiltja, a rendezőt pedig börtönbe veti, majd kivégezteti. Pedig Meyerholdot épp az ideológiától mentes, „őszinte, tiszta gonoszság” érdekli, és a Shakespeare-darab címszereplőjében látja ennek, az önmagáért való romlottságnak a megtestesítőjét, ám a mindig éber és üldözési mániában szenvedő hatalom „aljas utalásokat” sejt, „külső ideológiai lerakódásokra” gyanakszik, és végül lecsap. (...)
Pressburger Csaba
2014. 05. 24.
Az előadás hossza: 130 perc 1 szünettel