Rejtett áramlatok
Váradi Nóra
- A társulat több mint tíz éve alakult és számos dologgal foglalkozik. Jellemzően olyasmivel, ami nagyon más, mint amit színházi társulatoktól megszoktunk: más módon és más helyszíneken. Kezdetben a nyolcadik kerületi Kálvária téren adtátok elő a produkciókat, most a Cserehát hátrányos helyzetű kistelepüléseire visztek színházat, alakítottatok ki kapcsolatot az ottani fiatalokkal, akikkel együtt dolgoztok. Hogyan kezdődött a közös munka?
– Tíz évvel ezelőtt az volt a cél, hogy találjunk valami olyan különös nyelvet, amivel eltaláljuk a Kálvária téren lakók fülét. Fontos volt, hogy olyat tudjunk csinálni, ami őket érdekli, amire ott maradnak, olyan történetet lássanak, amit magukra érvényesnek találnak. Ilyen előadásokat próbáltunk létrehozni három-négy éven át, miközben tréningeztünk és használtuk a commedia dell’arte technikával készült maszkokat kommunikációs eszközként. Mi színházban gondolkoztunk és elég furcsa, nehéz időszak volt ez, bár sok díjat is kaptunk. Három év után tartottunk először színház-pedagógiai foglalkozást.
- 2013 és 2015 között részt vettetek az EXCEPT (Exchange of Community-engaged Performing Arts Practices) programban, amely az Európa Unió kultúra keretprogramja által támogatott művészet-pedagógiai eseménysorozat volt. Folytatódik ez a program?
– Igen. Az EXCEPT-et az a felismerés indította el, hogy a hátrányos helyzetű csoportokban, mint Szakácsi és a környező régió kistelepülései, nagy szükség van olyan programokra, amelyek a közösséget erősítik, az alapvető emberi képességeket fejlesztik. Ennek keretében idén negyedik alkalommal szerveztünk Szakácsiban egy kéthetes tábort, amelyben hat partnerországból érkező szakemberek tartottak foglalkozásokat, előadásokat a zene, a bohóc technika, a színház és a commedia dell’ arte eszközeit felhasználva. Most ismét pályázunk és egy másik nagy nemzetközi programot kezdeményezünk, amelyben utcaszínházaknak, vidéki turnétársulatoknak a művészi színvonalát, kapacitását próbáljuk bővíteni a miáltalunk szerzett közösségfejlesztői szakértelemmel. Egy művészeti konzorcium a RIOTE (Rural Inclusive Outdoor Theatre Education) megkeresett bennünket, mert sok a közös bennünk. Szintén vidéki hálózatban működő társulatok, gyakran dolgoznak szabad térben, utcaszínházi elemeket használnak és ezt össze lehet hozni a mi színházi-tréning és pedagógiai tapasztalatainkkal.
- A doktori disszertációdat drámai művészetek pszichofiziológiai és viselkedéstudományi hátteréről írtad. Ez hogyan kapcsolódik az eddigi munkáidhoz? Mit is jelent energia és információ áramlata a színházban a kutatások szerint?
– Tíz évvel ezelőtt kezdtem el érdeklődni a modern pszichológia eredményei iránt. Sok mindent olvastam és elkezdtem egy doktori kutatást. Megismerkedtem Bárdos Györggyel, aki az ELTE PPK Egészségfejlesztési és Sporttudományi Intézet vezetője, akadémikus és élettankutató. Nemrégiben zártam le a kutatás egy szakaszát egy könyv formájában. Az Energia és információ áramlata a színházban egy szándékában hiánypótló mű, amelyben megpróbálom összefésülni a színház és pszichológia szótárát. Az ebben a könyvben is bemutatott kísérletek kapcsán van egy nemzetközi kutatás kialakulóban, az ELTE PPK által beadott pályázatba több nagyszerű nemzetközi partnert sikerült bevonni. A Lund Egyetemet, amely benne van a világ első ötven egyetemében. Egy norvég céget, amely az USA sísport olimpiai teameknek vezet szívrezonancia variabilitás alapú tréninget. Egy francia kutatóintézetet, ahol a szakmai résztvevő egyszerre foglalkozik agykutatással és kortárs tánccal és legvégül Budapesten a Színművészeti Egyetemen egy színházi csoportot. A technikai hátteret a norvég Oveskudd és a magyar Fusion Ball cég biztosítja, a kutatási központokból beküldött adatokat egy adatbázisban kezelik, ebből tudnak a statisztikusok mintákat számolni.
Amit kutatási téren bizonyítva találunk, az erős hatással van a szakmai munkánkra. Az utóbbi tíz év az agy forradalma. A funkcionális, magnetikus képalkotó eljárásoknak köszönhetően nagyon sok mindent megtudtak arról, hogyan működik az agy, mi mivel függ össze. Milyen agyterület mikor, hogyan működik és milyen változás zajlik fizikai szinten az emberben. Változik a szívverése, a lélegzetvétele, az izmainak tónusa, a szem mozgása. Ennek a kapcsolatát is nagyjából feltérképezték.
Bárdos Györggyel már négy éve kísérletezünk a színház területén. Mi lehet a színház hatása, hogy működik a színész, a néző, mi történik annak az eseménynek a keretén belül, amit mi színháznak nevezünk?
Először improvizációkat mértünk, azután tréninget, majd monodrámát, végül az Örkény Színházban egy teljes előadást. A színészeken és a nézőkön is volt mérőeszköz, leginkább azt figyelhettük meg, hogy a játszók mennyire vannak összehangolódva. De a nézői bevonódásra is számos érdekes példát találtunk.
Feltételeztük, hogy gyakran van összhang színészek és nézők között, de a vizsgálatok bebizonyították, hogy ez ritkán van így. Az összehangolódás elsősorban a színészek és színészek között bizonyult gyakorinak. Elsősorban a színészek azok, akik egymásra figyelve, egymás játékára ráhangolódva, együtt játszva, a közönség felé fordulva egyidejűség jelenségeket mutatnak. Pogány Judit Pedig én jó anya voltam című előadásában volt egy szakasz, amikor a mérések alapján úgy tűnt, hogy a közönség teljesen ráhangolódott a játékára. Tehát valószínű, hogy a csúcsélmények irányában van még keresnivalónk.