Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Zsámbéki Szombatok Nyári Színháza

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2003/2004
  • 2002/2003
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1999/2000
  • 1998/1999
  • 1997/1998
  • 1996/1997
  • 1995/1996
  • 1994/1995

Visky AndrásTanítványok

Debreceni Csokonai Színház előadása
  • AndrásFábián Gábor
  • AlfeusOttlik Ádám
  • BertalanMaday Gábor
  • FülöpGaray Nagy Tamás
  • JakabRévész BélaKarl József
  • JánosRuszina Szabolcs
  • MátéKóti Árpád
  • PéterBakota Árpád
  • SimonKorcsmáros Gábor
  • TádéHajdú Péter
  • TamásVranyecz Artúr
Világítás LEZÓ ANDRÁS
  • rendezőJámbor József
  • díszlettervezőTúri Erzsébet
  • jelmeztervezőTúri Erzsébet
  • dramaturgDuró Győző
  • zeneWeber Kristóf
  • rendezőasszisztensKarl JózsefRévész Béla
VISKY ANDRÁS 1957-ben született Marosvásárhelyen. A kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán tanár (színházelméleti tanszék), valamint a Magyar Színház dramaturgja. Író.

PONTOSSÁG ÉS REMÉNY
- támpontok Visky András: TANÍTVÁNYOK című drámájának értelmezéséhez -

Ember és Isten viszonya mindig dráma marad. Az ember magasabb támaszt keres, és hiszi a bizonyosság óráiban, hogy talált is, de aztán jönnek másfajta órák, amelyekben nem látszik szükségesnek Isten és a létezés elválasztása egymástól. Van, akinek Isten benne van a létezésében, minden cselekedetében, tehát nem kíván róla külön beszélni. Vele beszél, avagy a lelkiismeretével? Kérleli: ne hagyj el; keserüli: miért hagytál el engem? Isten és ember viszonya, amelyet halandóságunk tesz drámaivá, személyes és szemérmes ügy, nem igazán sok köze van azokhoz, akik hiábavalóan, iparszerűen veszik szájukra a nevét.
A Tanítványokban Visky úgy helyezi egymásra a bibliai időt a jelennel vagy a közel-múlttal, mintha csendben egy óasszír ékírásos tábla, egy umber felirat és egy maya kódex betűit szorítaná egymáshoz. Tudatában van annak, hogy a drámában minden történet: áltörténet, mely az emberiség alapmítoszaira, vagyis többnyire a bibliai történetekre vezethető vissza.
A Tanítványokban ez a parabolikusság olykor komolyan, többnyire viszont játékosan, mondhatni "bohócosan" jelenik meg. Akár Beckettnél, itt is a bohóc minden szereplő, de vigyázat!: elsősorban a Harlekin hamvasi értelmében. Vagyis abban, hogy e bohócok tudása életről, halálról, hatalomról, szerelemről, barátságról, tisztaságról, megváltásról nagymértékben eltér a többiekétől. Ez fontos kulcs lehet a dráma színrevi-teléhez.
Visky tudása is más. Az ő felfogásában bibliai idő és jelen, jövő vagy közelmúlt egy s csak az lehet vértanúvá, aki előbb már tanú volt. Visky "ál-történetén", paraboláján átizzik saját határtapasztalatainak, mondhatni szenvedéstörténetének személyessége és hitelessége. A Tanítványokban Visky mindvégig hű marad önmagához: miközben a folyamatosan átélt bibliai időt a közelmúlt jelenéhez és jövőjéhez szorítja, a legapróbb részletekig vigyáz mondatainak tisztaságára és pontosságára. Hiszen ahogy Tádé mondja: "léteznie kell valamiféle összefüggésnek a pontosság és a remény között."

Tompa Gábor

2001. 06. 30.

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Színházi Bázis
  • Haditechnikai Múzeum
  • Y.East
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu