Színházak
Zsámbéki Szombatok Nyári Színháza
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
Janusz GlowackiAntigoné New Yorkban
A Ketrec Galéria, a Tatabányai Jászai Mari Színház és a Zsámbéki Nyári Színház bemutatója
- AnitaBandor Éva
- SzásaKeresztes Sándor
- BütyökMucsi Zoltán
- RendőrScherer Péter
- John (a holtteste)Tamási Zoltán
- rendezőÁrkosi Árpád
- díszlettervezőÁrvai György
- jelmeztervezőSzűcs Edit
- zeneÁrkosi Szabolcs
- asszisztensGyulay Eszter
Janusz Glowacki (1938-) Az ún. 1956 utáni lengyel irodalmi nemzedék képviselője. A gombrowicz fél groteszk ábrázolásmódjával állították ot a kortárs lengyel próza élvonalába. Az 1980-as években az Egyesült Államokban élt. Glowaczkiról több elemző kritika jelent meg, megkapta az amerikai színikritikusok díját. Jan Kott szerint az Antigoné New Yorkban a lengyel drámaírás korszakalkotó művei közé sorolható.
A rendező írja: " Glowaczki darabjának cselekménye New Yorkban Tompkins Square parkjában játszódik. A szerző nem véletlenül használja ezt a helyszínt: munkanélküliek, csavargók, otthontalanok, szellemileg és fizikailag leépült emberek utolsó menedékét.
Meglehet, Szophoklész drámája emelkedettebb és nemesebb, mégis, Antigonét testvére eltemetésében ugyanaz a ritus hajtja, mint Anitát abban, hogy megadja a névtelen csavargónak a végtisztességet. Elgondolkozhatunk: mi az emberi méltóság, hol húzódik, van-e egyáltalán határ a társadalom különböző rétegei között, ha gyászról, halálról van szó, hol kezdődik és hol végződik az emberi összetartozás, az az érzékeny valami, amelyet közhelyesen szeretetnek szoktunk nevezni."
Jan Kott írásának részlete: "A portoricoi Anita - Antigoné itt természetesen Szophoklészbol való. Mint amaz, el akarja temetni a hullát. Eltemetni az előírt szertartás szerint egy mézbe mártott kis sajtdarabkából álló halotti torral és két gyertyával. De a hullát ellopták, vagyis inkább elvitették az ambulancia kocsival a halottas házba, mint minden be nem azonosított hullát New Yorkban. Azután egy közös gödörbe dobták be a börtön falai mellett. Ez az új harmincötéves portoricoi Antigoné ki akarja lopni a hullát, és eltemetni a Tompkins Square Parkban. A portoricoi Antigoné mellett a színpadon még két hontalan is szerepel: Bohácska és Szasa, egy ügyeskedő lengyel és egy zsidó Pétervárról. "Volt emberek", mint Gorkijnál, "menedékhelyen". De a színpad nem egy "szuterén, ami barlangra emlékeztet", az csak egy pad a bokrokban a Tompkins Square Parkban. Mellette egy fa, levelek nélkül. Miféle színház ez?
Beckett nélkül nem lenne ez a két hontalan. De fontos az, hogy Glowacki megtalálta őket ezen a padon a Tompkins Square Parkban alsó Manhattanban. Címet adott nekik. Hiszen nem az a fontos, honnan ered a mag, hanem milyen kenyér lesz belőle� A drámában a felfedezés időnként éppen egy új címben rejlik. Éppen ez a pad és az új kötés: Gorkij: Éjjeli menedékhely - a padon�
Az utóbbi évek lengyel drámái közül hármat tartok a legfontosabbnak: Mrozek: Emigránsok; Rózewicz: A gödörbe! És Glowacki: Antigoné New Yorkban című darabját. Pont!"
A rendező írja: " Glowaczki darabjának cselekménye New Yorkban Tompkins Square parkjában játszódik. A szerző nem véletlenül használja ezt a helyszínt: munkanélküliek, csavargók, otthontalanok, szellemileg és fizikailag leépült emberek utolsó menedékét.
Meglehet, Szophoklész drámája emelkedettebb és nemesebb, mégis, Antigonét testvére eltemetésében ugyanaz a ritus hajtja, mint Anitát abban, hogy megadja a névtelen csavargónak a végtisztességet. Elgondolkozhatunk: mi az emberi méltóság, hol húzódik, van-e egyáltalán határ a társadalom különböző rétegei között, ha gyászról, halálról van szó, hol kezdődik és hol végződik az emberi összetartozás, az az érzékeny valami, amelyet közhelyesen szeretetnek szoktunk nevezni."
Jan Kott írásának részlete: "A portoricoi Anita - Antigoné itt természetesen Szophoklészbol való. Mint amaz, el akarja temetni a hullát. Eltemetni az előírt szertartás szerint egy mézbe mártott kis sajtdarabkából álló halotti torral és két gyertyával. De a hullát ellopták, vagyis inkább elvitették az ambulancia kocsival a halottas házba, mint minden be nem azonosított hullát New Yorkban. Azután egy közös gödörbe dobták be a börtön falai mellett. Ez az új harmincötéves portoricoi Antigoné ki akarja lopni a hullát, és eltemetni a Tompkins Square Parkban. A portoricoi Antigoné mellett a színpadon még két hontalan is szerepel: Bohácska és Szasa, egy ügyeskedő lengyel és egy zsidó Pétervárról. "Volt emberek", mint Gorkijnál, "menedékhelyen". De a színpad nem egy "szuterén, ami barlangra emlékeztet", az csak egy pad a bokrokban a Tompkins Square Parkban. Mellette egy fa, levelek nélkül. Miféle színház ez?
Beckett nélkül nem lenne ez a két hontalan. De fontos az, hogy Glowacki megtalálta őket ezen a padon a Tompkins Square Parkban alsó Manhattanban. Címet adott nekik. Hiszen nem az a fontos, honnan ered a mag, hanem milyen kenyér lesz belőle� A drámában a felfedezés időnként éppen egy új címben rejlik. Éppen ez a pad és az új kötés: Gorkij: Éjjeli menedékhely - a padon�
Az utóbbi évek lengyel drámái közül hármat tartok a legfontosabbnak: Mrozek: Emigránsok; Rózewicz: A gödörbe! És Glowacki: Antigoné New Yorkban című darabját. Pont!"
2001. 08. 09.