Színházak
Művészetek Palotája - Fesztivál Színház
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
Bozsik YvetteOrfeusz és Euridiké
Nimfák, pásztorok, szellemek, fúriák, démonok, angyalok
A hangfelvétel a La Petite Bande előadásában, Sigiswald Kuijken vezényletével hangzik el, a La Petite Bande és az Accent Kiadó szíves hozzájárulásával.
- koreográfusBozsik Yvette
- látványPető József
- jelmeztervezőBozóki Mara
- fényPető József
- zeneChristoph Willibald Gluck
- koreográfusasszisztensSzékely Szilveszter
- kreatív producerIványi Marcell
Az Orfeusz és Euridiké az élet, a halál, a szerelem, a kitartás és a hit nagy kérdéseit boncolgatja, az egyén felelőssége szempontjából. Bozsik Yvette új premierre készül a Művészetek Palotájában, mely munkáját két nagy példaképének Pina Bauschnak és Mary Wigmannak ajánlotta, akiknek munkássága adott erőt saját művészi útjához. E koreográfia előttük is tisztelgés.
Koreográfusi munkásságom során sokszor inspirálnak zenei remekművek. Ezek közé tartozik Christoph Willibald Gluck Orfeusz és Euridikéje is. Nem az első eset, hogy egy operát dolgozok fel, hiszen 2006-ban a a Művészetek Palotájában mutatták be a Varázsfuvolát, majd a Nemzeti Táncszínházban 2008-ban koreografáltam a Traviatát. Sajátos stílusban nyúlok az operához, és e feldolgozás-sorozat folytatása lesz a mostani bemutató is – mondta Bozsik Yvette.
Az Orfeusz és Euridiké adott szó, a fogadalom, az önmagunkhoz való hűség, a vállalásaink melletti kiállás, és azok minden nehézségeken át történő képviselete, a remény példázata. Az ember önfeláldozásáról szól. Arról az útról, amelyet mindenkinek be kell járnia, az emberi lét megkerülhetetlen velejárójaként. A szerelem visszaszerzéséről a haláltól. A szerelem, azaz a szenvedély megmentéséről. A társtalanság, a magány elutasításáról. A szenvedélynélküliség lehetetlenségéről, az élet próbatételeinek vállalásáról, és azok jutalmáról, az élet beteljesüléséről. - Az előadás központi témája a szerelem, amely sokszor fantasztikus szenvedélyekkel, de borzalmas szenvedéssel is jár. A szerelem egyszerre béklyóba köt és felszabadít. De a haláltól való félelmet egyedül csak a szerelem és a szeretet tudja felülírni – mondta a koreográfus.
Az Orfeusz és Euridikét Bozsik Yvette két nagy példaképe is színpadra vitte, így ez a koreográfiája előttük is tisztelgés lesz: Pina Bausch és Mary Wigman munkássága előtti meghajlás és emlékezés.
„Végzős balett növendékként Mary Wigmanről írtam a diplomamunkámat. Az ő tiszteletére koreografáltam egy szólót Hommage á Mary Wigman címmel, melynek bemutatója Lisszabonban volt, 1997-ben. Pina Bausch a mai napig is a legmeghatározóbb alkotó számomra. Halála emlékére koreografáltam a Művészetek Palotájában a Halál és a lányka című táncművet Schubert zenéjére. Mindkét táncosnő munkássága a német expresszionizmushoz kötődik. A táncszínház korai alapjait Mary Wigman hozta létre, majd Pina Bausch teljesítette be, és tette a XX. században és napjainkban elismert műfajjá. Munkásságukban közös az Orfeusz és Euridiké is, mivel mindketten készítettek koreográfiát a görög mitológia legszebb szerelmi legendájához. Erőt kaptam tőlük ahhoz, hogy alkotóként mindig a saját utamat járjam.” – mondta Bozsik Yvette.
2012. 11. 17.