Theater Online
Határon Túli Színházak
Instagram
  • Nyitólap
  • Programok
  • Színházak
  • Bemutatók
  • Személyek
  • Hírek
  • Írások
  • Kisvárdai Fesztivál
  • TESzT

Színházak

Debreceni Csokonai Színház

  • Előadások
  • Galériák
  • Hírek
  • Írások
  • Műsor
  • 2024/2025
  • 2023/2024
  • 2021/2022
  • 2020/2021
  • 2019/2020
  • 2018/2019
  • 2017/2018
  • 2016/2017
  • 2015/2016
  • 2014/2015
  • 2013/2014
  • 2012/2013
  • 2011/2012
  • 2010/2011
  • 2009/2010
  • 2008/2009
  • 2007/2008
  • 2006/2007
  • 2005/2006
  • 2004/2005
  • 2003/2004
  • 2001/2002
  • 2000/2001
  • 1973/1974
  • 1972/1973
  • 1971/1972
  • 1970/1971
  • 1969/1970
  • 1968/1969
  • 1967/1968
  • 1966/1967
  • 1965/1966
  • 1964/1965
  • 1963/1964
  • 1962/1963

Fjodor Mihajlovics Dosztojevszkij - Szakonyi KárolyIdióta

fordítóMakai ImreSzabó Endre
  • Miskin hercegKiss Gergely Máté
  • Parfjon Szemjonovics RogozsinPapp István
  • Nasztaszja Filippovna BaraskovaZeck Julianna
  • Ivan Fjodorovics Jepancsin tábornokCsikos Sándor
  • Lizaveta Prokofjevna Jepancsinaa tábornok feleségeVékony Anna
  • AglajaJepancsina lányaHorváth Julianna e.h.
  • Ippolittüdőbajos fiatalemberHorváth Julianna e.h.
  • AlekszandraJepancsina lányaEdelényi Vivien
  • KoljaEdelényi Vivien
  • AdelaidaJepancsina lányaMészáros Ibolya
  • PavlovicsMészáros Ibolya
  • LebegyevcsinovnyikKránicz Richárd
  • Gavrila Ardalionovics IvolginGánya, Vera apjaJanka Barnabás
  • Schneider professzorJanka Barnabás
  • MarieNánási Brigitta m.v.
  • Ivan PetrovicsNánási Brigitta m.v.
  • KomornyikHorváth Sándor
  • SzereplőCzirják CsillaKis EleonóraKuczmog KlaudiaPapp RenátaLuczay-Pintér TímeaRepka SáraSimon ErikaTörő Ildikó
  • rendezőSardar Tagirovsky
  • díszlettervezőGiliga Ilka
  • jelmeztervezőGiliga Ilka
  • dramaturgAdorján Beáta
  • fordítóMakai ImreSzabó Endre
  • bábszínpadra alkalmaztaAdorján BeátaSardar Tagirovsky
  • zeneszerzőKatona DávidBakk-Dávid László
  • koreográfusBezsán Noémi
  • zenei szerkesztőKatona Dávid
  • fénytervezőBányai Tamás
  • zongoristaDargó Gergely
  • súgóMenich ÉvaCsóka Áron
  • ügyelőKató Anikó
  • rendezőasszisztensHomonna NóraOzoroczki Erika

A szerző műve a világot nyitja ki Miskin herceg jelenlétével az olvasó, a néző számára. Dosztojevszkij alakja egy lencse a világra, mintha a történelem filmjét követnénk ezen a lencsén keresztül. Egy szempont, ami hirtelen hat a többi szempontra. Ez a szempont a mi nézőpontunk. Az író kora s a mi korunk között van egy távolság. Ez a távolság elenyésző méretű, ha az „akkori” történések felé fordítjuk tekintetünket, múltba tekintő távcsövünk lencséin keresztül bebizonyosodhatunk arról, hogy a regény szövege nem áll olyan távol a mi a világunk filmkészítő valóságától. Hiszen az aprólékos bemutatása a helyszíneknek, szereplőknek, a pszichológia finom rezdüléseit felvonultató eszköztár kapcsán arra következtethetünk, hogy a folyamat nagyon figyelmes lekövetése az igényes mai film dimenzióját tárja elénk. Ezért is érzem úgy, hogy Dosztojevszkij még sohasem állt olyan közel ahhoz, hogy a színházzal szerződést kössön, mint ma.



A recept nyilvánvalóvá válik az olvasó, a néző, a figyelmes követő számára, hiszen Miskin „krisztusi jósága” a mi idealizált világunk vágya is egyben, nem csupán az „akkori” Oroszországé. Az akkori Oroszországban hatalmas fizikai távok voltak, amelyeket nehezen lehetett legyőzni. Ma ezek a távok fizikai értelemben nem léteznek: könnyedén járhatjuk be a világot. Mégis a közöttünk, emberek között lévő távolság bizonyos értelemben egyre nagyobb és nagyobb… Vagyis a külső nehézség belsővé vált. „Minden” elérhető, amiről régebben álmodtak az emberek, de Miskin létezése, létérzése megfoghatatlan most is. Hiába győztük le a fizikai távolságot, a szellemek közötti szakadék hatalmas. De reményt ad mindnyájunknak (nekik a múltból és nekünk most), hogy a fényt megtaláljuk a szövevényes játszmarendszerben. Hogy képesek lehetünk felismerni saját gátjainkat, akadályainkat, melyeket magunk elé gördítünk észrevétlenül. Hiszen szellemi létünk alapjaiban tartalmazza a gyermeki kíváncsiságot, a játékkedvet, amely nem akar felmorzsolódni a felnőttek sokszor hitetlen és olykor hiteltelen polgári rendszerében. Emiatt a felnőttek, vagyis bizonyos felnőttnek tűnő részünk szembesülni kényszerül azzal, hogy a gyermeki fény útjába árnyékokat létrehozó elemeket helyezzen. De mivel vágyunk és azonosulunk ezzel a fénnyel olvasás vagy találkozás közben, ezért újra és újra az „eredendő jóság” keresésére indulunk. És ekkor belebotlunk Miskin személyébe, akár a regény szereplői. Elkerülhetetlenül sorsszerűvé válik minden találkozás, miközben még hiszünk abban, hogy képesek vagyunk változtatni az élet menetén. Ez a sorsszerűség-érzet tartja fent az akadály illúzióját, hogy hiába változtatunk. Mégis kénytelenek vagyunk kilépni a kényelmes mátrixból, amikor a herceg leül velünk teázni és beszélgetni.


2018. 04. 27.

Az előadás hossza: 220 perc 2 szünettel

Galéria

  • Idióta
    Debreceni színház Idióta
    rendezőSardar Tagirovsky
  • Idióta
    Debreceni színház Idióta
    rendezőSardar Tagirovsky

Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

  • Csokonai Színház Stúdiószínház
  • Debrecen Kóti Árpád terem
  • Latinovits Zoltán terem
Az oldal megjelenését támogatja:Nemzeti Kulturális Alap
© 2025. - THEATER Online - theater.hu