Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Újvidéki Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974

Michael FraynMég egyszer hátulról

  • Dotty OtleyBanka Lívia
  • Mrs. ClackettDottyBanka Lívia
  • Garry LejeuneKőrösi István
  • Roger TramplemainKőrösi István
  • Brooke AshtonJankovics Andrea
  • VickiBrookeJankovics Andrea
  • Frederick FellowsBalázs Áron
  • Philip BrentFrederickBalázs Áron
  • Belinda BlairElor Emina
  • Flavia BrentBelindaElor Emina
  • Selsdon MowbrayGiricz Attila
  • BetörőSelsdonGiricz Attila
  • Lloyd DallasVarga Tamás
  • RendezőLloydVarga Tamás
  • Tim AlgoodSirmer Zoltán
  • SzínpadmesterSirmer Zoltán
  • Poppy Norton TaylorFerenc Judit
  • ÜgyelőTimFerenc Judit
  • SúgóFerenc Judit
  • rendezőPuskás Zoltán
  • díszlettervezőCsík György m.v.
  • jelmeztervezőCsík György m.v.
  • dramaturgGóli Kornélia
  • fénySzöllősi LászlóMajoros Róbert
  • hangSalamon József
  • a rendező munkatársaPongó Gábor
  • sminkSzabó Margit
  • súgóLovas Csilla
  • ügyelőBíró Alekszandra

Puskás Zoltán rendező szigorúan tartotta magát a Frayn-darab szövegéhez mind a rendezői utasítások, mind a díszlet maghatározása, mind pedig a párbeszédek tekintetében. Azt hiszem, másként nem is cselekedhetett volna, mert a darab úgy, ahogy van, egy tökéletes matematikai konstrukció, egy olyan építmény, amelyben minden egyes téglának megvan a pontos helye, és akár ha egyet is kiemelünk a helyéről, a teljes építmény összeomlását kockáztatjuk. Különösen a második felvonásra igaz ez az állítás, hiszen itt párhuzamos és rendkívül összehangolt cselekvésre van szükség: van egyfelől az előadáson belüli előadás, amelyben pontosan meg van határozva, hogy kinek mikor van jelenésea „színpadon”, és nyolc ajtó melyikén kell belépnie (vagy kilépnie-nézőpont kérdése), másfelől pedig van a „színfalak mögött” zajló némajáték, amelynek precízen kell követnie a háttérben zajló előadást ahhoz, hogy a poénok a megfelelő pillanatban és a megfelelő módon csattanhassanak el.



A rendezőnek tehát a korántsem lebecsülendő supervisor szerep jutott, aki vasszigorral felügyeli és koordinálja a színészi játékot Michael Frayn részletes receptje szerint. Az előadás láttán leszögezhető, hogy Puskás bámulatos munkát végzett.



A színészeknek egy többszörösen skizofrén helyzetben kell helytállniuk. Egyfelől el kell játszaniuk, hogy ők mindannyian színházi emberek, másfelől pedig a „kulisszák mögött” kellett „színészkedniük” a második felvonásban. A tudathasadásos állapotot csak tetézte, hogy a színészeket alakító színészeknek két karaktert kellett megformázniuk: a színészek karakterét, valamint az előadáson belüli előadás jellemeit. És persze folyamatosan ügyelniük kellett arra, hogy mikor melyik szerepet alakítják éppen, nehogy egyikből a másikba csússzanak át, amikor nem kellene. Elmagyarázni sem könnyű, eljátszani pedig nyilván még nehezebb.

Pressburger Csaba

(Családi kör, 2008. június 5.)


2008. 05. 30.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Újvidéki Művészeti Akadémia
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu