Színházak
Jel Színház
- 2013/2014
- 2011/2012
- 2008/2009
- 1997/1998
Nagy József - Szelevényi ÁkosFelvonásköz
A Centre Chorégraphique National d’Orléans produkciója.
Koproducerek: Théâtre de la Ville - Párizs, la Filature , Scène Nationale – Mulhouse, l’Opéra de Lille
Koproducerek: Théâtre de la Ville - Párizs, la Filature , Scène Nationale – Mulhouse, l’Opéra de Lille
Díszlet:
Olivier Berthel, Clément Dirat, Julien Fleureau, Julien Brochard, Jacqueline Bosson
Zenészek:
Benkő Róbert, Eric Brochard, Gildas Etevenard, Szelevényi Ákos
Jelmeztervező asszisztense: Karin Wehner
Fényterv: Rémi Nicolas; asszisztense: Lionel Colet
Hang: Jean-Philippe Dupont
Technikai vezető: Sébastien Dupont
Hangtechnikus: Steven Le Corre, Jean-Philippe Dupont
Fénytechnika: Lionel Colet
Színpadmester: Alexandre De Monte
Produkciós menedzser: Martine Dionisio
- koreográfusNagy József
- jelmeztervezőFrançoise Yapo
A Kelet bölcsessége, ahogyan azt egy ízig-vérig európai művész látja és megfogalmazza. A Kozmosz rejtett összefüggései táncban, színházban és zenében elbeszélve. A Franciaországban élő koreográfus, Nagy József legújabb koreográfiájában ismét Szelevényi Ákos szaxofonos-zeneszerzővel dolgozott együtt, és ezúttal régi vágya teljesült, hiszen a tánc és a zene együtt, egymással kölcsönhatásban alakul minden este.
Nagy József idei, Orléans-ban bemutatott új darabja a taoista és konfucionista vallás egyik alapkövének számító, és az univerzum örök törvényeit leíró Ji King, azaz Változások könyvéből merít ihletet. A koreográfia főként szerkezetében és mondanivalójában támaszkodik a könyv tanításaira. Struktúráját az a szövet adja, amelynek hatvannégy csomópontja a jóslatok alapjául szolgáló hat jin és hat jang vonal összes kombinációja. Nagy József szemében a világ összes eleme, élő és élettelen egyaránt egy-egy csomó a sors szövetén. Minden és mindenki aktív szereplője az univerzumnak, hiszen már puszta létezése – akarva vagy akaratlanul - befolyással van szűkebb és tágabb környezetére, önmaga és mások életére.
Az előadás megszületésével a koreográfus régi vágya valósulhatott meg, miszerint koreográfia és zene egyszerre, egymással kölcsönhatásban jöjjön létre. Az alkotók, a táncosok és a zenészek különlegesen szoros együttműködése a színpadon estéről estére tovább él és fejlődik.
Nagy József 1957-ben született a délvidéki Magyarkanizsán, ám több mint húsz éve Franciaországban él. Itt hozta létre 1986-ban saját társulatát, a Jel Színházat, mely rögtön első előadásával (1987, Pekingi kacsa) berobbant a francia kulturális életbe, és Nagy József rövid idő alatt nemzetközi hírű koreográfussá vált. A művész 1995 óta az orléans-i koreográfiai központ igazgatója és rengeteg szakmai elismerést tudhat maga mögött. 2006-ban az avignoni előadóművészeti fesztivál igazgatójává és egyben díszvendégévé választották, ahol - a külön erre az alkalomra készült - Asobu című előadása hatalmas sikert aratott.
Nagy József sikere tehetségének, munkabírásának, újító szellemének és - nem utolsó sorban - sokoldalúságának köszönhető. A koreográfus képzőművésznek készült; fotóiból ma is rendszeresen szerveznek világszerte kiállításokat, ez irányú érdeklődése koreográfiáiban is megmutatkozik. Az évek során zene iránti vonzalma ugyancsak előadásainak szervező erejévé vált. Darabjaiban rendszeresen használ népi és jazz elemekből építkező élő zenei kíséretet a legelismertebb magyar és külföldi zenészek segítségével. Egyaránt merít ihletet Kelet (pl. a japán butoh) és Nyugat (kontakt tánc, új cirkusz) művészeti hagyományaiból. Előadásai a tánc, a színház, a cirkusz, a pantomim és a bábszínház határvonalán mozognak. Munkáinak színvonala és sokrétűsége bizonyíték arra, hogy az igazi művészet, illetve művész mentes minden földrajzi és műfaji kötöttségtől.
Nagy József előadásait a Trafó rendszeresen műsorára tűzi. Legutóbb – 2007 októberében - Éden című koreográfiáját, az Apocrif Codex trilógia második darabját láthatta a magyar közönség.
Nagy József idei, Orléans-ban bemutatott új darabja a taoista és konfucionista vallás egyik alapkövének számító, és az univerzum örök törvényeit leíró Ji King, azaz Változások könyvéből merít ihletet. A koreográfia főként szerkezetében és mondanivalójában támaszkodik a könyv tanításaira. Struktúráját az a szövet adja, amelynek hatvannégy csomópontja a jóslatok alapjául szolgáló hat jin és hat jang vonal összes kombinációja. Nagy József szemében a világ összes eleme, élő és élettelen egyaránt egy-egy csomó a sors szövetén. Minden és mindenki aktív szereplője az univerzumnak, hiszen már puszta létezése – akarva vagy akaratlanul - befolyással van szűkebb és tágabb környezetére, önmaga és mások életére.
Az előadás megszületésével a koreográfus régi vágya valósulhatott meg, miszerint koreográfia és zene egyszerre, egymással kölcsönhatásban jöjjön létre. Az alkotók, a táncosok és a zenészek különlegesen szoros együttműködése a színpadon estéről estére tovább él és fejlődik.
Nagy József 1957-ben született a délvidéki Magyarkanizsán, ám több mint húsz éve Franciaországban él. Itt hozta létre 1986-ban saját társulatát, a Jel Színházat, mely rögtön első előadásával (1987, Pekingi kacsa) berobbant a francia kulturális életbe, és Nagy József rövid idő alatt nemzetközi hírű koreográfussá vált. A művész 1995 óta az orléans-i koreográfiai központ igazgatója és rengeteg szakmai elismerést tudhat maga mögött. 2006-ban az avignoni előadóművészeti fesztivál igazgatójává és egyben díszvendégévé választották, ahol - a külön erre az alkalomra készült - Asobu című előadása hatalmas sikert aratott.
Nagy József sikere tehetségének, munkabírásának, újító szellemének és - nem utolsó sorban - sokoldalúságának köszönhető. A koreográfus képzőművésznek készült; fotóiból ma is rendszeresen szerveznek világszerte kiállításokat, ez irányú érdeklődése koreográfiáiban is megmutatkozik. Az évek során zene iránti vonzalma ugyancsak előadásainak szervező erejévé vált. Darabjaiban rendszeresen használ népi és jazz elemekből építkező élő zenei kíséretet a legelismertebb magyar és külföldi zenészek segítségével. Egyaránt merít ihletet Kelet (pl. a japán butoh) és Nyugat (kontakt tánc, új cirkusz) művészeti hagyományaiból. Előadásai a tánc, a színház, a cirkusz, a pantomim és a bábszínház határvonalán mozognak. Munkáinak színvonala és sokrétűsége bizonyíték arra, hogy az igazi művészet, illetve művész mentes minden földrajzi és műfaji kötöttségtől.
Nagy József előadásait a Trafó rendszeresen műsorára tűzi. Legutóbb – 2007 októberében - Éden című koreográfiáját, az Apocrif Codex trilógia második darabját láthatta a magyar közönség.
2008. 10. 10.