Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Újvidéki Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2022/2023
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995
  • 1993/1994
  • 1992/1993
  • 1991/1992
  • 1990/1991
  • 1989/1990
  • 1988/1989
  • 1987/1988
  • 1986/1987
  • 1985/1986
  • 1984/1985
  • 1983/1984
  • 1982/1983
  • 1981/1982
  • 1980/1981
  • 1979/1980
  • 1978/1979
  • 1977/1978
  • 1976/1977
  • 1975/1976
  • 1974/1975
  • 1973/1974

Pintér Béla - Darvas BenedekParasztopera

  • A vőlegénySanjin Arnautovic
  • Anya (Baloghné)Amra Kapidzic
  • Apa (Balogh Imre)Aldin Omerović
  • JulikaSanela Krsmanović-Bistrivoda
  • EtelkaSara Seksan
  • VillaVedrana Božinovic
  • FeriMirvad Kuric
  • ÁllomásfőnökSanin Milavic
  • CowboyMak

Plakáttervezés: Branko Vekic
Fénykép: Velija Hasanbegovic
Csembalós, Karmester: Fuad Setić
I. Hegedű: Amar Besirević , Hegedű II: Ajnija Germic , Hegedű III: Sarah Kasap , Nagybőgő: Rastko Zecevic
  • rendezőUrbán András
  • díszlettervezőAdisa Vatres-Selimović
  • jelmeztervezőAdisa Vatres-Selimović
  • alapszövegVedrana Bozinovic
  • koreográfusGergye Krisztián
  • karmesterFuad Setić
  • korrepetitorJusic Lejla
  • zenészAmar BesirevićAjnija Germic
  • fényMoamer Sakovic
  • zenészSarah KasapRastko Zecevic

A szerző szava



A Parasztopera zeneileg és tematikusan is egy sajátos magyar melódiára épül, egyfajta önpusztító szenvedésre a világ fölött, amely ebben a pillanatban minden folklór és etnikai őrület melódiájává és lényegévé válik. Mindannyian magyarrá válunk, sírva örülünk, nevetve gyászolunk. Pintér Béla a maga módján a magyar, azaz budapesti színházi élet zsenije. Író, rendező, koreográfus és előadó egy személyben. Úgy gondolom, ő az egyetlen, aki a mai időkben is fenn tudott maradni, amikor a magyar független színházi szcéna szinte teljesen eltűnt. Neki sikerül életben tartani a saját színházát, amit a közönség látogat és finanszíroz. Előadásaira alig lehet jegyet venni. Kritikus, fájdalmas és költői. A Parasztopera blaszfémia az opera és az álművészet egésze felé, miközben ugyanazokat az egyetemes értékeket sorakoztatja fel és közvetíti, mint a nagy művészet. Olyan időkben, amikor az etnikai hovatartozást a nemzeti identitás lényegének, a nemzeti vagy vallási identitást pedig valamiféle legfőbb hatalomnak tekintik. Csakhogy ő ezt népies, szabadságszerető és misztifikációtól mentes módon teszi, kimondva az igazságot, nevetve másokon és saját magán is.



Képmutatók vagyunk? A társadalmunk képmutató? Igen. Elrejtjük a múlt bűneit? Igen. Terhet rakunk minden jövőbeli generációra? Igen. Gyűlöljük egymást? Gyűlöljük. Boldogtalanok vagyunk? Azok vagyunk. Probléma az, ha a boldogtalanságunkról beszélünk? Probléma. A társadalmunk, a hatalom, a politika, az állami és társadalmi infrastruktúra promiszkuitív, vérfertőző? Az. És amikor mindezt végiggondoljuk és szembenézünk vele, nem jön-e a nyelvünkre ez a mondat: „Édesanyám, drága anyám, miért szültél engem?” Dehogynem.



URBÁN ANDRÁS, rendező



Urbán András, színházi rendező, 1970-ben született Zentán. Még tanulmányai előtt, 17 évesen megalapította első színházi műhelyeit és az Aiowa társulatot. Alapítója a nemzetközi színházi fesztiválnak, a Desiré Central Station-nek. A középiskola után az Újvidéki Művészeti Akadémián kezdett rendezést tanulni Vlatko Gilić osztályában. A kilencvenes évek közepén megszakította tanulmányait, amelyeket öt évvel később folytatott Bora Drašković osztályában. A 21. század elején a szegedi MASZK támogatásával és saját társulatával független színházi előadásokat kezdett készíteni. 2000-ben diplomázott, majd öt év múlva a szabadkai színház igazgatója lett. 2005 óta a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház igazgatója. Rendezői pályája során többek között Büchner, Shakespeare, Dukovski, Arrabal, Beckett és sok más szerző műveit vitte színre, az egész volt Jugoszlávia területén dolgozott. 2009-ben elindította a Desire Nemzetközi és Regionális Kortárs Színházi Fesztivált. Dolgozott Újvidéken, vezetett műhelyeket Romániában, több mint 40 darabot rendezett Niš, Újvidék, Belgrád, Szeged, Bitola, Ljubljana, Berlin, Kolozsvár, Várna és más városok színházaiban. A Zetski dom Királyi Színházzal 2016-ban kezdte meg együttműködését.


2024. 11. 12.

Az előadás hossza: 70 perc szünet nélkül

Következő időpontok

  • június 13. 19:00

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Újvidéki Művészeti Akadémia
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu